Minulla on Antecin P180 kotelo ja sieltä rupesi kuulumaan "ropellusta" joten vedin toisen sivun auki ja hieman tutkaillessa huomasin, että takaseinässä oleva kotelotuuletin pitää ääntä. Eli se on kaiketi rikki. Noh tuo tuuletin on pikkujuttu ja sen saa lähetettyä varmasti takuuseen. Asiani on kuitenkin se, että nyt koteloni tuuletus pelaa nyt "paremmin", ainakin tuon Core Temp ohjelman mukaan. Aikaisemmin kun katselin lämpöjä Core Temp ohjelmalla niin prossun lämmöt olivat 37 ja 39, nyt ne ovat 35 ja 37 astetta. Kotelosta ei puhalla ulos tällä hetkellä kuin tuo takana katossa oleva tuuletin! Eli näyttäisi siltä, että tuo toinen takaseinässä oleva tuuletin hieman sai ikään kuin ilman seisomaan tai jotenkin haittasi ilman kiertoa? Noh nuo lämpötila erot ovat pienet ja niillä ei ole nyt merkitystä, mutta nähtävästi määrä ei korvaa laatua Ps. kukaan koskaan huomannut samanlaista "ilmiötä"?
Tuo ilmiö on fysiikan lakien mukaan täysi mahdottomuus. Eli jos sinulla on vieläkin koppa kiinni ja muutkin olosuhteet ovat samat, niin se lämpötila ei tule ikinä laskemaan poistamalla sen toisen tuulettimen. Ja noin pienissä lämpösiloissa kotelon sisäilma on vielä niin viileää, etten usko että tuota lämpötilaeroa saavutettaisiin vaikka pistäisit kaikki tuulettimet huutamaan täysillä. Ja niistä Antecin tricool tuulettimista. Voihan ne lähtettää takuuseen, mutta omakohtaisin kokemuksen perusteella yksikään ei ole vielä kestänyt 3 kuukautta. Joten suosittelen vaihtoa Noctuaan. Scythe olisi myös varteenotettava vaihtoehto, mutta Noctuan tuulettimissa 5 vuotta pidempi takuu.
No minulla ei ole mitään syytä alkaa sepittämään mitään valetta. Tarkastan Core Temp:llä säännöllisesti prossuni (E6400) lämpötilan, koska noin kuukausi sitten lämmöt alkoivat nousta huonon jäähyn kiinnityksen vuoksi! Sen jälkeen olen tarkkaillut lämpöjä päivittäin ja nettikäytössä lämmöt ovat olleet 37 ja 39 astetta! Tänään kun tuo toinen tuuletin jäi pois pelistä niin nyt lämmöt ovat 35 ja 36/37. Voihan olla, että ohjelmassa on jokin vika tai prossun jäähdytin rupesi tehokkaammin pyörimään Itse kuitenkin kuvittelin, että tuon toisen tuulettimen pois jäännin takia lämmöt olisivat nousseet sen pari-kolme astetta, mutta ne laskivatkin :S Noh joka tapauksessa, kun P180 kotelon jäähdyttimien paikkaa tutkii ja missä prossun jäähy sijaitsee, niin kyllä se lopun perin voi olla mahdollista, että kaikki lämpö menee ylös päin yhdellä tuulettimella kaikkein tehokkaimmin. Tuo tuuletin mikä jäi pois pelistä, oli takaseinässä ylhäällä ja ainoa toimiva on nyt takana katossa. Koska nuo tuulettimet ovat saman tehoisia/kokoisia ja aivan vierekkäin, mutta imevät ilmaa pikkaisen vastakkaisiin suuntiin niin on aivan mahdollista, että se ei olekaan kaikkein tehokkain vaihtoehto tuuletukselle. Noh en sitten tiedä, kerroin vain mitä tapahtui kun tuo yksi tuuletin jäi pois pelistä. Siinä kaikki.
Toki kaikki mahdollista on. Tuntuu vain hassulta. Äkkiä voisin itsekkin kokeilla ja tarkastella mikä on vaikutus. Mutta eivät nuo lämpötilat vielä huolestuttavia ole Itsellä 50 pintaan (vähän alle) nettikäytössä ja noin 65 rasituksessa.
Siis todella itsekin hämmästyin lämpöjen päinvastaisesta muuttumisesta mitä olin odottanut. Niin onko sinun prossusi myös E6400? Oletko kelloittanut sitä? Omani on vakiokelloilla.