Kysyisin onko kukaan ikinä puhdistanut tietokonettaan hiustenkuivaajalla viileä puhalluksella? Vai onko kyseinen keino liian raju,että osat hajoaisi? Vai kannattaisiko ostaa sellainen ilma spray pullo? Kuinka usein kannattaa kone puhdistaa olisiko puolen vuoden välein sopiva aika? Ja kuinka monta kertaa koneen puhdistaa pölyistä tuollaisella spray pullolla?
Voit puhdistaa konetta hiustenkuivaajalla kylmä puhalluksella mut en usko että on kovinkaan tehokas keino. Ilmaspray pullolla saat varmasti paljon nopeammin ja helpommin. Myös perinteinen imuri on ihan hyvä väline kunhan varoo ettei kolhi sillä mitään komponentteja. Vaikee sanoo mitään aikaväliä milloin kannattaa putsata kun varmaan vaihtelee ihan tuuletuksesta ja huoneen pölymäärästä että miten kerää pölyjä. Eli siis parhaiten tietää avaamalla kopan ja katsomalla miten paljon on pölyä ja myös lämpötilat kertoo paljon. Ilmasrpay pulloja on eri kokoisia mut yleensä riittä noin muutamaan puhdistus kertaan. Ripuu ihan puhdistajasta
Kaikista tehokkain ja paras keino on paineilma, pulloilma on hiukan kallis vaihtoehto. Jos itseltä löytyy pieni kompura tai joltain kaverilta niin se on pätevä peli. Tuulettimia ei kannata kauheasti paineilmalla päästää pyörimään, keräävät vauhtia melkoisesti ja se ottaa laakeroinnin päälle.
Ja kotelo tuulettimien eteen voi ostaa pölysuojat niin ainakin jonkin verran estää pölyn kerääntymistä koneeseen.
Imuria ei yleensä suositella koneen puhdistukseen kun ilmavirta (voi) aiheuttaa staattista sähköä jolla voi kyllä saada osat rikki. Itse olen kyllä hieman imuroinut tuota omaa vanhaa konetta eikä oo menny rikki mutta en lähtis kyllä uutta konetta imuroimaan. Ja pölyfiltterit on kyllä kaikissa nykyaikaisissa koteloissa jo valmiina edessä/alhaalla mistä ilma otetaankin.
Jos tarvetta on, niin raahaan keskusyksikön parvekkeelle ja puhaltelen siellä pölyt pois ja pölypilven hälvettyä siirryn takaisin sisätiloihin. En sitten tiedä onko kuinka järkevää, mutta niin olen kymmenisen vuotta tarvittaessa tehnyt.