Heräsi tuo kysymys kun pitäisi taas hankkia uusi kännykkä. Omistan Nokia 5100:n, edellinen oli Nokian "zippo" - maksoi maltaita oli "magee", mutta jälkikasvu rikkoa sen. Sitten suivaannuin ja ostin kapulan joka kestää vähän tilttiäkin. Olen ollut ihan tyytyväinen, mutta alkaa nappulat reistailee sitä tahtia, että uusi piäisi hankkia. Se mitä MINÄ kännykältä haluan on: - Voi soittaa ja vastata - Voi lähettää ja vastaanottaa tekstiviestejä Siinä kaikki eli periaatteessa mitä nykyinen museokapulani osaa, mutta en mitään ylimääräistä. En tahtoisi maksaa mistään mitä EN käytä eli: - kännykkäkamera: kuvia varten on kyllä kunnollinen digikamera (eilen ostin uuden - jälkikasvu haijoitti edellisen ). En tahdo mitään "hassuja" + huonolaatuisia kuvia. => paraskaan kännykkä kamera ei hakkaa edes normaalia 7.1 megapixelin digikameraa käyttömahdollisuuksissa ja mukavuudessa - mp3-soitin: nykyisessäkin on radio - joskus testasin, mutta jos kuuntelen musiikkia ajan autoa tai teen jotain tietokoneella => molemmista löytyy omat musiikkivehkeet. => Lisäksi ajatuksena on hankkia EHKÄ iPod:n 2gb nano - löytyy hyvät nappulat ja valikot, paljon biisejä, ohut ja huomattavasti halvempi kun mp33-soittimella varustettu epäkäytännöllinen kännykkä (vrt. käytettävyys ipod vs. kännykkä). Tosin en ole keksinyt milloin sitä kuuntelis? Perheen kanssa pyöräillessä? (yksin ei tule/ole aikaa pyöräillä) Tosin ei kuulisi muiden ulinoita Onhan noissa puhelimissa muitakin ominaisuuksia vaikka kuinka paljon. JOS tarvitsisin työssäni TYÖkännykkää ja matkustelisin paljon, joku sähköposti olisi tarpeellinen + jotain muuta. Silloin olisi varmaan joku 9300 (vaimolla on - piti soitaa Nokia Help Deskiin että sain kaikki säädöt kohdalleen ) tarpeellinen, mutta kun en tarvitse. Tulipas paljon tekstiä, jos pääsis siihen kysymykseen: Onko mielestänne nykyajan kännyköissä liikaa toimintoja? Joutuuko kuluttaja maksamaan helposti "turhasta"? Itse kun katselin noita vaihtoehto PERUSpuhelimeksi, muutama OK näköinen löytyi mutta helposti noilla perustoiminnoilla (joita vain tarvitsen) varustetut kännykät olivat oikeasti mielestäni rumia - enkä minä nyt (enää) rumaa kännykkää halua. Jos ostaisin jonkun "mageen" kännykän, esim. N91 (jota muuten (onneksi) ei edes mistään löytynyt: "alkutuotanto, tullut pari, ei ole uusia kuulunut"), hinta on sama kuin hyvä digikamera + kunnon mp3-soitin. Ja mitä tuo N91 sisältää? About kaiken, "nopeista" nettiyhteyksistä lähtien - niin ja voihan sillä soittaakin Tuota yhtälöä pähkäilin ja ostin kameran (mp3-soitin saa jäädä, ei aikaa vaikka olisi "kiva olla"). Jos ja kun ostan uuden puhelimen, varmaan joku Nokia 6131 olis varteenotettava vaihtoehto, tosin on siinäkin "kaikkea" liikaa. Mielestäni puhelimien valmistajat voisivat tehdä jotain "Lite"-versioita noista uusista, hyvän näköisistä puhelimista. Edes ilman tuota p*rkeleen kameraa, ei jaksais maksaa siitä(kin). Mitä mieltä Te olette? ps. hirveesti typoja - sorry
On, mutta onneksi ainakin Samsungilla on muutamia tyylikkäitä perusmalleja myynnissä. Ai ei hakkaa EDES 7.1 Mpix kameraa?
mielestäni 7.1 megapikselin kamera ON normaali jos nyt menee kauppaan uutta digikameraa ostamaan (ja on niitä ainakin 8 megapikselin kameroita, n. 300€ hintaisia)
No huh, kuka tarvii PERUSkuvaukseen yli 5mpix kameraa? Luulisin, että pikkuhiljaa alkaa nämä huippumallien (N80, k800i) kamerat (3,2mpix) riittämään vähintään peruskuvaukseen (mökki-, loma-, jnekuvat). Vielä kun optiikka hiukan kehittyy, niin.. Peruskännyköistä sitten: Nokia 1xxx mahtaa olla ne "perukseimmat" puhelimet, muita valmistajia en jaksa luetella ku en muista malleja ulkoa.. Mielestäni ei ole liikaa toimintoja, on vain liian vähän mahdollisuuksia niiden käyttöön, jolloin toiminnosta tulee "turhia". Itse ajattelin ennen, etten tarvi mitään gprssiä jne. Sitten ostin yhden jossa oli gprs, radio, ja värinäyttö, joka kuitenkin oli valmiiksi rikki (ostin käytettynä eikä huomannu vikaa), ja sitten ostin Nokian 2300. Kummasti tuntu ettei pärjää enää ilman gprssää jne. N91 magee? Tyylinsä kullakin, ite en semmosta ottas, jos valinnanvaraa vastaavien puhelimien kesken olis... esim. http://puhelinvertailu.com/index.php?p1=n91&p2=p990&p3=qteks200 olis aika pätevät haastajat mielestäni.. Tuo lite-ajatus olis aika pätevä, tosin Nokia on sitä toteuttanut vuosikaudet tuottamalla ensin esim. Nokia 6101:sen ja kohta 6103sen. erona Bluetooth. Hintaero ~20e. Siitä olen myös samaa mieltä, että peruspuhelimet ovat useimmiten rumia, erinomaisena esimerkkinä Nokian 1100. Mielestäni kuluttaja ei maksa helposti turhasta, jos osaa yhtään kysyä ja kyseenalaistaa. Eikai se ole pakko ostaa kallista, jos ei tarvi? Tyyli maksaa, ominaisuudet maksaa, kaikki maksaa.. Elämä on
niin noh - olkoot sitten turhan tarkka kamera Mutta MUUT kameratoiminnot joita tavallisessa kamerassa on (megapikseleistä riippumattta) tekevät kyllä normaalista digikamerasta huomattavasti käyttäjäystävällisemmän kuvaukseen eri tilanteissa. Ja tuo mitä sanoit "tyyli maksaa jne." - totta, elämä on, mutta mutta... Ongelma olisi mitätön jos olisi firman puhelin, jonka puhelut firma maksaisi (maksat vain verotusarvon). Ottaisin about kalleimman ja eniten "kaikkea" sisältävän kännykän. Ei vaan ole firman puhelinta ja tuo qtek - öh..tyylinsä kullakin
Kyllä! Kyllä! Itse olen myös hankkimassa uutta luuria, vanha on Nokia 5100. Kaikissa on turhia ominaisuuksia joita en tarvii. Ja tosiaan halvimmat joissa ei ole turhuuksia mukana ovat tosi karseita. Itse päädyin Nokian 5500 malliin kunhan se tulee myyntiin (pitäisi olla jo). Siinäkin on turhia toimintoja 70% mutta, tärkeimmät roiskevesi ja pölytiiveys + iskunkestävyys joita itse arvostan kännykässä eniten. 5100->5140->5140i->5500: http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/5500/
Oikeastaan toimintoja on liian vähän kännyköissä, vieläkin. Itse olen jo pitkän aikaa omistanut symbian puhelimen ja tuntuu vieläkin että ohjelmien tarjonta ei oikein riitä, myös kännyköiden vakio-ominaisuuksia on liian vähän. Koska kännyköistä on tehty ns."nykyajan linkkuveitsiä" niin saisi toimintojakin niissä olla yhtä paljon, kuin linkkarissa.
Työnantaja ostaa kasan puhelimia ja jakaa sieltä tarvittaessa eli en voi vaikuttaa puhelinmalliin; nyt käytössä Nokia 6230i. Aivan liian pieni nakkisormille eikä sen takia tule käytettyä kuin puheluihin ja tekstareihin.
Kyllä! Aivan liikaa ja kiva että joku otti puheeksi. Itselläni on Nokian 6210 joka tuli muistaakseni ostettua aatonaattona vuonna 2000 ja pelittää edelleen. Ei ole minkäännäköistä aikomusta ostaa uutta ennen kuin tuo sanoo itsensä irti, soitot ja tekstiviestit on kaikki mitä kännykältä tarvitsen. Loistava threadi!
kyllähän periaatteessa mun mielestä puhelimen tarkotus on se että sillä voi soittaa ja lähettää viestejä. mutta tietysti kaikki lisäherkut on aika paikallaan, ei välttämättä tarvi ostaa kaikkee erikseen. esim tässä omassa 'ykkös' puhelimessa (nokia n91) on ihan kiitettävä kamera, ei tosin mikää huippu mut kiitettävä kun ajattelee että on kyseessä tosiaan kännykkä mutta paskaa kuvaa tulee kun verrataan esim omaan canon eos 350d hen, eli järkkäriin(järjestelmä kamera). sitten video kuvaa saa ihan ok laatusena sinänsä. mutta en mä kyllä tällä pahemmin kuvaa tai silleen koska on käytössä tosiaan parempikin kamera.. kovo on ihan jees keksintö omasta mielestä, 4 gigaa riittää aika pitkälle. mp3 soitinkin on hyvä juttu, vaikka löytyykin jo ennestään 20 giganen creative zen sleek, mutta niin. creativea käytän nykyään vaan tiedonsiirtolevynä. wlanikin on ihan hyvä keksintö, tulee käytettyä sillon tällöin kun lukee sähköpostin ym. tosin käytössä on ollut jo jonkun aikaa joten ei tarvitse enää sitäkään sinänsä. oma n91 makso joku kuukausi sitte vähän alle 700 euroa. puhelinta uusin kerran vuodessa tai parissa, hifisti olen.