Käytössä Nokia Classic 6210:n sinänsä laadukas Carl Zeissin 5 megan kännykamera.. mutta: Onko micromuistikorteissa jotain merkkejä, joita ei kannata ostaa? Vaikuttaako muistikortti digikuvan laatuun? Vai luoko kamera kuvan laadun? Vai onko kortilla väliä?
Heh. No niin no... Vastataan kysymykseen kysymyksellä: Luoko muistikortti mielestäsi kuvan, vai se kamera? Entä filmikamera? Kyllä se on se kamera (n huono optiikka) joka siitä kuvasta huonon tekee, ei muistikortti. Korteissa on vain tallennusnopeuksissa eroja, jotka tosin tulevat mukaan vasta ihan toisen luokan kuvauslaitteissa.
Kiitos vastauksestasi! Mutta.. eipä kannata naureskella!! Vertaat filmikameraan.. ja tuohon vertauksessesi kaatuu naureskelu! Olen kuvannut dialle yli 20 vuotta ja filmin laadussa todella ON eroa! Kuvan värisävy voi olla esim. sinertävä tai lämmin käytetystä filmistä riippuen. Halpa ja vanhentunut filmi ei taltoi kunnolla kuvia, vaikka kamera olisi huippulaatuinen. Kysymykseni pointti ei siis ehkä tullut kyllin selvästi esiin. Onko esim. Transcendin SanDisciä halvempi muistikortti yhtä erottelukykyinen? Onko eri korttien tallennus- ja erottelukyvyissä eroja? Puhun nyt kuvan laadusta. Kamera tekee parhaansa, mutta.. kameran luoma kuva välittyy nähtäväksi muistikortin kautta. Jos muistikortti toimii, kuten huono filmi, vääristää värejä tai ei tallenta kunnolla, lopputulos eli kuva kärsii. Siksi kysyn valokuvaajilta: Oletteko huomanneet käytössänne olleissa muistikorteissa eroja? Mitä merkkejä suosittelette? Mitä itse vältätte? Kiitos asiallisista vastauksista! Mukavaa kuvauskesän jatkoa!
Eiköhän se niin mene, että mikäli kortti on ehjä, niin ykköset ja nollat tallentuvat aivan samalla lailla kortille kuin kortille. Itse kun en käytä sarjakuvausta, niin kaikkein halvimmatkin kortit ovat olleet nopeudeltaan riittäviä. Kuvien siirto koneelle voisi vähän nopeutua kalliimmilla korteilla. Joissan kameroissa kai voi olla yhteensopivuusongelmia joidenkin korttimerkkien kanssa, mutta eipä ole tarkemmin tiedossa...
Myönnettäköön, filmikameravertaus nyt ehkä ampui metsään. Kyseessä kun ei ole mikään digitaalinen tekniikka, on se alttiina juuri noille muutoksille. Kun taas on puhe digitaalisesta kuvauksesta, ei se kortti vaikuta itse kuvanlaatuun.
Kuten tuossa jo todettiin, niin digitaalisessa kuvauksessa vain ykköset ja nollat ovat tärkeitä. Erot, joilla on merkitystä, syntyvät korteilla lähinnä siinä, että laadukas kortti on tallennusvälineenä turvallisempi ja vähemmän häiriöaltis kuin ns. halpiskortti. Itse olen kamerakäytössä pyrkinyt suosimaan laadukkaampia (lue kalliimpia) kortteja, mutta kännykkään kelpaa aivan hyvin edullisetkin micro-sd kortit. Harvemmin kännykällä tulee kuvattua mitään todella tärkeää. ...ja jos olet noin kauan kuvannut diaa, niin miksi ihmeessä hääräilet digiaikana vain kännykkäkameralla? Vaikka käytössä olisi kuinka laadukas kännykamera tahansa, niin se häviää 6-0 edullisellekin oikealle pokkarille, järjestelmästä puhumattakaan.
Moi! Kiitos kaikille asiallisista vastauksista, joista sain kiinni tuo olennaisen idean! Eli muistikortti sinänsä ei määritä kuvan laatua, kyse on enemmänkin tallennuksen turvallisuudesta. Canonin käsisäädettävä digipokkarikin on, mutta tuo MicroSd -kortin hankinta on nyt akuutti. Ja siksi juuri sen kohdalla aloin miettiä tuota digikorttitallennuksen syvintä olemusta. Käytännössä arjen saattumusten ja löytöjen kohdalle osuessa se lähin kamera on tuo nokialainen, ja kyllähän se pännisi, jos tietäisi vaikka napanneensa hyvän uutiskuvan, mutta sitten kortti jäpittäisi ja siellä se herkkupala sitten luuraisi. Ja pari riviä off topic: Tämä palsta oli itselleni uusi löytö muuten.. Onko tämä joku kaupallinen saitti vai nörttifoorumi, vai miten luonnehtisitte saittia? Keitä täällä hengailee? Mukavaa kalenterin mukaan kesän viimeistä viikonvaihdetta! =) Vaikka itse pidän kesästä kiinni niin kauan kuin lämpöä ja aurinkoa riittää, yleensä pitkälle syyskuuhun asti.