Vaihdoin juuri eilen itselleni prosessorin tuulettimen ja siilin, mutta nyt kone takkuilee/sammuilee vähän väliä. Onko ongelmilla yhteys tähän vaihtoon, ken tietää? Poltto-ohjelmia, virus skannausta yms. ei pysty käyttämään, koska kone menee joko jumiin taikka sitten käynnistää itsensä uudelleen. Prossutuuletin lähtee käyntiin ok, otin myös tarran pois siilin pohjasta ennenkuin asensin. Siili ei mielestäni kenota mistään suunnasta. Koneen lämmöt: CPU Temp: 46 C/114F; System Temp: 33 C/91F näyttäis olevan kunnossa. Mun koneessa on: Epox 8K5A2 audio ddr usb2 emolevy joka tukee Athlon XP:tä, Amd Athlon XP 2000+ (1.667GHZ) prossu, 512mb ddr 333Mhz muistia. Eilen ostamani siili/tuuletin on merkkiä Speeze OwlStream jonka ostin verkkokaupasta hintaan €10.80. Kone käynnistyy aina uudestaan heti kun esim. yritän skannata koneeni virusohjelmalla (Norton antivirus 2004). Jos yritän polttaa jotain esim. Easy CD Creatorilla niin kone leikkaa kiinni. LÄhes kaikkien muidenkin ohjelmien kanssa on vaikeuksia. Huomasin myös tämmöisen katoessani event vieweriä: The COM+ Event system detected a bad return code during it´s internal processing. HRESULT was 8007041F from line 44 of d:\nt\com\com1x\src\events\tier1\eventsystemobj.cpp. Please contact Microsoft Product Support Services to report this error Tämä yllä oleva tulee viesti on nähtävissä Event Vierissä (application puolella) joka kerta kun käynnistän koneen uudelleen. Event Viewer (system) puolella onkin sitten neljä DCOM virhettä sekä kaksi Dhcp varoitusta myös joka käynniskerran jälkeen (kerronko näistä lisää?). Onko tämä normaalia (ei taida olla) vai johtuuko se juuri tästä ongelmasta mikä mulla on? Ongelma siis Windowsissa? Mulla on Windows XP käyttöjärjestelmänä. Luulin myös että ongelmana on W32.Blaster.Worm, mutta eipä ollut sekään. ASensin Win XP:n uudestaan ja toivoin että se auttaisi, ei auttanut. Hittolainen kun ei oikein tiedä että mitä tässä vois tehdä. Pitäis ensin paikantaa toi vian olinpaikka. Onko kellään mitään vinkkejä mikä saattaisi olla vialla? Auttaneeko edes kovon alustus? Ciao, Tommi
Rautapuolen vialta kuullostais jossei mitään älyttömiä ristiriitoja ole saanu aikaan. Onko mahollista kokeilla toisilla muistella/tehokkaammalla powerilla. Näistä mä lähtisin ekana ettimään vikaa. Et siis muisteja vaihtanut ? Ajele joku muistitesti läpi. Vaikee alkaa tollasesta ongelmasta mitään sanomaan. Meneekö esim. bitfasti läpi ? Yks komponentti kerrallaan kokeilemaan. Onko prossun core ehjä tai näkyykö mitään muuta "epäilyttävää"
Ei ole mahdollista kokeilla toisila muisteilla/tehokkaammalla powerilla. Muisteja en vaihtanut, mutta otin muistipalikan kyllä hetkeks pois, jotta se helpottais siilin/tuulettimen asennusta. Katsoin sitä ja kyllä se on paikallaan. "Ajele joku muistitesti läpi. Meneekö esim. bitfasti läpi?" Tiedän kyllä koneista jotain, mutten ole mikään virtuoosi. Millä ohjelmalla teen kyseisen muistitestin, löytyykö netistä ilmaisversiota? Mikä on bitfast? Tässä on yks error viesti tuolta event vieristä (system puolelta): Source: service control manager; Event ID 7026 The following boot-start or system start driver(s) failed to load: ELBYVCD, SAVRTPEL Toinen yleinen viesti siellä: Source DCOM; Event ID 10005 DCOM got error "The service database is locked" attempting to start the service ImapiService with arguments "-Service" in order to run the server: (520CCA63-51A5-11D3-9144-00104BA11C5E) Tommosta siansaksaa mulle kerrotaan. Itse en noista tajua oikein mitään.
Kirjotetaan tää nyt tähän samaan ketjuun. Mun ongelmat ei tahdo loppua. Mulla on C asemalla Win98. Toinen kovalevy (40Gb)on jaettu D ja E osoihin. D:llä on WIN XP jota käytän lähes aina. E osiolla on kaikkea muuta ja ne haluaisin säästää. Haluaisin alustaa tämän D osion ja sen jälkeen asentaa erikielisen XP siihen, mutta en tiedä miten sen tekisin. Aloitin asentamalla tätä uutta XP:tä ja alustaa sen D osion sen avulla, muttei sitä pysty tekemään koska Windows on jo asentanut sinne jotain asennustietoja. Win98:n puoleltakaan en pysty tätä D osiota alustamaan koska se ei tunnista tätä. Partition magiciä mulla ei ole, eikä myöskään korppuasemaa. Miten siis saan alustettua ton D osion? Toinen juttu on se että saattaa olla että mun tietokoneen muistissa ois jotain vikaa. Mistä löytäisin semmosen muistitestin jolla voisin testata tämän asian? Olisin erittäin kiitollinen vastauksesta kuin vastauksesta.
Minulle jäi epäselväksi toimiiko koneesi w98 puolelta käytettynä? Se ei ole niin ronkeli muisteille. Luultavasti kuitenkin joko muistikampa ei ole paikallaan, tai siili. Hae googlella käyttäen hakusanaa "memtest", niin varmasti löytyy muistien testausohjelma.
D-aseman voit alustaa siten, että muokkaat ensin bios asetuksista CD aseman ensimmäiseksi boottaavaksi asemaksi ja käynnistät koneesi XP:n cd:llä. Tuolta luet vielä hiukan ohjeita, niin eiköhän se siitä. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;fi;313348#4
Kiitos avusta beaver. Tsekkaan ton muistitestin huomenissa. Pitkällisten asennuksien sekä monen monen monen bluescreenin jälkeen saavuin voittajana maaliin...niin ainakin toivon. Löysin Partition magic 8:n kahdelta korpulta ja kävin lainaamassa korppuaseman kaverilta. Alustin osion ja asensin WIN XP:n uudestaan. Tällä hetkellä kone ainakin toimii kuten pitää ilman mitään virheilmoituksia tapahtumien valvonnassa. Saattaa olla että koko tämä "vamma" olikin "vain" Windowsista kiinni...yllättäen! Edit: Kaiken tämän asennuksen jälkeen ainoa ongelmani taitaa olla se että koneessani on oikeasti 1.667 Ghz:n suoritin, mutta Windows tunnistaa vain tämän 1.25 Ghz:ksi. FSB Frequency pitäisi vaihtaa 133Mhz:n kun se nyt on 100Mhz. Miten tämän voi vaihtaa Biosista?
Biosista sitä ei voi tällä emolla vaihtaa, vaan emon jumpperilta AGP liittimen vasemmalta puolelta. Katso emon manuaalista: JCK1 CPU Host Clock Select 1-2 100 MHz (Oletuksena) 2-3 133 MHz Ihmetellä täytyy, onko prosessori alkuperäinen ja liikkeessä asennettu, kun tätä asetusta ei ole huomattu vaihtaa.
BIOS:ista frequency/voltage control ja siellä on sitten joku FSB tai core frequency tai vastaava. Sitten nostat vain ylöspäin. Uudessa emolevyssä on aina väylä 100 alussa. Myös bios error saattaa resetoida tuon arvon takaisiin 100. Myös joissakin levyissä suorittimen vaihto toiseen resetoi tuon takaisin 100.
Tämän emon manuaalin mukaan tuota "Current FSB Frequency" arvoa ei pääse muuttamaan biosista, ainoastaan emon jumpperilla. Siellä on vain nämä kaksi vaihtoehtoa: 100 (Default) tai 133.
"Biosista sitä ei voi tällä emolla vaihtaa, vaan emon jumpperilta AGP liittimen vasemmalta puolelta. Katso emon manuaalista: JCK1 CPU Host Clock Select 1-2 100 MHz (Oletuksena) 2-3 133 MHz " Joo, Biosista ei voi tätä toimintoa näemmä vaihtaa. Mä kokeilen tota emon jumpperin vaihtoa tossa muutaman tunnin päästä kun pääsen kotiin. "Uudessa emolevyssä on aina väylä 100 alussa. Myös bios error saattaa resetoida tuon arvon takaisiin 100. Myös joissakin levyissä suorittimen vaihto toiseen resetoi tuon takaisin 100. " Mulla tuli noita bluescreenejä todella tiuhaan tossa yhessä vaiheessa. Saattaa olla että Biosissa oli myös joku error joka resetoi tämän. Ennen se oli aivan kuten pitikin.
Nyt minä olen kysymysmerkkinä Jos prosessori on tunnistunut aikaisemmin oikein, niin jumpperi on myös ollut oikein alusta asti. Onko Sinulla tuo uusin bios, joka korjaa näemmä jotakin prosessorin tunnistusongelmaa? Model: EP-8K5A2 / EP-8K5A2N BIOS: K5A23916.BIN (5900) BIOS Date: 2003/09/16 Fix: 1) Detect AppleBred CPU correctly during post
Kysymysmerkkinä on aina hyvä olla. Jumpperi on aina ennen ollut siinä defaultissa, mutta silti Bios on sanonut että kaikki on ok ja siellä oli merkitty FSB frequencyksi 133 Mhz. Vasta nyt ongelmien jälkeen Bios sanoi FSB:n olevan 100 Mhz. Vaihdoin äsken sen jumpperipaikan ja nyt se on taas 133 Mhz Biosissa ja järjestelmä tunnistaa suorittimen 1.667 Ghz:ksi kuten pitääkin. Koneen ostin osina joskus 2 vuotta sitten verkkokaupasta ja emon jumppereihin en ole koskenut ikinä. Ei ole uusinta versiota ei. En yleensä uskalla noita Biosseja lähtee asentelemaan, koska siinä käy kuitenkin huonosti. Tässä on se alkuperäinen Bios joka on päivätty 8.10.2002.
Mikäli bios-päivitys menee pieleen, niin noihin osoitteisiin voi bios-piirin ohjelman kanssa toimittaa. Paluupostissa tulee päivitetty piiri. http://www.kellonmikro.fi/ tai http://www.partco.fi/bios.html ja kyllä ne päivittävät toimivankin piirin samalla tavalla. Tosin päivitys ei kannata, jos se ei tuo jotakin etua, eli jos ei ole rikki, älä korjaa.
Voi hemmetti! Jatkoa ongelmille, asensin Norton Antivirus 2004:en uudelleen ja yritän ajaa virus skannauksen siinä kuitenkaan onnistumatta. Kone käynnistyy uudelleen noin 8 minuutin skannauksen jälkeen. Äsken näytti jopa Bluescreeniä. H3dTweaker sanoo näin: Your PC may not have been shut down proberly after the Graphics board was overclocked. The manufacturer´s default settings have been restored for the core and memory clock. Do you want to apply your previous graphics board settings (core = 0Mhz and memory = 0Mhz)? Laitoin tohon kyllä ja kokeilin skannata uudestaan. Ei onnistunut. Mitä tehdä? Onks Norton susi vai mikä mahtaa olla vialla? Kaikki muut ohjelmat ovat toimineet hyvin ainakin tähän asti. Myös tapahtumien valvonta (järjestelmä) antaa kaksi System error sekä yhden Dhcp ilmoituksen.
Tuolla alussa oli tällainen ongelma ja nyt se jatkuu. Tuo Elbyvcd.sys on CloneCD's Virtual Clone Drive (Elaborate Bytes AG) ja tuo Savrtpel on Nortonin. Yritäpä poistaa tuo virtuaalinen CD-asema ohjelmineen tietysti. Tähän hätään en nyt keksi muuta.
Mä poistin noi molemmat ohjelmat kovon alustuksen yhteydessä. Ei tää masiina enää noista valita. OIkeastaan ainoa ongelma mikä nyt näyttäis olevan on tää Norton antivirus ohjelma. En pysty skannaamaan sillä mitään, koska kone aina käynnistää ittensä uudelleen noin 10 minsan kuluttua alotuksesta. Mitään poltto-ohjelmaa en ole vielä edes uskaltanut kokeilla. Kovon eheytyskin onnistui nyt, pari päivää sitten ei. Sitten on vielä tää minkä jo aikaisemmin mainitsin: Your PC may not have been shut down proberly after the Graphics board was overclocked. The manufacturer´s default settings have been restored for the core and memory clock. Do you want to apply your previous graphics board settings (core = 0Mhz and memory = 0Mhz)? Graphics board overclocked? Kuinka ihmeessä? Kun kokeilin ajaa DirectX:ää niin kone käynnistyy aina vaan uudestaan ja sanoo ton overclocked jutun. Mitä ihmettä?
Tuossa vaiheessa minä vaihtaisin näytönohjaimen Standard VGA tilaan ja poistaisin sen ajurit. Sen jälkeen Directx ja sitten ajurit uudestaan. Ei kai emo anna liikaa voltteja näytönohjaimelle? Sen pitäisi olla 1.52V 4x ja 3.3V 2x AGP:lle.
Ensiksi pitää sanoa että kiva kun yrität auttaa. Ilman sua en tietäis yhtään miten toimia. Mä otin ajurit pois, yritin ajaa DirectX = kone käynnistyi uudestaan. Joka kerta sama homma. Yritin myös ajaa ajurit takasin, mutta ei onnaa. Tästä en ole ihan varma? Nää näkee varmaan Biosista? Liittyyks se mitenkään näihin: Vcore 1.77V, Vagp 1.55V, +5V 4.97V, +12V 12.34V, Vio 3.29V yms? vai löytyyks noi tuolta AGP & P2P bridge controllista? Siellä on tämmöset jutut: AGP aperture size: 128M, AGP mode: 4x, AGP driving control: Auto Edit: Oli miten oli, ei toimi. Nyt alan pikkuhiljaa uskomaan että ongelma ei ole missään ohjelmissa vaan jossain suuremmassa. Tietäis vaan missä. Onkohan muistit, emolevy, kovalevy, näytönohjain vai mikä pashkana. Mitään ohjelmia ei pysty asentamaan, voisko kaikki nää ongelmat olla lähtöisin biosista? Onko se vaikea päivittää?
Tuo Vagp 1.55V se on. Ihan OK. Yhteen asiaan en ole saanut vastausta. Kun Sinulla on tuolla dual-bootissa win98, niin miten se toimii? Jos se toimii, niin vika ei voi olla raudassa, paitsi ehkä muistissa, josta mainittiin jo alkuvaiheessa, että XP on ronkelimpi muisteille.