Ongelmia kakkoskoneen kokoamisessa

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi ouzgi 13.03.2005.

1. ouzgi

ouzgi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla on kakkoskone melkein koottuna ja oon yrittäny käynnistää windowsia siinä. Mulla on vanha kovo jossa on windows 3.11 ja haluisin käynnistää sen siitä. Oon laittanu kaiken paikoilleen ja biosista kuntoon kaiken mutta kun koneen käynnistää ja se pääsee kohtaan "starting ms dos" niin kone vaan sammuu. Oon yrittäny käynnistää myös erilaisilta disketeiltä mitä löysin kaapista eli windowsin asennuslevykkeillä ja jollain ms-dos supplimental diskiltä jonka löysin kans. `Se kuitenkin herjaa siinä että väärä boot diski laita uus ja
    paina enter. Mikä siin on siis vialla ja mitä pitää tehä et saan sen käyntiin?

2.  
  3. Erkkimon

Erkkimon Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Selventäisitkö vähän: sulla on ollu joskus tietokone johon oot asentanu Wintoosan kovolle X. Nyt oot ottanu kovon X irti ja laitat kovon X uutee koneesees, forkkaamattomana. Näinkö?

4. ouzgi

ouzgi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suunnilleen noin, mutta miten pystyn forkkaa kovon ku ei toimi mikään?
    Disketiltä ei boottaa ja syykin selvis: diskettiaseman ide-liittimen paikasta yks pinni poikki.
    Vaikee bootata cd:ltä ku siihen kovolle ei varmaan ees mee windows kun se on joku 500mb iso ja sit en löydä tähän hätään windows-cd:tä.

5. vilipoju

vilipoju Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Matkusta lähimpään liikkeeseen ostamaan uusi diskettiasema, hintaa 10-20€.

6. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Voit tietysti buutata koneen myös Linux-CD:ltä tai
    FreeDOS-levyltä, jolloin formatointi tai osiointi onnistuu. Netistä löytyy kyllä useita yhdelle CD:lle meneviä ja siltä buuttaavia linux-distroja.

Tosin mitäpä hyötyä kovoa on formatoida, jos sinulla ei kerran ole Windowsin asennus-CD:tä käsillä.

7. ouzgi

ouzgi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Meinasinkin et laittasin siihen linuxin.Mikä olis paras linux siihen? Nettiä siihen ei tuu vaan se on lähinnä sellanen kokeilu- ja räpellyskone. Pitänee myös ostaa uus kovo tai sit ottaa tästä koneesta toinen irti ja ostaa tähän uus :)

8. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Aika paha sanoa, kun ei tiedä mitä aiot koneella kokeilla ja räpeltää. Kannattaa tietysti myös lueskella, mitä esim. tämän foorumin linukka-palstalla jutellaan, ja mitä versioita porukka siellä kehuu/haukkuu..

Ellei graafista käyttöliittymää (ikkunointia) tarvitse, linuxia voi tosiaan käyttää jopa CD:ltä, jolloin kovalevytilaa ei asennukseen kulu.

9. urnin

urnin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En osaa mennä mitään linukkaa suosittelemaan, mutta
    jos sen asennat ni ei sun tarvii forkata kovoo erikseen.
    Siinä linukan asennuksessa yleensä on osiointi kohta :)

Jaa tämä sivu