Meillä on remontti koulussa ja rakennettiin uusia luokkia ja nyt pitäisi vanhoista luokista siirtää tavarat uusiin luokkiin, jotta vanhat luokat saadaan uusittua myös. Onko oikeutettua teettää työ oppilailla/lapsilla? Tavaroiden seassa on pulpetteja ja tuoleja ja painavia kirjalaatikoita, joita joutuu kantamaan rappuset alas ja sitten 100m toiseen luokkaan tai pihalle... Mielestäni tämä on lapsityövoimaa kun tästä ei edes palkkaa saa... ei mitään pullia eikä karkkeja eikä etenkään rahaa ;(
Onhan tuo väärin mun mielestä, mutta kai se koulupäivä noinkin menee..ottaa rauhallisesti ja käy välillä elämänpidentäjää sauhuttelemassa..tai lähtee kotiin, ei tuohon mikään pakota suostumaan. Kaikesta ne koittaakin säästää..toivottavasti tuo nyt vähän arvosanoissa näkyy
Ihan hyvä vertaus jos tekee työtä ja ei saa palkkaa niin kyseessä on lapsityövoimaa... Kyselijän ikää en tiedä mutta tuskin se hirveästi kymmenestä heittää. Vinkkejä tulevaisuuteen että selviät myöhemminkin tulisi tässä. Jos opettaja pyytää pyyhkimään taulun tai viemään roskat niin älä tee sitä vaan vetoa lapsityövoimaan. Läksyjä ei kannata koskaan tehdä koska et sinä siitäkään palkkaa saa kokeista puhumattakaan. Jos jossain vaiheessa tulee työharjoittelua ja palkkaa ei siitä heru niin jätä menemättä. Kotona jos pitäisi siivota tai tiskata niin lapsityövoima taas esille ellet saa tarpeeksi palkkaa siitä... Mutta että tekisit noin kuin neuvoin niin kannattaa tehdä toisinpäin jos haluat joskus menestyä. Ja kannattaa jättää tuollaiset turhat narinat pois ja tehdä joskus jotakin ihan vaan auttaakseen.
oon sitä muutkin joutunu joitain romuja kantelee. ootapa kun pääset työharjoitteluun ite jouduin nostelee pyykkikoneita, tietokone paketteja yms, eikä tosiaan maksettu mitään.
Mä ainakin nautin aina kun oli jotain muuttohommia tai vastaavia. Voitti mennen tullen jonkun tangin runkkauksen tai analogielektroniikan :-D Ja onhan se oikeutettua kunhan on vain lain mukaiset välitunnit. Joka on enintän 15 minuuttia tunnista. Työsalitunneilla välitunti voi olla joka toinen tunti. Näin luki meillä koulussa kun lueskelin jotain opetushallituksen läpysköitä. Laki kuulema oli, en kuitenkaan ala vannomaan