Osiointi

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi pekka_t 12.04.2004.

1. pekka_t

pekka_t Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Luullakseni minulla on koneessa ainoastaan yksi kovalevy. Kuitenkin kun käynnistän oman tietokoneen niin siellä on kaksi kiinolevyasemaa: C ja D. Kyseessä taitaa siis olla kaksi osiota, jos olen oikein ymmärtänyt. Jos esimerkiksi siirrän yhden osion sisällä jonkun gigan tiedoston paikasta toiseen, niin tämä tapahtuu muutamassa sekunnissa. Kun taas siirrän saman tiedoston osiolta toiselle, voi siinä kestää jopa 10 minuuttia. En siis tajua mitä järkeä tässä osioinnissa on, kuluu vain turhaa aikaa. Voisinko siis jotenkin poistaa tämän osioinnin niin, että minulla olisi ainoastaan yksi osio? Osiot ovat 28,5Gt ja 38,1Gt. käyttöjärjestelmä on windows xp home.

2.  
  3. toukkaman

toukkaman Guest

Joo...
    Kovalevyn voi osioida eli partitioida niin moneen osaan kuin haluaa. Perus syyt osioida kovalevy (ainakin 2 osaan) on että tiedostot toimivat nopeammin kun niitä ei tarvitse etsiä niin suurelta kovolta. Toinen oleellinen syy on että jos jostain syystä saat käyttiksen nin sekaisin ettei ole muuta mahdollisuutta kuin formatoida c-asema on sillä d asemalla olevat roinat ovat edelleen tallessa.

Esimerkikisi partition magic softalla voit yhdistää osiot menettämättä mitään tietoja. Tätä en kuienkaan sinuna tekisi...

Jaa tämä sivu