ite ottaisin atlonin on tuosta opteronista mulla vasta niin vähän tietoo että minun sana ei tässä varmaan paljoo auta
opteroni menee tuliterällä mersulla kilometrejä edellä, kun athlon tulee uudehkolla rellulla perässä!
Eipäs dissata relluja. Sitä on 2.0 Cliolla jätetty monet mersut katselemaan takavaloja.. Mut mut.. samanhintaisia prossuja. Opteronissa tuplasti isompi L2-välimuisti. Athlonissa 200MHz korkeammat kellot. Opteron käy matalemmilla jänöillä -> kellottuu tod. näk. enemmän. Ottaisin ison O:n.
Toki molemmat ovat tärkeitä, tuota 200MHz eroa ei kuitenkaan käytössä huomaa, Opteronin isompi välimuisti sen sijaan antanee jo huomattavaa nopeuseroa.
Tarkastellaanpa sitten athlon 64 3700+ boxed ja Opteron 148 boxed. Molemmissa 1mb mutta athlonisssa nousee kellot 2.4 kun opteronissa jää 2.2 (eli eipä paljoo eroo) Hinta ero parinkympin luokkaa.
Jim's Pc:hän kovasti mainostaa noiden Opteronien kellottuvuutta, ja että kaukoidän kellottajaihmeet nimenomaan käyttäisivät noita Opteroneja.
Näyttääpi uusien opteronien kellottuvuus putoavan kovasti sitten ensimmäisten hyvien erien. Ekat meni pitkästi yli 3GHz(!!!!) ilmallakin, nyttemmin nämä uudemmat steppingit näyttävät jäävän jo jonnekin 2.6-2.7 GHz:iin ja lämmöt nousee koviksi kun voltteja pitää antaa. Eli ei nähtävästi kellotu enää paremmin kuin San Diego/Venice jos sattuu uudemmasta erästä saamaan. Opteronit ovat edelleen työasemaprossuja virallisesti, eikä monet emovalmistajat virallisesti tue niitä millään lailla vaikka ne s939 kannassa toimiikin. Eli ainakaan mitään opteroneille optimoituja bios-päivityksiä ei välttämättä tule. Kaikki on suhteellista, mutta kyllähän se 200 MHz aika paljon on, ei mitään mullistavaa mutta ehdottomasti on vakiona 3700+ SD nopeampi kuin Opteron 148. AMD64 maailmassa prossunopeus nimenomaan on kuningas, muistit ja muut on toissijaista.
Tuli tässä vain mieleen että eihän tuota 3700+ athlonia saa 939 piirisarjalla 2,4 gigasena? Itse en ainakaan koskaan löytänyt ja sen takia meninkin suoraan tuohon 4000+ vai olenko ihan väärässä?
Oletpa muuten oikeassa. Jimm'silläkin on tainnut tulla lipsahdus kun mainostavat nettisivuillaan s939 3700+ San Diegoa 2.4Ghzisenä. Siinä tapauksessa SD 3700+ ja Opteron 148 pitäis mennä kyllä samaa kyytiä vakiona.