Olen luomassa "Kuvallinen sana- ja fraasisanakirjaa", mutta tietoni ohjelmista ovat puutteelliset, joten olen avun tarpeessa!

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Henry2 26.03.2006.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. Henry2

Henry2 Guest

[bold]Tervehdys kaikille![/bold]

Olen tekemässä nettiin [bold]'Suomenkielistä Kuvasanakirjaa'[/bold] nettiin, lähinnä niille jotka opiskelevat suomen kieltä.
    Tämän tueksi tulee rinnakkain luotavaksi [bold]'Suomenkielinen fraasisanakirja'[/bold].
    Molempiin kuuluu myös audio-osio jotta opiskelijat oppivat myös lausumaan oikein.

Myöhemmin tämä laajennetaan myös muihin kieliin.

[bold]Kysyisin mitä ohjelmia minun pitäisi käyttää?[/bold]

Minun lähtökohtani ovat seuraavat:

[bold]1)[/bold] Kuka tahansa voi tehdä/luoda/auttaa “Lingvix”in edelleenkehittämisessä (kuva ja/tai ääni ja/tai teksti) ilman että hän joutuu ostamaan erilaisia tietokoneiden ohjelma-lisenssejä tms.

[bold]2)[/bold] Kenenkään tai minkään yrityksen tekijänoikeuksia ei loukata.

[bold]3)[/bold] Kohderyhmänä mm. aikuiset jotka eivät koskaan aiemmin ole opiskelleet kieliä sekä kouluikäisistä ns. “vaikeat tapaukset”.

[bold]4)[/bold] Kokonaisuudessaan täysin ilmainen kaikille.

Olen tullut seuraaviin johtopäätöksiin tutustuessani erilaisiin ohjelmiin, vaikka en osaa vielä kaikkia niitä käyttää.

Tekniset tiedot:

[bold]Tekstit:[/bold] Luodaan OpenOffice-ohjelmalla

[bold]Internet-sivut[/bold] editoidaan Nvu-ohjelman avulla.

Tietokannan hallintajärjestelmänä tullee olemaan MySQL. (Tästä olen kaikkein epävarmin).

[bold]Ääni:[/bold]
    Muokataan Audacity-ohjelmalla => Ogg Vorbis-tiedostomuoto/äänenpakkausmenetelmä

[bold]Kuvat:[/bold]

[bold]En ole löytänyt helppokäyttöistä "tracing-ohjelmaa",[/bold] jota voisin käyttää skannauksen jälkeen. Samantyyppistä kuin Adoben Streamline (joka on siis kaupallinen). Onko kellään tietoa vastaavasta?

IrfanView-ohjelma

Piirtämiseen käytän OpenOffice Draw-ohjelmaa.

Täältä tulen käyttämään OpenSource kuvia:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Open_Clip_Art_Library

Käytän myös 'vapaasti ei-kaupallisiin tarkoituksiin käytettäviä kuvia' kuten esim. Microsoft Clip Art-kuvia muokattuina png-tiedostoiksi.

[bold]Siispä:[/bold]
    - Olenko ajatellut oikein?
    - Onko ehdotuksia?
    - Neuvoja?

Tarina on pitkä, mutta yhteistyökumppanini Unkarissa, joka tekee vastaavaa (viittoma)kuvasanakirjaa kuuroille, auttaa minua saamaan aikaan kuvia.

Meillä on vielä kesken eri ohjelmien standardisointi ja minä lupasin tarkistaa asioita, mutta minulta loppuivat taidot ja tiedot jo alkumetreillä.

Huomiokaa myös, suurin osa ihmisistä joita saanen avustajiksi ovat sellaisia henkilöitä jotka eivät ole tietokone-guruja, joten toisaalta ohjelmien tulee olla suhteellisen yksinkertaisia käyttää.

Henry

2.  
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu