Ostin lacien 250GB usb2 kiintolevyn joka hajosin tasan 3 vkon käytön jälkeen. Vein takaisin aseman, ja aattelin että saan takuusta samantien uuden koska asema oli selvästi rikki (ei lukenut / ei pystynyt formatoimaan / scandisk ei mennyt läpi). He ilmoittivat, että asema pitää lähettää ranskaan tutkimuksiin ja siihen menee 2 vko. Sen jälkeen tehdään päätös miten toimitaan. Miten on, olisinko ollut oikeutettu saamaan uuden hyllystä?
Yleinen käytäntö on,että noinkin tuore kovo kun paukahtaa/vikaa,niin liike antaa hyllystä uuden (jos on) ja hoitavat itse sitten tehtaan kanssa levyn vaihdot/hyvitykset ym.ym. Näin ainakin omalla kohdalla tehneet,kun 4 kovoa hajonnut alle vuoden,niin tilalle hyllystä uusi ja hoitavat itse sitten tehtaan kanssa loppujutut.Eli olisit voinut "vaatia" itsellesi uutta tilalle liikkeestä.
Pitääpä mennä huomenna käymään uudelleen liikkeessä. On meinaan kakan maku suussa... olisivat voineet hoitaa paremmin asian.
Pitääpä mennä huomenna käymään uudelleen liikkeessä. On meinaan kakan maku suussa... olisivat voineet hoitaa paremmin asian.
Kunnan kuluttaja-asiamieheltä voi myös kysyä neuvoa. Itse jouduin kerran turvautumaan kuluttaja-asiamiehen puoleen, kun tuliterän videokameran akku levisi alle viikon käytön jälkeen. Korjaus ym. selvittelyt venyivät useisiin kuukausiin. Kuluttajasuojassa on määritelty ns. kohtuullinen aika mikä tuollaisessa hommassa saa mennä. Kuluttaja-asiamies suositteli että firma antaisi minulle uuden vastaavan tuotteen tilalle, mutta koska vastaavaa tuotetta ei ollut saatavilla vaadin kaupanpurkua. Tähän kaupan purkuun ko. yritys lopulta suostuikin. Aikaa meni kaikkiaan noin puolivuotta.
Tuo turskan ilmoittama "yleinen käytäntö" voi olla sellainen hänen käyttämässään liikkeessä. Mutta mikään ei velvoita liikettä antamaan tilalle tavaraa muuta kuin silloin jos korjauksessa kestää kohtuuttoman kauan. Ja tuo 2 viikkoa + lähetys / korjaus tuskin ylittää sitä.
Tuo on totta,mikään ei velvoita liikettä antamaan heti uutta hyllystä.Muistaa täytyy että eri liikkeillä eri käytännöt,tietenkin isoimmilla firmoilla on useinmiten tavaraa hyllyssä,joten yleensä voivat antaa heti vastaavan tilalle,kun taas pienemmät firmat ei pidä kauheita varastoja,jolloin on ymmärrettävää etteivät anna tilalle suoraan uuttatuotetta vaan lähettävät maahantuojalle/tehtaalle takuuseen.Kohtuutonaika rupeaa takuiden osalta ylittymään vasta kun puhutaan 4 viikkoa ja yli menevästä ajasta,näin ainakin Maxtorin maahantuoja minulle kertoi.