Pätkivä ASUS

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Fujivaari 02.02.2024.

  1. Fujivaari

    Fujivaari Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    105
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Kahden vuoden ikäinen ASUS VivoBook on alkanut pätkimään. Aluksi epäilin, että nettiyhteys pätkii, mutta se toimii normaalisti. Sen jälkeen katkaisin nettiyhteyden, ja menin "Omat tiedostot"-sivuille. Pätkimistä tapahtuu sielläkin, jumituksen kestäessä 1-2 min, jonka jälkeen kone alkaa toimimaan normaalisti.
    Lisäksi koneen käynnistyminen kestää useita minuutteja.
    Onkohan tämän laatuisille ongelmille mitään tehtävissä, vai onko hankittava uusi kone?
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,178
    Kiitokset:
    1,225
    Pisteet:
    243
    Ongelmalle on varmaan jotain tehtävissä, mutta ensin sen syy pitäisi paikallistaa. Voisi aloittaa selvittämällä, mikä prosessi konetta kuormittaa. Eli klikkaa alareunan tehtäväpalkkia oikealla ja valitse Tehtävienhallinta.
    Varmista että avautuneen ikkunan yläosassa on valittuna ikkuna Prosessit ja klikkaa tarvittaessa Suoritin-saraketta niin. että eniten suoritintehoa vaativat prosessit ovat ylimpänä.
    Mikä prosessi on sarakkeessa ylimpänä ja millä prosenttiluvulla?

    Huom. Windows 10:ssä saattaa kuormitusprosentti hetkellisesti näyttää 100% silloin, kun tehtävienhallinta avataan. Hetkellisestä lukemasta ei kannata välittää. mutta se kiinnostaa, mikä prosessi jää pitemmäksi aikaa kuormittamaan.
    Jos Suoritin-.sarakkeessa näkyvä kokonaiskuormitus% on pieni, eikä mikään prosessi näytä jatkuvaa korkeaa kuormitusta, kannattaa edellä kuvattu tehdä uudelleen silloin, kun tietokone jumittaa.

    Palataan tuohon pitkään käynnistymisaikaan sitten, kun vastaus prosessorin kuormittumisesta on saatu. Sitä varten olisi hyvä tietää koneen kokoonpano, eli:

    Käyttöjärjestelmäversio
    Suoritin
    RAM-muistin määrä
    SSD-levyn koko (Noin nuoressa koneessa lienee SSD)

    Vastauksia em. kysymyksiin löytyy painamalla Windowsin aloituspainiketta oikealla ja valitsemalla Järjestelmä.
     
  4. Fujivaari

    Fujivaari Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    105
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Suoritin-sarakkeessa ylimpänä on Tehtävienhallinta, jonka prosenttiluku vaihtelee välillä 1,0-3,0 %.
    Prosessi-ikkunaa ei pääse tarkastelemaan silloin, kun tietokone jumittaa, koska se ei reagoi mihinkään klikkauksiin.
    Tietokoneen kokoonpano: - käyttöjärjestelmä Windows 11 Home, versio 22631.3085
    - suoritin Intel Core i5-1135G7
    - RAM-muisti 8,00 Gt
    - SSD-levy 512 Gt
     
  5. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,261
    Kiitokset:
    1,222
    Pisteet:
    243
    Kovalevyn käyttöaste, käytössä/vapaana?
     
  6. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,178
    Kiitokset:
    1,225
    Pisteet:
    243
    Tuleeko noita jäätymisiä usein? Olisiko mahdollista pitää Tehtävienhallinta-ikkunaa valmiiksi avoimena, jotta näkisi, mikä prosessi hyppää ylimmäksi vian aikana?

    Toinen mahdollisuus olisi avata Tapahtumienvalvonta ja koittaa järjestelmälokista jälkikäteen selvittää, millaisesta virheestä se kertoo sinä kellonaikana, kun jäätyminen tapahtui.
     
  7. Fujivaari

    Fujivaari Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    105
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Kovalevyn käyttöaste: käytössä 151 Gt/vapaana 324 Gt.
     
  8. Fujivaari

    Fujivaari Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    105
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28

    Tapahtumienvalvonnan järjestelmälokissa tänään virhe-ilmoituksia 37 kpl, joissa yleisin syy on "Aikakatkaisu odotettaessa palveluyhteyden muodostusta". Lisäksi varoitus-ilmoituksia 296 kpl, joissa yleisin syy on "Levyn 0 loogisen lohko-osoitteen toimintoa yritettiin uudelleen".
     
  9. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,178
    Kiitokset:
    1,225
    Pisteet:
    243
    Selvisikö ilmoituksesta tarkemmin, mitä palvelua yritettiin turhaan käynnistää? Aikakatkaisu tapahtuu tyypillisesti 30 sekunnin kuluttua, jos joku palvelu ei käynnisty. Kaikki aikakatkaisut eivät kuitenkaan jäädytä konetta odotusaikana.

    Tuo Levyn 0 ongelma kuulostaa vakavammalta. Kannattaa varmaan ladata ja ajaa CrystalDiskInfo-niminen ohjelma ja katsoa mitä se kertoo SSD:n kunnosta. Vielä parempi olisi levyn valmistajan oma diagnostiikkasovellus, sillä CrystalDiskInfo ei osaa tulkita luotettavasti kaikkien valmistajien SSD-levyjä.

    CrystalDiskInfo on ladattavissa ilmaiseksi tuolta: (Voit valita Standard Editionin.)
    CrystalDiskInfo - Crystal Dew World [en] (crystalmark.info)

    P.S. Onhan tiedostojen varmuuskopiot ajan tasalla? Sellaiselle voi tulla käyttöä, jos ongelma on SSD:ssä.
     
    Fujivaari kiitti tästä.
  10. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,906
    Kiitokset:
    1,256
    Pisteet:
    223
    Luultavasti kyseessä on Event ID 153. Levy saattaa siis olla kunnossa, mutta kannattaa varmistaa. Jos levy on kunnossa, niin tarkista löytyykö Inteliltä ajureihin päivityksiä.

    https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html

    Jos sen koneen mukana on tullut jotain Asuksen omia ohjelmia joilla tarkistaa päivityksiä laitteille ja tehdä kuntotarkistusta koneelle, niin tee sekin.
     
    Fujivaari kiitti tästä.
  11. Fujivaari

    Fujivaari Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    105
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28

    CrystalDiskInfo-ohjelman tulkinta SSD-levystä: Kunto Hyvä 98 %, Lämpötila 30°C.
     
  12. Fujivaari

    Fujivaari Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    105
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28

    Inteliltä löytyi näytönohjaimen ajurin päivitys.
    Asennettuani sen, tietokone käynnistyy nopeammin, omien tiedostojen sivut aukeavat nopeammin, ja mikä tärkeintä, kone ei ole jumittanut kertaakaan ajurin asennuksen jälkeen.
     
  13. Fujivaari

    Fujivaari Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2006
    Viestejä:
    105
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Suuret kiitokset 1pertti ja *Trinity* antamistanne kommenteista ja vinkeistä.
    Vanha (79v) on taas oppinut uusia asioita.
     
    Jyk ja *Trinity* kiittävät tästä.

Jaa tämä sivu