Olen nyt koneellani pelannut STALKERIA ja Elder Scrolls: oblivionia. joka kerta kun pelaan. ruutu menee "power saving mode":en ja sammuu. Ruutua ei voi käynnistää ja itse konekkin menee ihan tilttiin. Muissa peleissä ei ole kone sitä tehnyt, eikä minkään ohjelman kanssa. Mikähän neuvoksi?
Mulla oli aikoinaan sama ongelma aiemman koneen kanssa ja syy oli näytönohjain. Eli näytönohjaimesi voi olla rikki. 3D tilaan siirryttäessä se vissiin vaatii enemmän näytönohjaimelta joten se ei pätki muulloin kuin pelatessa. Esim. minä pystyin katsomaan elokuvia, surffaileen jne. Mutta pelaaminen ei onnistunut. En ole tietenkään 100% varma.
power saving mode voi olla näytön ominaisuus. Kun näyttis lähettää väärää resoa/virkistystaajuutta. On ilmeisesti tyhmiä pelejä, jotka eivät osaa katsoa näyttöasetuksia. Pelin config, setup tiedostolla pinemmät resot peliin. Työpöydältä Näytöasetukset säätämään kayttiksen reso/tajuus. Pienempi reso, että näyttis kykenee suurempaan virkistys taajuuteen. 'Out of sync' ja musta ruutu heti, pitäis tommosilla korjata. Jos peli toimii hetken, niin sitten kait näyttiksessä vikaa, kun alkaa suurempaa 3D:tä lyömään, kuin muut pelit. Tutki kumpaa pelit käyttää Direct 3D vs OpenGL. Onko sillä merkitystä.
Oblivion on Direct3D. Vaikuttaisiko näytön hertzi määrän muutos mitään? Kumpaa suuntaan sitä hertzi määrää pitäisi ylipäätänsä muuttaa?
Kerroppas mikä näyttö ja näytönohjain on kyseessä. Ja tapahtuuko tämä ongelma heti kun pelin aloittaa, vai ehditkö pelata hetken ennen kuin näyttö sammuu? Mitä jos näytön sammuttua painaa ctrl-ald-del tai alt-tab, tapahtuuko mitään vai onko ainoa vaihtoehto sammuttaa kone virtanapista/reset? Entäs äänet, jatkuuko normaalina, loppuuko vai jääkö jumittamaan?
Näyttö on LG:n Flatron L1715S ja Näyttis on Nvidia GeForce 6600GT. Ongelma ilmenee aina satunnaisesti. noin 5minuuttia olen varmaan lyhimmilläni pelannut ja tunnin parin paikkeilla ollut muuten. Ongelma ei liity peliin siten, että näyttö pimenisi kun ruudulla tapahtuu paljon. Ongelma voi tulla ihan yhtäkkiä. Ctrl+alt+del tai alt+tab ei auta asiaa. Virtanäppäimestä sammuttaminen on ainoa vaihtoehto. Resetiäkin painamalla kone piippaa kolmesti?? Ruudun sammuttua äänet kuuluvat ehkä noin sekunnin parin ajan. Sen jälkeen äänet häviävät kokonaan.
Veikkaisin viallista näyttistä, emoa, poweria tai muistia. Avaappas huviksesi kone ja putsaa pölyt pois, saattaa meinaan johtua myös ylikuumenemisesta. Lisäksi hae tuolta memtest niminen ohjelma, polta se boottaavalle CD:lle ja jätä muutamaksi tunniksi-päiväksi pyörimään. Vaikuttaisi siltä, että kone menee lukkoon ja katkaisee näytölle menevän signaalin, näyttö luulee, että kone on sammutettu ja menee standby tilaan.
Huomattava yhtäläisyys oman kokoonpanoni kanssa, näyttönä LG Flatron L1915S ja näyttiksenä nVidia GeForce 6600Gt myös. Ja koskaan ei ole kyseistä ongelmaa ilmennyt (ja puhutaan kymmenistä ellei sadoista eri peleistä).
En nuolaise ennenkuin tipahtaa. Imuroin koneeni ja ihan järjetön määrä oli pölyä. Imuroinnin jälkeen ei ole ongelmaa ilmennyt, mutta en ole kauan kerennyt pelatakkaan. Toivottavasti tämä nyt on tällä selvä.
Terve! Mulla on ihan sama homma eli näyttönä LG Flatron L1953TR ja näyttiksenä Geforce 6600 GT. Pelit toimivat satunnaisen ajan, jonka jälkeen näyttö menee power-saving tilaan ja äänet kuuluvat hetken jonka jälkeen kone on jumissa. Kaikki muu koneella kyllä onnistuu. Epäilen itse näytönohjaimen toimivuutta, ylikuumenemista tai riittämätöntä muistia. Mitä foorumeita olen netistä lueskellut niin aika usein on kylläkin ollut kyseessä nimenomaan 6600 gt -ohjain, joten olisiko siinä joku yhteensopivuusongelma? Olen vaihdellut muisteja (512/1024) sekä poistellut laitteita ja kellottanut konettani hitaammaksi, mutta ongelma on pysynyt. Myös kaikenlaisia rasitustestejä olen koneelleni tehnyt mutta niissä ei ole tiltannut kertaakaan. Jos saat omasi toimimaan, niin laitappa viestiä.
Hmm, kuulostaa valitettavan paljon ns. "black screen" ongelmalta, joka johtuu huonolaatuisista kondensaattoreista/kapasitoreista (en muista) juuri 6xxx -sarjan GeForceissa. Huono laatu saa komponentit ikäänkuin vanhenemaan ennätysajassa. Eivät kykene toimittamaan riittävän tasoista ja laatuista virtaa GPU:lle joka saa siepin. Ilmenee erittäin hämärästi ja salakavalasti, peli toimii 10 sekunnista 10 minuuttiin tai puoleen tuntiin, ero on aivan tapauskohtainen. Sen jälkeen naps, monitori keltaiseen modeen ja ikäänkuin powersave päälle. Itselläni tilttasi/looppasi tämän lisäksi peliäänet. Mikään muu ei auta kuin pitkä ATX-nappisammutus. Lämmöt eivät nouse, alikellottaminen ei auta vikaselvittämisessä yms. Tämä pitää vain tietää Netistä löytyy parilta foorumilta erittäin asiantuntevaa matskua asiasta. Sopiva hakuehto taitaa olla juuri "GeForce 6800 black screen" tms. Älyttömän yleinen vika GeForce 6xxx vaikka tosi vähän tiedetty ja ilmeisesti paskamaisista business-syistä Nvidian taholta täysin vaiettu. Nvidia ei myönnä eivätkä totea asiaa, niiden omallakaan foorumilla ei ole annettu asiaan koskaan mitään kommenttia tai tiedotetta! Todistustaakka jää kuluttajalle, vaikka käytännössä noiden kaikkien pitäisi hajota niin pian muutaman kuukauden sisällä, että takuuvastuu jää tukkurille. Siis jos kuluttaja vaan osaa kohdistaa vian näyttikseen ja vaihtaa sitä! Onneksi 6-sarjan GeForcet ovat jo niin vanhoja, että niiden määrä vähenee koko ajan ja monissa esim. 3v takuu jonka ansiosta ne saa vaihdettua pois ilman rahallisia menetyksiä. Itselläni oli aikanaan Palitin 6800 -> takuuvaihtoon parissa kuukaudessa black screenin vuoksi. Tässä tapauksessa kortti ei suostunut käynnistämään 3D-tilaa lainkaan ja siksi vaihto oli helppo. En tiennyt mitään mistään black screen -nimestä tässä vaiheessa ja vaihdoin kortin vain 3D vian vuoksi! Sen jälkeen GNT:ltä Gainwardin 6800 GS GLH -> takuuvaihtoon puolessa vuodessa black screenin vuoksi. Tämä ei ollut mukava case. Kortti toimi tosiaan tuon muutamasta minuutista puoleen tuntiin peleissä. Käytin 4+ kuukautta tuon selvittämiseen, otin kavereilta vaihtokomponentteja, alikellotin, logitin ja testailin systeemiä ties millä, luulin muistivirheeksi tai riittämättömäksi poweriksi. Testasin muisteja yötäpäivää ja lopulta käytin 100e uuteen poweriin... asensin winkkarin eri versioita puolisen tusinaa updateineen, ohjelmineen sunmuineen... sahasin testiin ja pois tusinan eri ForceWare versioita, betoja, tweakkeja yms. Olin oikeasti heittää koko koneen seinään kun vahingossa googletin jotain oikein ja löysin ekan black screen foorumin. Kyllä vitutti paljonko olin käyttänyt tuohon aikaa ja rahaa kuukausien ajan ja vikana oli valmistajan moka. Tämän jälkeen kontaktoin suoraan GNT:n tuotepäällikköä ja vaadin koko korttimallin muuttamista - en aio tapella enää yhdenkään 6xxx kanssa! Ilmeisesti heille tuttu (mutta yhtälailla vaiettu) juttu koska se onnistui mukisematta ja tilalle singahti 8600 GTS Super 512mb P.S. parasta kaikessa on, että joukossa on paljon 6600 ja 6800 kortteja joilla tuo vika ei koskaan ilmene/on sattunut hyvät kompot ja siksi foorumit ovat täynnä kommentteja tyyliin "mulla on toiminut jo vuosia ongelmitta" ja itelle tulee epäusko vaihtaa jotain muuta kuin näyttis... sanoisin karkeasti että ehkä 20-30% korteista kärsii eritasoisista virtapuolen ongelmista crasheista aina total haltiin. Moni käyttäjä varmaan ei tiedä noista ja vaihtaa korttia omaankin piikkiin... tuskin kukaan tietää todellisia lukuja.
OK, paljon kiitoksia vastauksestasi. Tässä täytyy olla kyse juuri "black screen -ongelmasta" ja vaikka en nyt heti olekaan uutta näyttistä ostamassa niin mukava tietää, mistä johtuu. Eipähän tarvitse enää turhaan koittaa saada toimimaan. Olen myös käyttänyt jumalattomasti aikaa selvittämiseen, joten on kyllä asia turhauttanut. Valitettavasti takuukuitit olen heittänyt muuton yhteydessä menemään..no, seuraavan kortin kun ostaa niin pysynee varmasti tallessa!!!
Mikäli kyseessä on viallinen tuote, niin ostokuitti ei ole välttämättömyys tuotetta palautettaessa. Eli ei muuta kuin kortti kainaloon ja takaisin ostoliikkeeseen. Sivuhuomautuksena tosin, että todennäköisesti saat valmistautua tappelemaan asiasta jonkin verran. Oma kokemukseni on, että vaikka muuten PC-liikkeissä asiakaspalvelu on ihan kelvollista, niin noita takuupalautuksia ja -huoltoja ei voida ikinä hoitaa kivuttomasti, etenkään jos ongelma on vähänkään erikoinen.