Onko cd- tai dvd- levyn polttonopeudella väliä?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi PJKuona 29.05.2005.

1. PJKuona

PJKuona Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen huomannut parissakin keskustelussa väittelyä siitä millä nopeudella cd-levyt kannattaa polttaa. Jotteivat kyseiset keskustelut mene ohi aiheen, ajattelin perustaa ihan oman viestiketjun asiaa varten.

Tuntuu hieman siltä että mielipiteet hieman jakautuvat tässä asiassa. Toiset suosittelevat polttamaan hitaimmalla mahdollisella, parhaan mahdollisen polttojäljen takaamiseksi. Jotku polttavat täydellä vauhdilla ja ovat sitä mieltä ettei polttonopeus vaikuta polttojälkeen. On myös mielipiteitä ettei cd-levyjä saisi polttaa kovin hitaalla nopeudella, sillä uudet cd-levyt on suunniteltu suurille polttonopeuksille.

Tuolla toisessa viestiketjussa (http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/192324) kerroin että olen huomannut cd-rw-levyjen kohdalla polttonopeudella olevan ratkaiseva vaikutus - ainakin minun tapauksessani. Nopeasti polttamalla, olen saanut huonosti autosoittimessani toimivia levyjä. Vasta hitaimmalla poltolla levyt ovat toimineet kunnolla. Vaikka kyseessä ovatkin cd-rw-levyt eivätkä cd-r-levyt, niin eikös tästä voisi vetää sellaista varovaista johtopäätöstä, että tuolla polttonopeudella on vaikutusta cd:n polttojälkeen.

Tuolla viestiketjussa (http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/195239) Quezacotl kehotti polttamaan levyt suoraan sillä nopeudella mitä niissä on ilmoitettu. Tässä pöydällä minulla on nyt kolme eri cd-levyä, kaikki eri valmistajien. Ainoastaan yhdessä on polttonopeus ilmoitettu suoraan yhdellä kertoimella (52x). Kaikissa muissa on polttonopeus ilmoitettu esim. 2x-52x, eli näitä levyjä voi huoletta polttaa myös hitaammalla nopeudella, ainakin valmistaja mukaan. Tuokin levy minkä nopeus on ilmoitettu suoraan kertoimella 52x, on poltettu 4x-nopeudella joten veikkaampa että noitakin levyjä voi aivan huoletta poltella hitaammin. Itse asiassa omassa polttavassa asemassani suurin mahdollinen polttonopeus on 16x, joten minun tapauksessani en edes pystyisi noita 52x -levyjä käyttämään mikäli ne sillä nopeudella olisi poltettava.

Oma mielipiteeni tässä asiassa on se, että käytän yleensä aina hitainta mahdollista polttonopeutta, joka minun asemallani on 4x. Tällä tavalla olen polttanut kaikki levyni aina, eikä niissä ole mielestäni mitään polttonopeudesta johtuvaa vikaa ollut. Nykyisin taitaa suurinosa ellei kaikki kaupassa myytävistä cd-levyistä olla suunniteltu siten että niitä voidaan polttaa suurilla nopeuksilla. Tämä ei minusta kuitenkaan tarkoita sitä etteikö niitä voisi polttaa myös hitaammalla, varsinkin kun itse olen kautta aikain niin tehnyt.

Dvd-levyjen kohdalla tilanne on käsittääkseni hieman toinen. Minulle on muodostunut sellainen mielikuva, ettei dvd-poltossa hitain polttonopeus ole välttämättä se paras. Tämä on kuitenkin vain 'mutu'-tietoa, ei perustu mihinkään faktoihin. Itse olen kuitenkin dvd-levytkin polttanut aina hitaimmalla mahdollisella nopeudella. Liekkö sitten tämä tapa tarttunut tuolta cd-levyjen poltosta. Jotenkin vain tuntuu että hitaammin se jälki täytyy olla parempi. "Eihän sitä hättäilemällä tuu ku kuspäitä mukuloita".

Olisi kiva kuulla hieman muiden käyttäjien mielipiteitä ja kokemuksia tästä asiasta. Millä nopeudella kannattaa levyt polttaa ja miksi?

Edit:typo+pari pientä tarkennusta

Viimeksi muokattu: 01.06.2005
  2.  
  3. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Tuo levyssä oleva High Speed only hässäkkä tarkoittaa vain sitä että pitäisi olla uudehko asema jolla levyt polttaa (eli valmistaja ei suosittele polttamista "vanhalla" asemalla), poltettavat CD ja DVD levyt on kehittyneet aikojen saatossa joka vaatii myös asemilta sopeutumiskykyä. Nykyään levyissä on tiedot millä nopeudella niitä suositellaan poltettavan (siis datana, ei siis se mitä levyn kannessa/levyssä lukee) ja kuka levyn on valmistanut ja jne, näitä tietoja ei käsittäkseni ollut alkuaikojen CD-R levyissä.

Tuossa nopeammin polttamisessa levy siis pyörii nopeammin joka aiheuttaa levylle enemmän rasitetta (en tiedä on olemassa polttavia asemia joissa on monta kirjoituspäätä), mitä nopeammin levy pyörii sitä tarkempi kirjoituspään pitää myös olla, pienet virheet poltossa ovat hyvin yleisiä, senpä takia CD/DVD levyillä on erilaisia virheenkorjausmenetelmiä ettei yhden bitin vääristyminen siellä täällä tee levystä käyttökelvotonta.

Eri asia sitten miten asemat levyjä lukevat, prässätyt CD/DVD levyt ovat hyvin optimaalisia luettavuudeen suhteen toisin kuin poltetut levyt. Ja kun mukaan lasketaan miljoonat erilaiset levy/polttoasema yhdistelmät niin ongelmia ilmenee väkisinkin (kaikki poltettavat CD/DVD levyt eivät siis ole tehty samasta materiaalista, eivätkä siis ole fysikaalisilta ominaisuuksilta samanlaisia, eivätkä kaikki polttavat asemat käytä samoja tehoa/kalibrointeja laserilla ja jne).

Itse suosittelen/käytän 16x tai hitaampia nopeuksia CD-R levyillä ja 8x tai hitaampia CD-RW levyillä.
    DVD poltot on minimi nopeudella (2x) lähinnä sen takia kun käytössä olleet DVD levyt eivät ole mitään kovin laadukkaita.

4. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itelläni on CD-RW asema (52x32x52x) ja itse poltan levyjä 24x ja joka kerta on tähän mennessä ollut virheetön jälki. CD-RW levyt 12 tia 4x.
    Joskus poltan levyt 52x jos on kiire, ja silloinkin on yhtä poikkeusta lukuunottamatta ollut täydellinen polttotulos.
    Eli vaikea sanoa millä nopeudella pitäisi polttaa.
    52x on toki nopeampi kuin 4x mutta jos aikaa on niin toki 4x on suositeltavampi.

5. emagdnim

emagdnim Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    itse polttelen yleensä 1-3 pykälää hitaammalla kuin maksimi.. jääny vain sellanen tapa :) dvd:t menee yleensä 4x, vaikka 16x menis myös.

6. nrautava

nrautava Guest

Koska noi merkinnät on CD ja DVD levyissä vain suositeltuja, niin kai se on vain tavasta ja tottumuksesta kiinni millä nopeudella poltaa.
    Ite poltan CDt 12-16x nopeudella ja DVDt 2x-4x nopeudella, koska muistan melkein aina tehneeni noila nopeuksilla...

Jaa tämä sivu