Hei! Tämä on ensimäinen viestini tänne afterdawniin mutta olen selaillut aktiivisesti näitä sivuja jo useamman kuukauden ajan. Minulla on aika suurehkokin ongelma uuden tietokoneeni kanssa. Isäni osti minulle pakettikoneen, aika kohtalaisen sellaisen joululahjaksi. Nvidia geforce 7300 64mb!!! ram näyttis 1.8ghz tupla prossut 1024 ramia ( päivitän varmaan tuossa kesällä ) Windows vista! 22" q22wb laajakuvanäyttö Elikkäs, ei mikään tykki mutta kummiskin. Jotenka, miksi pelit (cod:4, splinter cell double agent, wow, age of empires 3) pyörivät ihan turkaisen huonosti vielä huonoillakin resoluutioilla (800x600) vaikka näytölle ominaisin olisi jotain luokkaa 1600x1050? Olisiko näytönohjaimen vaihtaminen tuohon vanhempaan jossa on luultavasti enemmän muistia järkevää? vaikea prosessi vaihtaa? meneekö takuut? pitäisikö poistaa vista ja asentaa winxp? olen koittanut (overclock) ylikellottaa? tuota näyttistä mutta ei se anna juuri mitään irti itsestään. Latasin ohjelman nimeltä atitool jossa pyörii 3dkuva kun kellottaa näytönohjaimen nopeuksia ja sen fps näytti olevan tällä koneella luokkaa 28.0 ja kun kävin tuolla vanhalla kokeilemassa fps oli 80.00+ koko ajan... Olen latanut omasta mielestäni kaikki uusimmat ajurit netistä mutta lueskeltuani huomasin että nvidia tukee aika heikosti vistaa... Joten, mitä teen? vaihdanko näyttikset päikseen vai asennanko windows xp:n?
Kyllähän tuo näyttis on suurin syy kun pelit eivät tahdo pelittää paremmilla asetuksilla,vaihtoon aluksi se.JA,muistia tosiaan toinen giga lisää.
Call of Duty 4: Modern Warfare laitevaatimukset: - Suoritin: Intel(R) Pentium(R) 4 2.4 GHz tai AMD(R) Athlon(TM) 64 2800+ suoritin tai 1.8Ghz Dual Core suoritin - RAM: 512 Mt RAM (768 Mt jos Windows Vista) - Kiintolevytila: 8 Gt - Näytönohjain: NVIDIA(R) Geforce(TM) 6600 tai parempi; ATI(R) Radeon(R) 9800 Pro tai parempi. Niin ei ihmekään kun sinulla ei ole tarpeeksi tehokas kone ainakaan tämän Cod 4:sen pelaamiseen, uus näyttis ja muistit ainaki!
Kiitos paljon vastauksista. Elikkäs tuossa koneessa ei ole sinettiä joten kannattaako kokeilla vaihtaa tuo ATI radeon olikohan 9700 tuohon tilalle koska vanhassa koneessa se on täysin turha ja onko se vaikea prosessi?
1 gb lisää muistia ainakin ja GeForce 8500-8800 tai Radeon HD 2400-2900. Huom! Nuo on PCI-E, jos haluut AGP niin sitten kannattaa joku GeForce FX.
Jos se sun vanha näyttis on 9600/9800 tms. niin ei se varmaan kauheasti tilannetta paranna jos haluat resot pitää näytön nimellisessä (1600*1200), itellä x1800-näyttis ja cod4 saa pelata herkut about nollissa 1440*900 resolla. Näyttiksen vaihdat 8600gt->/2600xt-> niin alkaa pelittään. Muistin lisäys ei ole pakollinen mutta kyllähän sekin tilanne parantaa.
Kiitoksia taas =) elikkäs vika löytyy suoraan näyttiksestä? Tuossa vanhassa koneessani on ati radeon 9600XT 256mt dvi ViVo näyttis, ajattelin vaihtaa sen tuohon geforcen tilalle mutta mitenkäs se käytännössä sujuu? koppa auki ruuvit irti ja tökätään kortti paikalle ja päivitetään vain ajurit? toimiikos tuo windows vistassa ja directx 10:n kanssa?
DirectX 10 toimii Vistassa. Näin, kotelo auki, vanha näytönohjain irti ja uusi tilalle, koppa kiinni ja pelamaan.
Uusissa koneissa on PCI-E liitännällä nuo näyttikset kiinni, kun taas tuo 9600 on AGP-liitäntäinen, eikä niitä voi käyttää ristiin. DX10 tukea sulla ei ole noissa kummassakaan näyttiksessä. Tilalle voisit ostaa vaikka HD3850:n tai 8600GT:n jos budjetti linjalla mennään. Muistia myös toinen giga lisää, niin alkaa pelitkin pyörimään.