1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelmia Ati:n tv-outissa

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta -osiossa. Ketjun avasi ToNDE 30.01.2003.

  1. ToNDE

    ToNDE Guest

    Elikkä mulla on näytönohjaimena ATI Radeon 8500 ja se on liittettynä vidoihin rca-johdolla. Ongelmana on, kun vaihdan tv:n päälle näytönohjaimen asetuksista, jumahtaa kone täysin ja buuttia tarviaa. Ongelma ei esiintynyt aina.
    Nyt päivitin uudet ajurit ja nyt on seuraavanlainen ongelma: Kun laitan näyön primaryksi ja tv:n secondaryksi, kuvaa ei tule ollenkaan näyttöön, ainoastaan tv:hen. Onkohan kenelläkään ollut samanlaisia ongelmia?

    Ja pystyykös mitenkään säätämään, että kuva tulisi aina koneen käynnistyttyä autom. myös tv:hen, ettei tarvitsisi aina mennä räpeltämään asetuksiin, koska siinä on vaarana koneen jumittuminen?
     
  2.  
  3. karsta

    karsta Guest

    Mä painin samantapaisten ongelmien kanssa radeon 9000Pro:n kanssa.

    Jos kaikissa liitännöissä (crt, dvi ja tv-out) oli piuha, kortti ylikuormittui ja tekei mitä sattuu. Vain kaksi töllöä kerrallaan kiinni, niin toimii. Lennossa ei kannata vaihdella, koska se ei auta.

     
  4. Poy

    Poy Regular member

    Liittynyt:
    25.06.2002
    Viestejä:
    295
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mikä resoluutio?
     
  5. ToNDE

    ToNDE Guest

    mulla on molemmissa 1024 x 768
     
  6. m77

    m77 Regular member

    Liittynyt:
    16.09.2002
    Viestejä:
    445
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Yritäpä 800x600 resoilla, olen jostain lukenu vastaavasta ongelmasta...
     
  7. repa

    repa Member

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    65
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    JOs molemmat on cloneja niin silloin pitäis pelittää kuva kummassakin.
     
  8. peraWare

    peraWare Regular member

    Liittynyt:
    05.06.2002
    Viestejä:
    153
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Unohtakaa ne ATI:t. ATI ei ole osannut tähän päivään asti tehdä kunnon softaa.
     
  9. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Arvoisa peraWare voi varmasti perustella väitteensä? Onko sinulla edes ATIn korttia / onko sinulla edes ollut ATIn korttia? Miten voit väittää ATIn softia / ajureita huonoiksi? Millä perusteilla?

    Itsellä ollut kolme erilaista ATIn korttia, ja myönnän kyllä että silloin kun 8500:nen tuli markkinoille oli ajurit mitä sattui. Mutta hyvin pian tilanne korjaantui ja syksystä asti ajurit ovat olleet vakaita ja nopeita. Tätä nykyä vakaudessa + toimivuudessa ei ole mitään vikaa, vaan taitavat ATIlla koodata ajureihin lisää nopeutta ja korjailla peleissä ilmeneviä bugeja (sarjassamme Alien Vs. Predator 2 kiiltävät pinnat).

    8500:lla ja 9700 PRO:lla toimii tällä hetkellä kahdessa eri koneessa TV + monitori niin kuin pitääkin.
    Sanotaan nyt vaikka niin, että softassa ei ole vikaa, vaan luultavasti vika on tuolin ja näppiksen välissä.

    Hyvä keino joka auttaa 90%:iin (suuremmista) ongelmista, mutta ei toimi 90%:lla ihmisistä: Formatoi C-asema ja asenna Windows ns. clean-installina. Pistä sisään kaikki uudet ajurit (piirisarja, äänikortti, näytönohjain) ja päiviät Windows uusimpaan SP:iin. Johan toimii uudella tavalla.
     
  10. peraWare

    peraWare Regular member

    Liittynyt:
    05.06.2002
    Viestejä:
    153
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onhan minulla ollut ati:n kortteja useampikin. Yhdessäkin kortissa oli usb vaatimus. Siis hetkinen mihin näytönohjain tarvitsee usb:tä, eikä käyttöjärjestelmäkään vaadi sitä normaalissa käytössä. Se on vain ohjelmoijan omaa laiskuutta, kun tälläisiä riippakivejä syntyy.

    Kortit joita itse olen käyttänyt ovat hiukan vanhempia. Yhteenkin korttiin tuli win 2000 beta vaiheessa yhdet ajurit, mutta eipä tullut sen jälkeen, kun ilmesty win 2000 release.

    Toista mieltä olen matroxin korteista joihin löytyy sentään kunnon ajureita( eipä kyllä voi sanoa samaa ammattilaisille tarkoitetusta matroxin digisuitesta).
     
  11. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    ATIn vanhemmat kortit vaativat USB:n sen vuoksi, että jos käyttöjärjestelmällä oli tuki USB:lle, oli sillä tuki myös AGP:lle. Vaiva koski ainoastaan Intelin 440LX piirisarjaa ja Windows 95:sta jossa ei ollut USB-tukea (eikä siis myöskään tukea AGP:lle). Nämä tulivat sitten "päivityksenä" Windows 95 OSR2.1:ssä. Mutta tuo on kyllä niin ohjelmoijan omaa laiskuutta, että onneksi ei nykyään ei näy tuommoisia virityksiä.

    ATIn ajurit ovat nykyään kyllä aivan samalla viivalla kun muidenkin. Tai ehkä pikkaisen ylikin, sillä ATI on luvannut julkaista ajureita >7000-korteilleen ainakin yhden per 6-8 viikkoa (Catalyst program). Tukea on siis jatkossa varmasti.
    Juuri ilmestyneet 3.1-sarjalaiset ovat todella loistavat. Löytyy tukea 16-bittiselle anti-aliasoinnille ja niin päin pois.

    ATIn ajureita on enää turha syyttää. Yhä edelleen:
    Hyvä keino joka auttaa 90%:iin (suuremmista) ongelmista, mutta ei toimi 90%:lla ihmisistä: Formatoi C-asema ja asenna Windows ns. clean-installina. Pistä sisään kaikki uudet ajurit (piirisarja, äänikortti, näytönohjain) ja päiviät Windows uusimpaan SP:iin. Johan toimii uudella tavalla.
     
  12. Toke

    Toke Member

    Liittynyt:
    22.01.2003
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    KHAURONILLE mulla on club3d:n ati 9700 pro kortti.Tv outin kans ongelma kuva näkyy kyl tv:ssä mutta musta-valkosena vaik tekis mitä
    uusimmat ajurit ja control paneli .osaatko sanoa mikä vikana?
     
  13. repa

    repa Member

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    65
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    aiheesta "tv-out kuva mustavalkoinen-missä vika" on kirjoitettu kans monta viestiä, hae vanhoja viestejä.
     
  14. mk74

    mk74 Guest

    Mulla itselläni on ATIn Radeon 64 VIVO, jonka kanssa oli ongelmia. Mutta kun hain uusimmat driverit ja softat niin toimii ihan OK.
    Se TV out on hieman hankala. Käytännössä olen huomannut, että resoluutio kannattaa vaihtaa 800 x 600 ihan ensteksi ja sitten tietenkin piuhojen oltava paikollaan, jotta TV outin saa yleensäkin aktiiviseksi. ASETUKSET KUNTOON !
     
  15. Toke

    Toke Member

    Liittynyt:
    22.01.2003
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ongelma ratkesi radeonissa ei käytetä tv outissa s-vhs:sää ulostulo on video singnaalina.kortin mukana tulevaa adapteri piuhaa käyttämällä(toinen pää s-vhs:n näköinen ja toinen keltanen rca naaras)ja sen lisäksi rca-päinen piuha mikä liitettiin scart adapteriin tv:n takana ja voila!värit pinnas,ei mikään ajuri tai muunlainen softa ongelma
     
  16. takku32

    takku32 Guest

    onlen kyllä huomannut että tossa tv:eek:utissa on ollut ongelmia (itsellä 8500le)
    Mutta kuva muuttui paremmaksi ja tilttaukset loppu kun asensin 3.1 on ajurit alkanut tv:eek:utin kohdalla muuta paremmiksi. Tosin muulla alueella ei olekkaan ollut valittamista
     
  17. migge77

    migge77 Regular member

    Liittynyt:
    23.01.2003
    Viestejä:
    300
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    On se kumma kun noiden "uudempien" Atin korttien kanssa on ongelmia... Mulla Ati Radeon 7500 on toiminut aina kuin junan vessa. Tuohon saa näppärästi profiilitkin (taitaa kaikkiin muihinkin saada, uskoisin), että mikä näyttö on milloinkin päällä vai ovatko samaan aikaan. Itse kun katon tv-outista leffan, niin nappaan vain 'TV Only' asentoon ja monitori sammuu.
     
    Viimeksi muokattu: 21.02.2003

Jaa tämä sivu