1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Paras kirjoittava DVD-asema nyt?

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Slickey 03.03.2003.

  1. Slickey

    Slickey Guest

    Auttaisitteko märkäkorvaa hädässä. Olen vielä hyvin tietämätön kirjoittavista DVD-asemista. Sen tiedän, että ikuinen kiista + ja - aseman välillä näyttää jatkuvan. Siispä kysyn, mitä vaihtoehtoja minulla on kirjoittavaksi DVD-asemaksi, jos haluan että asema kirjoittaa molempia formaatteja? Mitä näistä asemista kannattaa ja saa ostettua Suomen markkinoilta? Kiitos avusta!
     
  2.  
  3. skates

    skates Guest

    Olisi ainakin 2 vaihtoehtoa olemassa jotka polttavat kumpaakin levyformaattia.
    Toinen asema on Nec nd-1300 dvd
    ja toinen Sony dru-500A(x).
    Nec asemaa on tulossa tukkureille suomeen
    15.04-20.4 2003
    Sonyn asemaa saa nyttenkin joistakin kaupoista
    joilla sitä on vielä varastossa.
    Tiedustelin Sonyn aseman tilannetta useasta liikkeestä ja uuden erät pitäisi saapua 18.3 2003 tuukkumyyjille.
    Itse olen miettinyt kovasti Nec aseman ostoa
    koska se on selvästi Sonya halvempi,mutta en
    jaksa odotella sitä ja olen loppujen lopuksi taipumassa Sonyn ostoon.
    Netistä imemäni informaation perusteella Sonyn asema on Myös Neciä luotettavampi.
     
  4. anjupi

    anjupi Guest

    Itse kyllästyin odottamaan nec:iä ja ostin DRU-500AX:n viikko sitten maanantaina www.mikromaja.fi:stä. Silloin sanoivat tavaraa olevan vielä paljonkin hyllyillä. Hintaa kertyi 399,-
     
  5. pecu

    pecu Guest

    Eiköhän jamaha hoida nää hommat parhaimmin n.400€
     
  6. pecu

    pecu Guest

    Vai olikohan se sittenkin ...ootas mietin pikkasen ?????
     
  7. pecu

    pecu Guest

    Ei kyllä se oli sittenkin Yamaha Raumalla tiesivät.....
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 03.03.2003
  8. Pehmis

    Pehmis Regular member

    Liittynyt:
    30.12.2002
    Viestejä:
    192
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse omistan Sonyn DRU-500A:n ja ollut erittäin tyytyväinen siihen.
     
  9. Karila

    Karila Guest

    Itse käytän Nec nd-1100A asemaa. Hyvin pelittää. Olen poltellut +rw levyjä ja kaikki ovat toimineet.

    Olen tehnyt Ulead moviefactorilla svcd:stä dvd-levyn edustavalikoineen. Olen myös käyttänyt dvd2one ohjelmaa.

    Kaikki toimii minun sonyn dvp ns-410 dvd-soittimiessa.

    En tajua miksi ostaa välttämättä multiformaattiasema? Onhan jo poltettujen dvd:tten tuki melkein kaikissa uusissa asemissa/pöytäsoittimissa. Jompikumpi formaatti riittää.

    Tulevaisuudessa kaikki soittimet toistavat kaikkia näitä dvd-formaatteja. Vanhat soittimet ovat juttu erikseen.
     
  10. snapsix

    snapsix Regular member

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    786
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Yksi syy joka tulee mieleen, on tyhjien DVD-medioiden hintakehitys. Ei ole niin riippuvainen toisen formaatin hintakehityksestä, kun on olemassa toinenkin vaihtoehto. Valitsee kulloinkin halvemman vaihtoehdon tietenkin. En millään viitsisi tankata 95 oktaanistakaan 1,1€/l jos olisi jokin järkevä vaihtoehto olemassa.
     
  11. Adder_78

    Adder_78 Guest

    Toistaiseksi (+)-kiekot voi unohtaa liian korkeiden hintojen vuoksi... luultavasti valmistuskustannukset on halvempia (-)-kiekoissa...
     
  12. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Veikkaan kahta syytä tähän: DVD+RW Alliance ampuu itseään jalkaan ja vetää järkyttäviä lisenssimaksuja levyistä verrattuna DVD Forumin lisenssimaksuihin (mikä sinänsä olisi kornia, koska ainoa syy miksi HP & co eivät liittyneet miinusformaatin taakse oli se, että ne halusivat itsekin tekniikasta lisenssimaksut :) -- toinen syy on todennäköisesti puhtaasti se, että miinuslevyjen kysyntä on noin kymmenkertainen pluslevyihin, joten volyymilla saadaan pidettyä myyntihinnat alhaalla.
     
  13. -JHS-

    -JHS- Member

    Liittynyt:
    08.01.2003
    Viestejä:
    99
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on Sony DRX-500UL --> sama kuin DRU-500A mallit mutta ulkoinen. Toiminut kuin VR:n vessa, polttava liitettynä kannettavaan. Ja kun on tuo tuki kumpaiseenkin formaattiin ....

    Eikä varmaankaan tuolla itse asemalla ole niin väliä, muistat vain käyttää kunnollisia medioita niin suuremmat harmit ovat ohi.


     
  14. Karila

    Karila Guest

    Itselläni hintakysymys levyjen suhteen ei ole ongelma. Minusta dvd+rw levyn hinta 5.5 eur on jo ihan kohtuullinen, kun ajattelee kuinka paljon dataa siihen sopii.

    En tulekaan polttamaan suoria dvd-kopioita ja enkä myöskään pelkki +r-levyjä. Kun ei polta suoria leffakopioita niin ei kulu levyjäkään niin paljon.

    Olen huomannut, että leffojen keräilyvietin laannuttua vanhoilla levyillä voi viskata vesilintua. Näin on nyt käynyt niille 500:lle cd:lle jotka nyt pölyttyvät hyllyssäni. Säkällä kerran olen leffan katsonut levyltä. Siihen se jää.

    Tälaisessa tilanteessa olisikin levyt hyvä olla poltetut rw:lle...niin niistä voi saada osan uusiokäyttöön. Toiseksi, kun pelkkiä r-levyjä polttaa niin aina on hukkalevyjen mahdollisuus. Tämäkin pitää huomioida kun levyjään polttaa.

    Lopuksi kysymys:
    Kuka nyt tavallisia VHS-videoitakaan käyttäisi jos nauhat olisivat kertaalleen kirjoitettavia? Onko siis r-levyt pelkästään keräilijä friikeille? Tuskin tavallinen perheenäiti salkkareita haluaisi tallentaa ikuisesti dvd:lle? tai sit todellakin on friikki salkkareiden suhteen :)
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 05.03.2003
  15. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Karila: Niinno, Suomessa tilanne on vähän eri, mutta esim. täällä Britanniassa röökiaskin hinnalla saa reilun toistakymmentä tyhjää DVD-R:ää, niin niiden uusiokäytön tarve on aika rajattu ihan kelle vain (kun vielä kompensoit mukaan käteen jäävän kovan valuutan verojen/elinkustannusten jälkeen, saat vertailukelpoisena hintana Suomeen yhden kiekon ostovoimahinnaksi ehkä noin 20 eurosenttiä).

    Eli kun puhutaan summista, jotka eivät heiluta taloutta oikeastaan millään tavalla, mitään tarvetta uusiokäytölle ei juuri tule -- paitsi ehkä edellämainitsemassasi TV-sarjojen timeshiftissä, mutta se on erilaista käyttöä. Esim. HDD:n backupit kiskon DVDR:lle ja kun otan uuden, paiskaan vanhalla backup-kiekolla vesilintua. Ei ehkä luontoystävällistä, totta :)
     
  16. Karila

    Karila Guest

    Hinta digital promotionsilta levyistä Datawrite "Yellow" Classic Gen3. 4.7GB DVD-R, 50 kpl on 37,5 puntaa = 54,4 eur

    lähetyskuluineen suomeen 69.21 puntaa = 100eur

    Maksutavasta riippuen lisämaksut...luottokortti halvin.

    Levyn hinnaksi tulee 2 eur kappale.

    No jos tälläiset summat ei heilauta talotta niin se on ok. Itse en laita 100 euroa huvikseen levyihin.

    Ai niin voihan sitä tilata enemmän kerralla. Näin säästetään postikuluissa :) Onhan tämäkin säästämistä. Rahaa vain kuluu enemmän :)

    Tämähän on kuin Tankki Täyteen- sarjasta... ostin kun sain niin halavalla :)

    Tässä onkin pointti että miksi heittää rahaa roskiin? Tiedän että +rw levyt ovat vieläkin kalliimpia. Ja jos näin tekisin kuin dRD tekee että heittää backupit metsään. niin kalliksi tulee...
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 05.03.2003
  17. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Menee pahasti off-topic, mutta huomautan edelleen:

    Eli 50kpl kiekkoja £37.50, ei postikuluja, suoraan kotiovelle (halvemmallakin saa, £0.42/kpl on halvin toistaiseksi mitä olen ostanut). Vertaa: Päivän metrolippu Lontoossa zonet 1-6 £6.10, tupakka-aski £4.75, keskihintainen vuokra 2mh kerrostalokämpästä £1600/kk, cognestion charge kun ajat autolla keskustaan £5/kerta, kahvikuppi (Starbucks Venti Latte) £2.95/kuppi. Ei. Ei heilauta. En säästä tupakannatsojakaan, että polttaisin niistä jämät seuraavana päivänä.

    Eli erot Suomen hintoihin ovat selvät: Teosto vetää välistä omat siivunsa ja ulkomailta tilattaessa kulut nousevat isoiksi postikulujen, jne muodossa ja lisäksi ostovoimavaluuttaan verrannollistettava hinta on eri kuin kovassa valuutassa mitattuna. Eli Suomessa uusiokäyttö voi olla taloudellisesti perustellumpaa, jos ei harrasta keräilyä, mutta katsopas CDR-käyttöä mallina -- moniko polttaa CDRW:lle, vaikka olisi kysymys vain lyhytaikaisesta säilytyksestä datalle? IMHO, aika harva.
     
  18. Karila

    Karila Guest

    Niin hintaa levyjen hintaa Suomeen mä tässä kirjoittelinkin. Ei minua kiinnosta mitä britit maksaa.

    Yleistettynä voi sanoa Suomesta että: pienemmät markkinat -> korkeampi hinta.

    Suomeen levyt tilattaessa 50 kpl = 100 eur. Se on suomen palkoilla paljon. Varsinkin kun suurin osa tyypeistä, jotka ovat levyjen suurkuluttajia ovat nuoria. Nuorilla on pienemmät palkat tai opintotuki jotain 280 eur? Silloin kun opiskelin se oli 1550 mk/kk.

    CD-rw juttu on erikseen. CD-rw ei yleistynyt siksi, koska yhdelle CD:lle sopii vain yksi kopio peli/softa/leffa yms. DVD rw:lle sopii 6 kpl peliä.


     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 05.03.2003
  19. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Tuota en niele. Itse veikkaan puhtaasti näennäisen hintaeron olevan se syy, miksi CDRW ei yleistynyt -- CDR maksaa vähemmän ja CDRW enemmän -> poltetaan CDR:lle. As simple as that. Ja samaa logiikkaahan DVD-markkinat ovat seuranneet, lähes täydellisesti -- montakertaa tallettavien levyjen markkinat ovat jo nyt 10x pienemmän kuin -/+R -levyjen markkinat ja tuostakin montakertaa tallettavien levyjen kakusta ison (siis todella ison) siivun tekee Japanissa supersuosittu DVD-RAM (joka on aikalailla de facto stand-alone -nauhureiden timeshiftaus-formaatti Nousevan Auringon Maassa). Eli kuten aiempaa analogiaasi seurasit, uskon aikalailla täydellisesti, että stand-alone -nauhureissa on ja tulee olemaan suurin markkina DVD-RW/+RW/-RAM -levyille ja PC-puolella -/+R jyrää, puhtaasti ihmisten "laiskuudesta" // näennäisestä hintaerosta. Ei naapurin Jyrki ajattele "ahaa, ostan sata -RW:tä ja maksan niistä 2-3x enemmän, kun voin käyttää ne uudestaan" vaan katsoo lompakkoon ja toteaa "ostan sata -R:ää ja maksan niistä puolet hinnasta". Eli aivan kuten CDR/RW:n kanssa kävi. 1997 tyhjä CDR maksoi noin 40FIM, tyhjä CDRW -- jos sellaiselle asemaa kellään oli -- siinä satasen hujakoilla.
     
  20. Karila

    Karila Guest

    Ainoa asia mikä mun teorian tyrmää on se että tietokoneiden softat tulevat aina vain isokokoisimmiksi. Kuten myös musiikki DVD-audio.

    Taas tulee sama asia eteen....yksi softa per DVD-levy.

    Kun ajattelet teoriaani niin tällä hetkellä markkinoilla on näin:

    6 kpl cd:tä = 6 softa cd:tä =1 kpl dvd.
    Hinta dvd rw tallenteelle suomessa on 5.5 eur. Hinta näin ollen per cd on 0.91 eur. Ei siis paljon per cd-levy, ja toiseksi voit polttaa levyä monta kertaa.

    Tulevaisuudessa luulisin tulee tapahtumaan näin:

    1 dvd = 1 softa.
    Tällöin tulee hintatekijä paljon tärkeämmäksi. levyjä alkaa kulumaan tuhottomasti. Tällöin ihmiset alkavat tuijottamanaan hintaan.

    Kun ajattelee niin tämä dvd tekniikka on aika lapsen kengissä. Tavalliselle pulliaiselle tämä ei tuo paljoakaan lisäarvoa. Pikkuisen paremman kuvan...onko muuta? Levyllekään ei voi tallentaa kuin pikku pätkän kuvaa. Tällöin VHS-voittaa. Ei siis kotiin ole järkevää ostaa dvd-tallenninta kun ei edes loma-ajan sarjat sovi dvd:lle.

    Tuleeko siis dvd-tekniikka koti tallennukseen tarkoitettuna olemaan väliinputoaja? Tuleeko esim blue-ray jyräämään tämän tekniikan jo ensi vuoden kuluessa?

     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 05.03.2003
  21. Adder_78

    Adder_78 Guest

    Karilalle:

    ei kukaan ole niin hölmö että menee ulkomailta ostamaan 50 kpl eriä... sieltä kannattaa ostaa kerralla kunnon satsi(600 DVD-R:ää ja vaikka 1000 CD-R:ää)

    Tämän jälkeen useimmat näistä ulkomailta ostavista tyypeistä myy osan esim vaikka 50% ostamistaan tuotteista, jolloin ne loput 50% saa ilmaiseksi. Tämä on fakta. Jotkut ostavat myös polttavan DVD-R aseman siinä samassa ja edelleen sama juttu... kun myy osan levyistä suomessa saa aseman ja jäljelle jäävät levyt ilmaiseksi... tuo ns opiskelijan tyyli hoitaa asia :eek:)
     

Jaa tämä sivu