Itsellä alkaa työharjoittelu piakkoin ja kestää pari kuukautta, ja v*tuttaa niin s*atanasti alkaa ilmaiseen työhön ma-pe klo.7-16, ja motivaatio on nollissa, toisinkuin kesätöissä. Itse joudun tekemään töitä niinkuin ammattimiehetkin, tosin joissain asioissa tarvitsee opastusta, mutta parin kerran jälkeen sekin yleensä sujuu. Mitäs mieltä olette? Pitäisikö nuorelle opiskelijalle maksaa työharjoittelusta tehdystä työstä palkkaakin?
onhan se totta et monet yritykset käyttää hyväkseen sitä että porukka joutuu tekee ilmaseks töitä... mutta opiskelijat tekee yleensä ihan palkkatyöläisen tasoista työtä - joten, kyllä pitäisi maksaa... (ees vaikka pienempää palkkaa, mut jotain kun jäis käteen niin motivaatio nousis monella paljonkin..) ei sillä opiskelijatuella kukaan elä
onhan se ihan perseestä mutta pakko sitä jostain on kokemusta saada....saaphan sen työtodistuksen ^^.
Itse neuvottelin <500€ nettopalkan, niin sain nostaa samalla täyttä opintotukea. Tein työtä pienelle yksityisyrittäjälle niin ei kehdannut rupee mitää paria tonnia kuussa pyytämään. Olis jäänyt hyvä työpaikka/kokemus saamatta. Työstä korvaus työn mukaan.
Tottahan toki olisi mukava jos harjottelusta maksettaisiin, mutta kun ei ole pakko niin ei ole pakko. Yrityshän saa siinä ilmaista työvoimaa, joten harvassa on ne jotka siitä normipalkkaa maksavat. Näin on ollut jo vuosia ja tulee olemaan. Kannattaa se harjottelu silti vetää kunnialla loppuun, koska se voi jatkossa poikia niitä oikeitakin töitä.
Mitäh vai viellä palkkaa, maksaahan siintä pitäs että työharjoitteluun pääsee. Tosissaan jos puhutaan kyllähän siintä pitäs palkkaa saada, mallia Metallin mukaan Harjoittelija/ Nuoret työntekijät/ Oppilaat. Aikanaan oli yhdessä firmassa pari jeppeä harjoitelussa, taisvat olla jossain Vientiasentaja kurssilla. Johtaja maksoi minimipalkan päivärahan päälle vaikka olis voinut pitää melkein ilmaiseksi.
Kyllähän se palkka terää tekisi, mutta toisaalta ainakin itse olin ihan tyytyväinen palkattomiinkin harjoitteluihin, koska saihan siitä paperia ja tärkein oli ehkä todiste itselle siitä, että pärjää tasan siinä missä "ammattimiehetkin".
Mielipiteenä: Pitäisi maksaa, mutta eihän ne maksa jos ei ole pakko. Jos työpaikalla toimii luottamusmies, niin kannattaa käydä vihjaamassa/kysymässä ns. stipenditoiminnasta. Joissain paikoissa saa harjoittelun jälkeen "palkkana" stipendin ja luottamusmies on luonteva taho asian eteenpäin viemisessä. Käsittääkseni stipendeillä ei ole alentavaa vaikutusta opintotukiin, kuten palkalla saattaa olla (tästä en ole 100% varma)
mikäs ala se tommonen on jossa ei saa liksaa harjottelusta??? Ite oon kolme kesää ollu harjottelussa ja ihan kunnon korvauksilla. enkä tiedä yhtään luokkakaveria joka ois palkattomaan harjotteluun joutunu.
Itseni mielestä ihan hyvä että tälläisiä harjoitteluja on(onhan se tyhmää että ilmaiseksi on mutta kuitenkin). Toisaalta näkemykseni saattaa olla liian kultainen, kun itselleni harjoittelu poiki vakituisen työpaikan. Ja uskallan väittää etten oman alan hommia olisi ikinä päässyt tekemään ilman paikkakunnan vaihtoa. Lisätään nyt vielä että kyllä niistä harjoittelijoista on ensimmäiset pari kuukautta enemmän haittaa kuin hyötyä. Mutta sekin riippuu alasta.
ammattikoulun työharjoittelu on ainakin sellaista mistä ei työnantajan tarvitse palkaa maksaa. mutta olemalla riittävän omatoiminen ja hommaamalla ite palkallisen työn joka kelpuutetaan työharjoitteluksi.
hmm.. ei niistä kyllä haittaa ole ainakaan. Hyödyksihän se vain on, jos kerta ilmaiseen saa työvoimaa.Tietty, jos kyse on aivan tumpelosta miehestä, joka ei osaa mitään tehdä. Ja edittiä; kyse oli motivaation nostamisesta palkalla, tai palkkiolla. Itse kyllä saan stipendin (sekään mikään kovin mahtava ole) siis työharjoitteluista, mutta nostin aiheen esille toistenkin puolesta. Sitten ihmetellään kun jätkät istuu jossain nurkassa, ja niskuroivat, kun pitäisi tehdä ilmaisia töitä, kyllä se laittaa jurppimaan vähän jokaista ;D
Itsekkin olin joskus "palkattomassa" työharjoittelussa. Kahvia, sikareita ja tupakkia sain kyllä. Ja pientä "taskurahaa".. Monelle tosiaan annetaan palkka joko pimeänä tai stipendinä.