Pakettikoneen kellotus

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Pelko 04.01.2008.

1. Pelko

Pelko Guest

elikkäs pakettikoneessani on pienoinen ongelma:
    Biosissa ei ole minkäänlaisia overclocking asetuksia, ja minusta tuntuu että emolevy on jotenkin piilotettu/salattu koska mikään ohjelma (cpu-z, chipid, hwmonitor yms) ei löydä sitä eikä tunnista mitenkään sen mallia.
    elikkäs olen yrittänyt nyt löytää jostain softwarea kuten softfsb jolla muuttaa noita asetuksia. olisiko kellään tietoa miten saisin prossuni siis ylikellotettua?

http://img244.imageshack.us/my.php?image=nimetnpr0.jpg
    http://img244.imageshack.us/my.php?image=nimetnuk6.jpg

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 04.01.2008
  2.  
  3. _EffEcT_

_EffEcT_ Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ensinnäkin, ATITool on näytönohjaimien kellotukseen ja toiseksi, minullakin oli ostettu valmispaketti, mutta tähän on ostettu uudet muistikammat, näytönohjain ja prosessori tulossa, tämänhetkinen prosessorini on kerroinlukittu, mutta pystyn silti kellottamaan nostamalla FSB bios:sta, mutta jos sinulla ei ole mitään millä saisit bios:sta nostettua niin katso onko edes CPU Frequency, PCI frequency tai jotain sinnepäin. Emolevyn jumppereilla tietysti voi nostalle väylätaajuutta (FSB).

4. Pelko

Pelko Guest

tiedän että atitoolilla kellotetaan näytönohjaimia, sillä mä kellotinkin niitä. se vain pyörii tuolla taustalla jotta olisin saanut nuo 9x kertoimet näkyviin eli prossut aktiivisiks. ei voi biosista muuttaa ollenkaan FSB eikä muutakaan, ytimet on kerroinlukittu. netistä saanut paljon ohjeita kellotukseen ja FSB kertoimiin liittyen mutta olen myös lukenut että scaleon uusissa pakettikoneissa on lukittu kaikki kellotusmahdollisuudet :S.

luin myös jostain että jos muu ei auta niin pitää hommata jotkut modatut biosit joilla voi pakottaa muuttamaan niitä FSB asetuksia mutta ne ovat kuulema aiheuttaneet vain enemmän haittaa kuin hyötyä

5. zommer

zommer Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Etsi googlella. Effectin ohjeet ovat tarpeeksi hyvät jopa amatööreille! Ylikellotus ei ole sinänsä edes hankalaa.

6. Pelko

Pelko Guest

olen lueskellut kellotuksesta vaikka kuinka monta opasta jo ja missään niistä ei kerrota mitä tehdä kun nuo on lukittu nuo FSB valinnat biosista... kävin juuri katsomassa ja ainoa mitä voi säätää on Dramin nopeus 266mhz tai 200mhz joka olisi 1:1 suhde ytimiin, mutta vakio on 266mhz niin en viitsinyt sitä vaihtaa sitten. ylikellotus ei ole ollenkaan hankalaa, piilotetun emon ja lukittujen ytimien kellotus voi olla hankalaa...

7. Pelko

Pelko Guest

Avasin tuon koneen tänään ja ytimille näytti olevan heatsinkki jossa oli muoviputki suoraan koneen kyljessä olevaan reikään.
    näyttiksessä joku passiivituuletus ja kovalevylle pieni tuuletin, olisiko mitään ideoita miten saisin noita ytimiä kellotettua kun ohjelmat ei tunnista emoa ja biosi on lukittu?

8. Jasoni

Jasoni Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Pakettikoneiden kellotus yleensä on lähes mahdotonta. Bios on hyvin karsittu ja monesti edes kellotusmahdollisuuksia ei ole. Jos aiot tosissasi alkaa kellottelemaan niin sulla on uuden emon osto edessä. Kerroinlukittuja prossuja ei käsittääkseni pysty kellottamaan.

9. Pelko

Pelko Guest

Kyllähän noita kerroinlukittuja prossuja voi kellottaa mutta vain FSB:tä nostamalla. ei taida olla kenelläkään ideoita tuohon :S

10. KustaaIII

KustaaIII Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itelläni oli HP:n paketti Bios lukittu, paska. Clockgenillä vähä lisää mutta ei paljo.

Osta uusi emo niin kellotus rupee onnistumaan. Itse ostin uuden ja nyt hyrisee 4200+ 2,2@2,6, enemmänki sais, mutta oon pitäny tossa kun tuntuu riittävän eikä lämmöt nouse liikaa.

Jaa tämä sivu