1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Paranoidi varakone

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi FingerporinLukija 09.04.2021.

  1. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kyselen nyt niinkun tietämätön kyselee, toivoen siten saavani parhaat vastaukset

    - nimittäin haluaisin tietokoneen ilman nettiä, siis että siihen ei yksinkertaisesti voi mitenkään vahingossa yhdistää nettiä, eikä kukaan muu voi omalla netillään yhdistyä siihen. Miksikö? no sen takia että haluaisin tälläisen varakoneen mihin voin tallentaa omia henkilökohtaisia vlogeja ja vastaavia mitä kukaan ei sitten voisi millään tavalla häkätä.

    En oikein tajua tietokoneiden rakentamisesta ja osista mitään vaikka olenkin yli puolet elämästäni näitä käyttänyt, ainoa mitä olen tehnyt on lisännyt joskus muistia koneeseen - onko edes mahdollista tehdä/ostaa konetta mihin kukaan ei voi yhdistää nettiä, vai onko se peräti niin helppoa että kysymys on typerä - en löytänyt tähän oikein vastausta koska yleensä jengi nimenomaan haluaa nopean nettiyhteyden.

    Toisekseen koneelta pitäisi kuitenkin löytyä ainakin windows movie maker, joten se pitäisi pystyä netistä käydä lataamassa jos ei sitä siinä ole.

    Vielä parempi jos jostain saisi tälläisen kannettavan, mutta niissähän nyt on LAN:in lisäksi ainakin bluethooth ja wifi, ja KAIKKI - HUHHUH. Minä kun pelkään että jo tuohon laniin cyber-kävellään näkymättömästi urkkimaan ja varastamaan minun tiedot kun vastaamo skandaalissa.
     
  2.  
  3. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Markettikoneissa on lähes kaikissa wifi ja bluetooth, koska niitä kansa tarvitsee. Kysy uutta konetta ja ruksi langattomaan verkkoyhteyteen ettet tarvitse moista. Itsekasatuissa pöytäkoneissa wifi ja bluetooth maksaa aina ylimääräistä, joten sitä ei yleensä laiteta pyytämättä.

    Movie makeria ei enää löydy windows 10-masiinoille, joten jos se on vaatimuksena, kannattaa shoppailla käytettyä windows 7-konetta.

    https://support.microsoft.com/en-us...ndows-10-8cf3c646-5ce9-c1b1-6eba-874971a99c1c
     
    FingerporinLukija kiitti tästä.
  4. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Kone ei mene nettiin jos langattoman verkon WiFi-yhteyttä ei siihen yhdistä.
    Kone ei mene nettiin jos siihen ei kytke toimivan Lan yhteyden Ethernet kaapelia.

    Tämän voi sitten vielä varmistaa poistamalla WLAN ja LAN ajurit koneesta.
    Läppäreissä on yleensä vielä näppäinyhdistelmä-kytkin, joka mahdollistaa WiFi yhteyden.
    Bluetooth yhteyden voi jättää kytkemättä ja poistaa varmuudeksi vielä vaikka ajurin.

    Koska kone ei tällöin ole kytketty nettiin, niin Windows Update ei myöskään voi päivittää tai asentaa uusia ajureita.

    Toisella koneella ladata USB-tikulle tarvittavia ohjelmia ja asentaa ne siitä tuolle mykälle koneelle.

    Näit voit olla täysin varma, ettei netin kautta pääse mitään karkuun.
    Siten vielä hyvä salasanasuojaus, niin ystävät tai perheenjäsenet ei pääse kurkkimaan tietojasi.

    Edit: Movie Makerin korvaavia ohjelmia löytyy ilmaisena netistä, joten ei ole mitään käyttöjärjestelmä riippuvaisuutta siitä.
     
    Viimeksi muokattu: 09.04.2021
    FingerporinLukija kiitti tästä.
  5. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos vastauksista, yritän meditoida ne ymmärrykseeni ja soveltaa parhaalla tavalla - Pidän Windows 8.1:stä aika paljon mikä on tässä mun käyttö koneessa, tämäkin pitäis kohta alkaa uusia kun alkaa olla jo vanha, mutta siihen nyt ei tarvi apuja kun ei joudu säätään mitään erikoista.

    Ihan hyvä vinkki tuo salasanasuojauskin, jos täällä siis kävisi niin paljon jotain ystäviä tai sukulaisia että tarvisi tuollasiia murehtia :D toki täällä puolison kanssa asun, mutta se ei ole ongelma.

    Tässä 8.1 windowsin koneessa on elokuvatyökalu, olenkohan ladannut itse vai oliko valmiina, en muista.
     
  6. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Muuten Windows 8.x:n voi ilmaiseksi päivittää Windows 10:iin, joka on paljon toimintavarmempi kuin 8-versio.
     
  7. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tiedän kyllä, ja se yritti tehdä sitä joskus omatoimisestikin mutta keskeytin! inhoan tuota windows kymppiä, muijan koneellahan tuo on enkä diggaa sen käyttämisestä oikein ollenkaan, tämä 8.1 on toiminut hyvin... mitä tämä kone nyt on peräti 6 vuotta mulla ollut.
     
  8. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Onko kyse tuosta nykyisestä koneesta, jonka haluat eristää netistä pois?
    Jos on, kerro sen nimi ja tyyppi tai osaluettelo, jos itse rakennettu.

    Edit: Jos käyttöjärjestelmän asennus tuntuu hankalalta, saat täältä apua siihen kyllä.
     
  9. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16

    Mitä tulee tähän pääkoneeseen, niin tällä vielä pelailen ja surffailen netissä ennen uuden ostoa.

    Tällä koneella on Diablo 3 toiminut ihan hyvin ja se on riittänyt, saa nähdä pelittääkö kakkosen remake. Jotkun pelit steamissakin on toiminut mainiosti, mutta blair witchiä ei jostain syystä enää pyörittänyt, vaikka käyttäjän näkökulmasta se ei näytä sen raskaammalta kun vaikka MGSV mikä pyörii hyvin. Mutta joo, aika hyvin on tälläisellä tonnin koneella pärjännyt 6 vuotta, ainoastaan tallennustilaa on pitänyt lisätä, sanon sitä tallennustilaa ilmeisen virheellisesti yleensä muistiksi. Eli ehkä joku tonnin valmispaketti taas seuraavaksi.

    Sen sijaan tuohon paranoidiin varakoneeseen lähinä voisin tallennella tiedostoja ja editoida niitä, siirtää sieltä sitten pääkoneelle jos haluian. Mutta voisinhan tosiaan muokata tästä sellaisen, jos vain ostan uuden pääkoneen... Tämä on sellainen Jimmsin konepaketti mikä olis joskus nimellä Jimms Rock, löytyisiköhän tuosta netistä tarkempia tietoja.

    Koneen tiedoissa lukee vaan nuo

    Amd a10-7870K Radeon R7, 12 Compute Cores 4c+8G 4.29GZ , asennettu RAM 8gt 6,96 gt käytettävissä, 64 bittinen.

    Edit, tiedän että meni vähän turhaksi toi mun analyysi siitä mitä pelailen, mutta koitin vähän maalailla kuvaa itsestäni käyttäjänä.
     
  10. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Ehdottaisin - uusi kone pääkoneeksi ja nykyisen eristää netistä.
    Jimms Rock tiedoilla en löytänyt tuon koneen tarkempia tietoa enää.

    Kyse on pöytäkoneesta, niin siinä ei ilmeisesti ole Wlan yhteyttä, jos on niin Wlan PCIe kortti tai Wlan USB-palikka pitää vaan poistaa.

    Lan verkkokortti on varmaan integroituna emolle, silloin riittää, kun ei kytke siitä ollenkaan verkkojohtoa ja tietenkin verkkoajurin voi varmuudeksi vielä poistaa laitehallinnasta.
     
  11. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16

    Kiitti taas vinkeistä, joo no ainakaan en ole tän 6 vuoden aikana huomannut tässä langatonta yhteyttä... Hyvä että langallinen toimii kun noi portit on vähän kummallisia, tässä on esim HDMI portti mutta jostain syystä siinä on joku tukos edessä, en tiedä miten se on sinne joutunut olenko itse laittanut siihen jotain vai mitä ihmettä :D ikäänkun joku muovi siinä.
     
  12. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Voisitko laittaa kuvan siitä. Onko vaan yksinkertaisesti pistokkeen suojus paikallaan, joka niissä yleensä uutena on. Jos niin, se lähtee vetämällä pois.
     
  13. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Oon koittanu tota tosta kynsin sormin repiä mutta ei ole lähtenyt, voi olla että olen sen itse jotenkin rikkonut mutta en tiedä miten. Ei tuo nyt niin paljon mun elämään vaikuta tällä hetkellä että jaksaisin kuvaa ottaa, laiskuuteni johtuu myös siitä että ollaan just muutettu uuteen asuntoon ja ollut paljon järjesteltävää/on vieläkin.

    Edit, ihan offtopicina että entinen asukas oli jättänyt tänne hieman turhaa työtä kun ei ollut huoltanut tiettyjä juttuja ajoissa.
     
    Viimeksi muokattu: 09.04.2021
  14. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16

    Kiitos vielä viesteistänne, haluaisin kysyä varmistuksena että mites esim tälläinen kone

    https://www.karkkainen.com/verkkoka...b-120gb-ssd-500gb-hdd-pelitietokone-poytakone

    Tämähän ei menisi vahingossa nettiin? mietin vain että tämä oma kone saattaa niinsanotusti sanoa itsensä irti jossain vaiheessa kun tuo virtaportti on aika huonossa kunnossa + tässä kärkkäisen koneessa olisi dvd asema mikä olisi plussaa kun nykyään koneissa aika huonosti nuita on valmiina. Eikä tässä hintakaan nyt olisi kovin paha edes varakoneeksi.

    Edit, sitä en tiedä että onko tuossa kärkkäisen koneessa sitten mitään elokuvatyökalua niinkuin moviemaker, enkä tiedä mitä järkeviä ilmaisia/edullisia vaihtoehtoja sille olisi.
     
  15. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Kannattaa miettiä, lähteekö 10 vuotta vanhaa, uudelleen lämmitettyä konetta ostamaan. Vähän kovalevytilaa. Prosessori ja muut osat edustaa vuoden 2012 tuotteita. Ainoana uudempana osana, näytönohjain on julkaistu v. 2016.
    Käytettynä vastaavia koneita saa paljon huokeammalla, vaikka käytetty kone tuokin on.
    Mikään kone ei mene vahingossa nettiin jos siihen ei liitä LAN verkkojohtoa tai WLAN USB-kapulaa. Tuo kone ei mitenkään poikkeaa muista siinä.
    DVD aseman takia konetta ei tule valita, koska ulkoiset asemat eivät paljoa maksa. Käytettynä niitä saa 10-15€ hintaan ja ne käyvät kaikille koneille USB-liitännällä. Uusia ulkoisia asemia löytyy: https://www.gigantti.fi/catalog/tie...konekomponentit-optiset-asemat/optiset-asemat
    Käyttöjärjestelmä siinä on Windows 10, joka sisältää simeppelin videoeditorin: https://support.microsoft.com/fi-fi...itorilla-94e651f8-a5be-ae03-3c50-e49f013d47f6
    Netistä on ladattavissa muita ilmaisia video-editoreita.

    Olen pahoillani, mutta tuosta koneesta ei ole positiivista sanottavaa.
     
    Viimeksi muokattu: 13.04.2021
  16. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16


    Heh, nojoo, en minäkään usko että tuosta kauhean hyvää pelikonetta saisi vaikka sellaiseenkin sitä mainostavat - mietin että josko se olisi riittänyt tähän tarkoitukseen - kuumottaa ostaa käytettyjä koneita jostain huutonetistä tai torista jos pitäisi ennakkoon maksaa, kärkkäiseen kuitenkin luotan kun aijemminkin tilaillut sieltä.

    Jep saahan noihin DVD asemia ostettua kohtalaisen edullisesti, se vain että mä pidän siitä että se asema on suoraan koneessa kiinni valmiiksi asennettuna, tottakai säästäisi rahaa jos vaikka itse integroisi aseman ja tekisi muutkin työt, mutta kun en ole pahemmin koneita rakennellut ja vähän laiska opettelemaan, varsinkin kun se opettelu voi tulla kalliiksikin tälläisessä asiassa.
     
  17. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    https://grenius.fi/tuote/gaming-del...Z4aotgdevQEgyrkCmGZyPkkAWvkH8n5kaApiNEALw_wcB

    Olisiko tuo sitten yhtään parempi, on kyllä aika tuntematon sivusto itselleni tuo grenius.

    edit tuolla olisi näköjään jotain koneita ihan 200 euron hintaankin, mutta mahtaako niin halvalla saada edes toimivaa konetta nykypäivänä? tosin tämän varakoneen ei tarvitse vastata nykypäivän tarpeita, ainakaan pelaamisen osalta, sillä sitä varten olisi tarkoitus hankkia joku toinen kone - mutta toki jos senkin saisi kohtalaisen edullisesti alle tonnilla olisi hyvä.

    En juurikaan pelaa onlinessa diablo-sarjaa raskaampia pelejä, joten siinä mielessä en tarvitse erityisiä tehoja, muuten pelaan lähinä yksinpelejä. Oma käsitykseni on siis se että tehoja tarvitsee eniten ne jotka pelaa overwatcheja ja call of dutyja onlinessa.
     
    Viimeksi muokattu: 13.04.2021
  18. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Tuon koneen kohdalla edellistä arviotani en muuttaisi.
    Ainoa mitä ulkoisen aseman liittämisessä tarvitsee osata on liittää USB-liitin koneeseen. Mitään rakentamista se ei edellytä, edes ajuria ei erikseen tarvitse asentaa. Mitään lisäarvoa ei siitä saa, että se olisi sisäänrakennettu koneeseen.

    Tuollaisten käytettyjen koneiden käypä arvo liikkuu siinä 150-250€ hujakoilla.
    Käytettyjä koneita voi melko turvallisesti hankkia parilta suomalaiselta tietotekniikkafoorumilta. Nimiä en viitsi mainita, koska ovat AD:n pahoja kilpailijoita. Niillä on myös myyjäpalautteet, jotka antavat selvän kuvan myyjän toiminnasta.
    Löytyy Googlella "tietotekniikka foorumit".
     
  19. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16

    Juu siis ymmärrän että on CD/DVD asemia mitkä voi liittää pelkällä USB:llä mutta tarkoitan että pidän enemmän siitä miltä näyttää esteettisesti että tietokoneessa on integroitu cd/dvd asema, kun että se roikkuisi jollain ylimääräisellä johdolla siinä. Hmm, jotenkin olen aina epäileväinen tilaamaan mistään vähänkään ns epävirallisesta lähteestä, kun välillä niin sanottujen virallistenkin firmojen kanssa on kovasti selviteltävää.

    Mutta niin, olette taas onnistuneet vastaamaan minulle kysymyksiini pikaisesti ja seuraavat askeleet riippuvat omasta harkinnastani.
     
  20. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Kyllä noiden foorumien myyjiltä on turvallista ostaa, kun ensin lukee myyjäpalautteen, että se on kunnossa.
    Monissa tapauksissa saattaa tuotteen noutokin onnistua, riippuen asuin paikkakunnasta.

    Tuollaisten koneiden ostamiseen sisältyy aina suuri kuljetusriski, ostaa sitten verkkokaupasta tai yksityiseltä. Pienetkin iskut saatavat vaurioittaa konetta.

    Itse päätät, oletko valmis maksamaan tuplahinnan vastaavasta käytetystä laitteesta johonkin verkkokauppaan.
     
  21. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ymmärrän näkökulmasi, mutta isommilla firmoilla on edes periaatteessa jonkinlainen takuu, joskin siitäkin voi joutua huomauttamaan useampaan kertaan. Luultavasti siis maksan tuplahinnan jos se takaa minulle yhtään mielenrauhaa, sanotaan näin että olen tässä viimeaikoina huomannut että jos jotain haluaa saada halvemmalla pitää olla valmis näkemään paljon enemmän vaivaa mikä ei välttämättä ole sen kannattavampaa.

    Ehkä vielä joskus jaksan itse opetella kasaamaan, tai sitten puoliso jaksaa.
     

Jaa tämä sivu