Elikkäs kasasin uuden koneen, jonka emolevyllä MSI P965 NEO oli integroitu äänikortti Realtekin 883 Audio. Kaikki pelittää muuten hyvin, mutta en löydä basson säädintä mistään, eikä sitä voi windowsiinkaan lisätä, koska kaikki on linkitetty äänikortin omaan ohjelmaan. Kortissa on paljon näppäriä liitäntöjä etenkin isommille järjestelmille, mutta itse kämppäolosuhteissa käytän kuulokkeita. Kortin ohjelmassa on subwooferin voiman säätö eli bassoa voisi säätä subbarista itsestään. Herääkin kysymys onko mahdollista, ettei bassoa voi säätää ohjelmallisesti (tässä) mitenkään. Musiikki soi todella huonosti kun basso on lähes nollassa. Ohjelmasta löytyy hienot taajuuskorjaimet ja environmet sydeemit ja siks ihmetyttääkin. Olen mielestäni kääntäny joka * napista mitään siihen viittaavaakaan ei ole löytynyt. Oonko niin perssilmä, etten muka löydä? Vai onko mahdollista, että saan hyvän tekosyyn ostaa kuulokkeet mistä basson voi säätää käsin tai sitten kunnon äänikortin. Ja toisaalta, jos koneessa on ohjelmallisesti bassot nollilla, niin auttaako sen nostaminen mistään "oikeasta" säätimestäkään? Oon tässä katellu X-fi äänikorttien ohjelmien paneeleja ja niissä basso on heti äänenvoimakkuuden vieressä...
Taajuuskorjain taitaa olla ainut, jolla tuota bassoa voi säätää. Ja monista äänikorteista nuo Basso ja Diskatti säädöt puuttuuvat, mutta taajuskorjainta nekin vastaavat toiminnaltaan.