Olin jo tilaamassa uutta pakettikonetta kunnes tulin järkiini tai sitten en, mutta päätin kokeilla koneen rakentamista itse. Tällä sivustolla näyttäisi olevan hyvää opastustakin asian tiimoilta saatavilla. Budjetti mulla on noin 1000 €, ei mielellään ylitse. Näinpä pyytäisinkin, josko jollakin olisi viitseliäisyyttä kasata minulle konepaketti tuohon hintaan, jolla pärjäisin mahdollisimman pitkälle myös tulevaisuudessa. Katselin kyllä osia itsekkin, mutta homma tyssäsi siihen, etten tiennyt millainen emolevy pitäisi laittaa ja miten lähteä kasaamaan osia sen ympärille. Emolevy taitaa kuitenkin olla niitä koneen tärkeimpiä osia, joka suurimmaksi osaksi määrää mitkä muut osat vehkeeseen käyvät. Joku voisi myös ystävällisesti hieman valaista minua tuosta asiasta, että mikä ratkaisee osien yhteensopivuuden? Vaatimukseni koneelle: - Runsaasti kovalevytilaa - Riittävästi nopeaa käyttömuistia - En pelaa mutta kuvankäsittely, leffat, netti, musiikki, toimistokäyttö kuuluvat toimintoihin. Ei toki haittaa jos koneesta löytyisi peliominaisuuksiakin jos sitä vaikka innostuu... - Ei ole ihan heti antiikkia - Käytän tietokonetta televisiona tietokonedigipoksin kautta - Haluan käyttöjärjestelmäksi vista home premium 64 - Neliydinprosessori?
Tällä alalla ainoastaan sellaiset komponentit eivät ole antiikkia, jotka eivät ole vielä ilmestyneet kauppoihin... ja aika hankalaa, ellei jopa mahdotonta on tuolla budjetilla on saada kuvankäsittelyyn ja leffojen toistoon riittäviä osia. Tällä hetkellä saatavista osista hankkisin seuraavat: Mindfactory.de:sta: Intel C2D E7200 tray (98,85e) Xigmatek HDT-S1283 (26,97e) Gigabyte EP35-DS3R (89,94e) G.Skill 2x2GB DDR2-1000 CL5-5-5-15 kit (67,50e) Samsung F1 750GB (78,14e) Vista Home Premium SP1 64-bit UK OEM (87,79e) postikulut 29,99e (enempää ei voisi tilatakaan tuolta, kun postikulut kaksinkertaistuisivat) Nettori.org:sta: Näytönohjain: Club3D Radeon HD3450 256MB (29,35e) DVD-polttava: Samsung SH-S203D/BEBE musta (24,89e) Kotelo: Antec NSK4480 380W (61,05e) Näyttö: Lenovo L220X 22" 1920x1200 6ms S-PVA (397,70e) postikulut 15e = 1007,17e Neliydinprosessori nostaisi hintaa satasella (Q9300 197,65e) ja mikäli sulla ei ole siis vielä tuota "tietokonedigipoksia", niin DVB-C-kortti (esim. Technotrend DVB-C Budget C1501 HD) ohjelmistoineen (Windows-ympäristössä oikeastaan vain DVBViewer Pro on käypä) maksaisivat melkein toisen satasen. Pelinäytönohjain maksaisi sitten jo parisataa lisää, mutta jos et kerran pelaile niin sen kaveriksi ei joudu ostamaan satasella laadukasta virtalähdettäkään.
Unohdinpas mainita, että minulla on jo näyttö Samsung 226BW, että sitä en tarvitse. Lisäksi minulla on hiiri ja näppis. Minulla on myös ulkoinen anysee kaapelidigipoksi, joka siis luonnollisesti vaihtuu uuteen koneeseen. Tarkoitus on siis värkätä kasaan pelkkä keskusyksikkö. Tilanne mahtaa hieman muuttua? Anteeksi, että aiheutin turhaa vaivannäköä, kun en huomannut kertoa tarvitseni vain koneen.
No juu, tuo helpottaa hieman. Tosiaan tuolloin näyttöön kuluvilla rahoilla voi hankkia Mindfactorysta tuon Q9300 trayn (197,63e), Enermax Modu82+ 525W powerin (89,90e) ja Nettorista kopaksi Antec P182B:n, jolloin kokonaissumma nousee tällä erää 849,82 euroon. Tämä jättää vielä pelinäytönohjaimeen 150,18e + 29,35e eli 179,53e, jolla saa Mindfactorysta mukavasti Sparkle 8800GTS 512MB:n ja vielä jää parikymppiä asennuskaljoihinkin.
Mites tuo antec sonata III kopaksi, siinä sais samalla virtalähteen? Vaihtuuko tuossa emolevy jos prosessori vaihtuu?
Emo ei vaihdu mihinkään, ellet tahdo - esim. Gigabyte EX38-DS4 kahdella PCI-E x16-liitännällä (ATI/AMD:n näytönohjaimille CrossFireX-tilassa) kustantaa nelisenkymppiä enemmän. Enermaxin lähinnä sen takia hankkisin, että kyseessä on tällä hetkellä markkinoiden hiljaisin tuulettimella varustettu virtalähde ja hyötysuhde on myös parhaimmasta päästä - sekä laajennusvaraa riittää tulevaisuudessakin, jos/kun olet aikeissa hankkia useampia/virtasyöpömpiä näytönohjaimia. Samaten P182B on erinomaisesti ilmastoitu ja laadukas koppa. Ei sillä, etteikö Sontakolmonenkin olisi ihan ok, mutta sen poweri on vain keskitasoa, +12V-linja ei kykene syöttämään lähellekään yhtä paljon virtaa ja komponentitkin käyvät kuumempina (ts. niiden käyttöikä lyhenee) heikomman ilmastoinnin ja ahtaampien sisätilojen vuoksi.
Eli voisiko kokoonpano olla esimerkiksi tällainen: Emo: Gigabyte GA-EP35-DS3R S775 P35 ATX Prossu: Intel CORE 2 QUAD Q9300 2.5GHz Muisti: Mushkin 2 x 2GB XP2-8500 Dual kit, DDR2 1066MHz (5-5-5-15) Näyttis: Sparkle GeForce 8800GTS 512MB G92 Kovo: Samsung SpinPoint 3.5" 750GB SATAII 32MB 7200rpm Käyttis: WINDOWS VISTA HOME PREM 64-BIT, FI, OEM CD-asema: Samsung DVD+-RW Dual Layer, SH-S203B/BEBN, 20x8x48x, SATA, musta, bulk Virtalähde: Corsair 550W 550VXEU ATX V2.2 Kotelo: Antec ATX-tornikotelo, P182B, 4x5.25, 7x3.5, Gun Metal, ei virtalähdettä Keräsin nuo Jimmssistä ja hinnaksi tuli 1073.20 € Mitä puuttuu ja vaihdetaanko jotain?
Kyllähän nuo ihan kelvolliset on, mutta tosiaan kunnon prossujäähy eli tuo Xigmatek HDT-S1283 maksaa sitten 42 euroa ylimääräistä Jimmyllä ja joudut lataamaan netistä ja asentamaan n. 1GB kokoisen Vistan SP1-päivityksen (joka asennuskerralla) erikseen. Voit tietysti tiedustella heiltä, joko saisi SP1-levyjä, kun kerran Verkkokauppa.comissakin on näkynyt. Edit: tai no jos hankit prossun tray-mallisena, niin Xigmatek tuo 34 euron lisäkustannukset.
Eli nyt on tullut tuo tärkeä Service Pack 1 -päivitys Vistalle, joka on aina mukavampi saada suoraan asennus-dvd:llä. Ja jos tuo toinenkin juttu jäi epäselväksi, niin boxed-mallisissa prosessoreissa tulee heikkotehoinen vakiocooleri mukana ja tray-malleissa pelkkä prossu.
Kyllä mä sen tray homman ymmärsin mutta mitä tarkoitit tuolla että joudun joka asennuskerralla lataamaan sp1:n erikseen? Vaikuttaako se siis jotenkin paketin kokoamiseen?
No tottakai joka kerta kun käyttistä asentaa, joutuu SP1:n asentamaan erikseen, jos se ei ole valmiiksi asennusmedialla. Eihän se tietenkään mikään iso homma ole nykyisillä nettiyhteyksillä, mutta mukavuustekijä kumminkin.
Veikkaisinpa kumminkin,ettei meikäläisen kohdalla käyttöjärjestelmää siihen koneeseen kovin montaa kertaa asenneta. Kerran aluksi ja sitten jos sekoaa niin toisen kerran. Pitääpä tässä laittaa paketti tilaukseen, saa nähdä uskaltaako sitä luottaa saksalaisiin nettikauppoihin. Mitenhän lie takuuasioissa?