Tarkoitus oli uuteen kämppään avata netti, mutta näyttäisi joka palveluntarjoaja veloittavan tällä hetkellä avausmaksut ja motukat että kalliilta näyttää... Ainoa ilmainen avaus näyttää olevan OPOYn Baana 2/2 tai nopeampi, mutta minulle riittäisi 512/512 tai 1/1 nettikin ihan reippaasti. Onko tietoa onko mistää avattavissa nettiä ilman aloituskustannuksia (oulussa)? Ja mitähän suosittelette, olen kuullut että elisa ja sonera pätkii oulussa, baana halvin (?) mutta siinä taas P2P priorisoinnit... Ja miten vielä tuo panOULU? Voiko käyttää ihan ainoana kunnon nettinä, nopea...?
itellä sonera ja ei oo pätkiny kertaakaan ilman mitään syytä..2 kertaa ollu jonkun näkönen huolto käynissä ja ne kerrat on vaa netti ollut poikki...itse olen taas kuullut että baana pätkii tosi usein. Ps.kaverilla baana ja pätkii jatkuvasti.
panOulu on nopea, ilmainen ja suht pätkimätön, riippuen kylläkin minkä hotspotin lähellä olet. 10/10 VDSL OPOYltä on hinta/laatu-suhteeltaan todennäköisesti paras, ehkä koko Suomessa. Saunalahti tarjosi aiemmin yhteyksiään 24/1 asti, mutta en tiedä miten nykyisin kun Elisa osti ko. puljun pois. OPOY on Oulussa kuitenkin aikalailla monopolin asemassa, etenkin jengillä joka käyttää verkkoa enemmän. P2P-yhteyden on OPOYllä ns. sheipattu, eli käytännössä max. nopeus on noin 30-50kt/sec, oli liittymän nopeus mikä tahansa (ellei jakaja ole OPOYn verkossa, jolloin liikenne menee maksimitahtia eli 10/10 -liittymällä data kulkee oikeastikin sen reilun megatavun sekunnissa). Tähän poikkeuksena käsittääkseni kiinteällä IP:llä varustetut liittymät (jotka maksavat enemmän ja mikään ei toki takaa, etteikö näitäkin sheipattaisi jossain vaiheessa). Baana pätki vielä viime vuonna turhan usein, tänä vuonna ei ole ollut muistaakseni kuin yksi yöllinen käyttökatko kotona ja töissä ei yhtään tälle vuodelle (kotona OPOY 8/1, duunissa 10/10).
Kannattaapi muuten käydä Opoyn toimistossa kyselemässä tuota Baanaa, kun ite sain siellä käymällä ilmaisen avauksen, vaikka otin 1/1 yhteyden eikä mitään erikoistarjousta ollut siihen ja motteemi tuli kaupan päälle. Ja Baanan taitaa saada auki nopeiten, jos ei PanOulua huomioi. Keväällä tais olla soneralla ja elisalla parin kuukauen odotusaika avaukselle. Hyvin tämä on toiminut meikäläisen tarpeille. Aluks kyllä oli tuota pätkimistä, mutta nyt ei ole ollut kuukausiin mitään ongelmia.
Kävin toissapäivänä OPOY:n myymälässä, ajattelin 1/1 nettiä mutta avaukset maksoi. Sitten tehtiin niin että tein vuoden sopimuksen niin sain vuodeksi 2/2 megan VDSL:n 1/1:n hinnalla, eli 25€/kk. Vuoden päästä siis pitäisi laskea 1/1:teen. Avaus ja motukka ilmatteeksi. =) Olen myös OPOY:ltä kysynyt tuosta priorisoinnista mutta se ei haittaa kun eksyy DC:n Ouluhubeille .
VDSL on se oikea DSL tekniikka. Itsellä on tällä hetkellä vain 1/1 ADSL, mutta onpa se aikakin symmetrinen. Pysyy ratiot kunnossa ja "verkot" elinvoimaisina kun ei tarvitse leechata. Uudenmaanläänissä VDSL ei taida järkihintaan saada kotio?