P2P jahti

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi the 21.03.2006.

1. the

the Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Näyttä olevan hälinää lehdissä ja eri foorumeissa kun sheriffit alkaa ilmeisesti oikeesti puuttumaan warettamiseen. Pieni pelko varmaan kaikissa jotka warettamista on "kokeillut".

Olen kuitenkin aivan varma, että warettaminen on tullut jäädäkseen. Nyt on menossa sellainen rajanveto vaihe missä katotaan mistä sakot ja tuomiot saadaan aikaiseksi. Näillä ennakkotapauksilla sitten rummutetaan lujaa ja pelotellaan warettajia. Tässä vaiheessa ollaan menossa nyt.

Mitä tulevaisuus sitten tuo tullessan. Ajatellaanpa warettamista viiden vuoden kuluttua. Verkkojen nopeudet silloin, vaikee sanoo mutta nopeita ovat. Tätä noi media yritykset pelkää. Silloin homma on räjähtää käsiin ellei siihen nyt puututa; leffa parissa minuutissa koneella.

Mitkä tulee olemaan warettajien työkalut? Luulempa, että homma menee "maan alle". Olen kuullut sanat Freenet ja Darknet mutta en tiedä niistä enkä niiden toimintatavoista mutta tästä aiheesta haluaisin herätellä keskustelua. Pitkä intro mutta tuli varmaan pointti esille.

[bold]Mitkä ovat "turvalliset" työkalut warettamiseen?[/bold]

2.  
  3. Chi

Chi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Luulisin, että tästä aiheesta ei enää voi keskustella suoraan...

4. acido

acido Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kai aiheesta voi sentään keskustella. Warettajat ottava yleensä tietoisen riskin. Riskin suuruus on suoraan verrattavissa siihen mitä lataa/jakaa. Musiikin latailu näyttää olevan nyt eniten tekijänoikeusjärjestöjen hampaissa ainakin Suomessa.

5. -Rex-

-Rex- Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Latailu tuskin on kenenkään hampaissa, koska sitä on edelleen aika vaikea todistaa jakamatta itse kyseisiä kappaleita. Jakaminen onkin sitten toinen juttu ja se todellakin on nyt vaahtosuitten huomion kohde numero 1.

6. salainen

salainen Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ensiksikin, miksi näyttää aidon IP-Numeronsa?

Minä en ainakaan uskaltaisi
    A.Jakaa
    B.Näyttää oikeata IP-Numeroa

Pari asiaa minkä minä tekisin, jos uskaltaisin "warettaa"
    A. Bit torrent Azereus varustettuna "EI-JAA" modilla ja TOR-Proxilla + TOR DNS, jolla suojataan IP

B.En rekistöröityisi mihinkään Suomalaiseen Tracceriin, enkä ylipäätään mihinkään. Jos rekistöröityisin, niin suojaisin aina IP-Numeron.

- Hyss.. -

7. noobster

noobster Guest

tuo on totta ainakin latailun osalta, niitä ei kenenkään resurssit pysty seuraamaan. ellei sitten se keneltä olet ladannut jotain narauta lataajaa, tosin jos ip on suojattu ja itse et jaa mitään
    niin sehän on lähes turvallista. tietysti sitten voi istua kotona folio päässä ja pelätä milloin ruvetaan kieltolakimaisesti kiertään ovelta ovelle ja ratsata koneita ja kaappeja, tyyliin mitä keneltäkin löytyy... paljonkohan karpelakin on saanut "mukavaa"
    gramexilta ym...

8. mkmikko

mkmikko Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Luulempa kyllä ettei warettaminen lopu ikinä maailmasta vaikka mitä turvakeinoja keksittäisiin

9. acido

acido Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    @Rex

Muusiikin latailu näyttää juuri nyt kiinnostavan TO-jengiä. Miksei mukamas? Onko Suomessa viereillä yhtään poketutkintaa? Hitto, pienen maan pikkubändien tulot tässä on kyseessä. Miksei niistä pidetä kiinni... ja miten mukamas ne ei kiinnosta TO-porukkaa? Voi elämän kevät...

10. -Rex-

-Rex- Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kerroppas montako tapausta on tullut julkisuuteen, jossa kyseessä on ollut pelkkä liiskari? Ei tule äkkiseltään yhtään mieleen. Johtuisiko kenties siitä, että ainakaan nykyisen ennakkotulkinnan valossa pelkkää liiskareita on paljon vaikeampi tutkia kuin jakajaa. Eli edelleen olen täysin sitä mieltä, että kun joku jää kiinni, jää hän kiinni jakamisen takia. Korvaukset luultavasti pääsee kyllä pulittamaan molemmista, mutta en todellakaan usko, että tutkintapyynnöt on tehty lataamisesta, eikä jakamisesta. Senhän jo voi päätellä pykäliä tutkimalla.

*EDIT:typo*

Viimeksi muokattu: 28.03.2006
  11. mkmikko

mkmikko Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ihmiset eivät halua maksaa turhaan kun sama aineisto on saatavilla ilmaiseksi netistä kuin ostamalla tai vuokraamalla kaupasta. Musiikkien nettimyynti on kyllä kovasti kasvussa sen halpuuden takia ja nopeuden kun ei tarvitse käydä levykaupoissa etsimässä levyä mitä haluaa ja lisäksi maksaa kova hinta itse levystä sekä kansista. Minua kyllä kovasti tuntuu houkuttelevan silti musiikkilevyjen osto vaikka ne ovatkin kalliita. Nykyiset kopiosuojaukset levyissä pienentävät levyjen ostoa kaupasta, sillä on kuultu huhuja ettei levy toimi tietyissä soittimissa tai on pahimmillaan mennyt koko soitin rikki. Ja nuo kopiosuojaukset saa kuulemma murrettua joidenkin ohjelmien betaversioillakin. Ei ole kauheasti kehittynyt näköjään kopiosuojaukset sitten viime aikojen kun huonontavat vain äänenlaatua hieman. Minulla itsellä ei ole cd-soitinta kun olen musiikit pyörittänyt tietokoneella. Levy-yhtiöt riistävät artisteilta rahatulot levymyynneistä. Artistille ei jää yhdestä myydystä levystä paljo mitään lompakkoon vaan levy-yhtiön paksuun kukkaroon. Ymmärrettävää on myös pienten levy-yhtiöiden tulot jotka yrittävät ainoastaan saada tulot suuremmiksi kuin menot ja saada yritys kannattavaksi. Levyjen osto on kieltämättä rahan tuhlausta ellei osta ainoastaan muutamaa suosikkibändin levyä vuodessa. Tietysti jos on rahaa tuhlattavaksi niin mikäs siinä kuin levyjä ostamaan.

12. Dvd-mies

Dvd-mies Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joko todellinen tietoliikenteen nero toteaa, ettei pidä paljastaa IP-osoitetta.. Ja mites tämä onnistuu???? JOtta paketit tulisivat perille, niin kyllä se ip-näkyy. Anonyymi servereilla voi hidastaa jäljittämistä. Mutta se onnistuu silti.

13. acido

acido Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    @Rex

No ei nyt pidä nipotella. Lataaja, seedaaja sama se. Kyllä aianakin noiden joensuulaisten epäillään ladanneenkin, oli sitten teknisesti mahdotonta todistaa (!!??) tai ei.

Kyllä ainakin torrent-puolella on kaikkien peerien IP:t näkyvillä, vaikka ei uppaisi yhtään. Jos minä ei ICT-ukkona pystyn havaitsemaan lataamisen, miksei siihen pystyisi alan mies.

Liiskatkaan mun puolesta niin että tukka lähtee.

14. eduard0

eduard0 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    -Rex- 28. maaliskuuta 2006 @ 11:14
    Oletko huomannut kuinka nopeasti nuo uutiset noista warettamistapauksista tulevat julki? En ole nähnyt että yksittäisestä tapauksesta olisi lehtiin tullut alle vuoteen tutkinnan aloittamisesta yhtään mitään. Lisätään siihen se, että lataaminen on ollut laitonta vasta melkein 4 kuukautta. Itse odottelen niitä kaipaamiasi juttuja aikaisintaan 2007 alkupuoliskolla.

Tietystikin lataaminen tosiaankin on myös hankalampaa todistaa, mutta vielä tässä vaiheessa on turha vedota siihen ettei niistä yksittäisistä lataamisista ole ollut juttua.

Viimeksi muokattu: 30.03.2006
  15. -Rex-

-Rex- Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuten sanottua, kun tulee ensimmäiset uutiset asiasta on se sitten toinen juttu. Kuitenkin nykyisissä pykälissä jakaminen on paljon suurempi rikos niin uskon edelleen syytteen keskittyvän siihen ja lataaminen käsitellään sitten siinä sivussa. Kun esim. torrentillahan normaalikäyttäjät jakavat automaattisesti. Tämän olettamuksen perustan siihen, että edes noiden mainitsemieni uutisten maissa (joilla siis tarkoitin mm. amerikkaa, en suomea) on käytännössä aina syyte tullut jakamisesta ei juurikaan lataamisesta. Mahdollista toki kaikki on, sitä en ala kieltämään. Noh, kuten sanottua, jokainen tehköön kuten tahtoo ja ennakkotapaukset näyttäköön :) Itseäni ei onneksi moinen asia hirveästi kosketa.
    *edit:typo*

Viimeksi muokattu: 30.03.2006
  16. mika

mika Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Siirretty oikealle alueelle.

Jaa tämä sivu