Monet ulkomaiset verkkokaupat, joista saa Suomen hintatasoon verrattuna kilpailukykyiseen hintaa tavaraa vaativat maksua etukäteen luottokortilla, yleensä Mastercard tai Visa. Niinpä minäkin tilasin omasta pankista Mastercard kortin. Mutta kun kysyin kortin toimitusaikaa ja käyttöä verkkokaupoissa, sain vastaukseksi tämän: ********************* Kortin valmistumisessa ja siinä kun kortti on noudettavissa konttorista menee noin parisen viikkoa ja konttorista tulee vielä ilmoitus kun kortti on noudettavissa. MasterCard-ominaisuudella voi maksaa ostoksia Internetissä, kun maksutapana käytetään e-maksua. Kortin käyttö Internetissä on kielletty nimenomaan turvallisuussyistä. Vaikka tiedonsiirtoa Internetissä ei "salakuunneltaisikaan", liittyy maksun vastaanottajan ja maksajan henkilöllisyyden tarkistamiseen sääntöjä, joita tulee noudattaa ja joita toistaiseksi ei pystytä noudattamaan ilman erityisiä menetelmiä. Mikäli korttia käytetään Internetissä, vastuu erilaisissa väärinkäytös- ja ongelmatilanteissa voi jäädä asiakkaalle. Kaikille avoimet Internet-sivut Nordean korttiehdot kieltävät kaikkien Nordean korttien käyttämisen Internetissä ilman asiaan kuuluvaa varmennetta. Toistaiseksi emme pysty tarjoamaan tarvittavaa varmennetta, joten kaikkien Nordean myöntämien korttien (MasterCard, MasterCard Gold, Visa Electron, pankkikortti, automaattikortti) käyttö avoimilla Internet-sivuilla on kielletty. ********************* Onko kyseisen pankin Mastercard kortin käytössä ollut foorumin lukijoilla ongelmia, tai onko kortin käytöstä ostosten maksuun tullut jotain jälkipuintia?
Eo vastaus kysymykseesi, mutta aiemminhan yleisenä käytäntönä oli faksata luottokortin tiedot myyjälle.
Ei vastaus kysymykseesi, mutta aiemminhan yleisenä käytäntönä oli faksata luottokortin tiedot myyjälle. (Edit: Jaaha, näin niitä tuplapostauksia saa aikaiseksi: koittaa painaa stop-näppylää, kun huomaa kirjoitusvirheen, mutta ei ehdi ajoissa. No taisi olla ensimmäinen omalla kohdalla.)
Ainakin Luottokunnan myöntämän Visa-kortin kanssa suurempia ongelmia ei tule, vaikka kortin tiedot joutuisivatkin jossain vaiheessa vääriin käsiin. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että myyjä on vastuussa asiakkaan henkilöllisyyden varmistamisesta. Mikäli varastetulla luottokortilla asioivalle tuotteita tai palveluita myy saa pian huomata, että esim. Luottokunnan suunnalta tulee karhua.
Ainakin Visalla maksettaessa jos huomaat virheen tulleen myyjän puoli päässä,(esim. tilaat ja maksat Visalla ja toimitus tulee ja Visa kuitissa on väärä loppusumma) niin ilmoitus luottokuntaan että on tapahtunut virhe ja maksua ei peritä ennenkuin asia on selvitetty(tämä onnistui ainakin OP:een Visassa). Älä maksa millään luottokortilla jos myyjä ei käytä suojattua yhteyttä, silloin toi faxi on hyvä tapa hoitaa tiedon siirto. Jos tuntuu vähäkään oudolta tietojen antaminen niin ota ainakin joka sivusta PrintScreenillä kopsu mihin olet antanut henk.koht.tietoja. Kysele ja seuraile vaikka näiltä sivuilta hyviä ja huonoja kauppapaikkoja, huonot jutut leviää pirun nopeesti. DigitalPromossa homma on ainakin pelannut hyvin, kaikki olen maksanut suoraan Visalla.
Offtopic, wipe, tuo tuplapostaus käy helposti gprs-puhelimella, kuormitetaan vain vähän kaistaa samaan aikaan kun olisi tarkoitus lähettää viesti, niin SEND -painiketta painettaessa saadaan "sivua ei voi näyttää" -ilmoitus, vaikka viesti olisikin mennyt aD:n tietokantaan. Sitten viestin hukkaamisen pelossa kun painaa "takaisin" -nappia ja lähettää uudestaan, niin viesti onkin kaksi kertaa palstalla. (Täytyypä tätäkin kokeilla.)
Vielä haluaisin tarkennusta tähän korttiasiaan kun se olisi nyt pankista noudettavissa... Nordean korttiehdoissa sanotaan sivulla 3 että korttia ei saa käyttää internetissä: http://www.nordea.fi/appx/fin/ehdot/mkye900d_190702.pdf Onko joku AD:n käyttäjistä jotka olette Nordean asiakkaita maksanut Mastercardilla verkossa. Jos näin, sujuiko kuitenkin ongelmitta?
Kyllä tuota kannattaa suoraan pankista kysyä, jos mietityttää. Kaikkien pankkien Mastercardeilla ja Visoilla voi netissä maksaa, mutta siitä, miten väärinkäyttötapauksissa toimitaan, voi vastata vain pankki tai luoton myöntävä taho (esim. Luottokunta).