Onko tosiaan niin, jotta mun täytyy aina tullessani afterdawn palstalle ruksata 18 kertaa jotten halua oikeutettua etua................... Mitä Helvettiä ? Pidin tätä paikkaa fiksuna ?
Afterdawn kysyy kaikilla sivustoillaan tuota. Jos ei ole ohjelmaa, joka säilyttäisi evästeet, niin kysely tulee joka kerta, kun evästeet poistetaan ja menee uudelleen sivustolle. Tuo 18 kohtaa kyselyssä on varmaan sivustojen ennätys, joka on tarkoituksella tehty vaikeaksi, etteivät käyttäjät aina viitsisi klikata noita pois, SIIS 18 KYSYMYSTÄ tehty käyttäjien harmiksi, yhdellä kiellolla selviäisi. Tässä asiassa sivusto on tapansa mukaan jälkijunassa. Hyvin monilla sivustoilla voi yhdellä klikkauksella hyväksyä/kieltää kaikki tiedon kerääminen. Ei kai tässä kohta enää auta mikään muu kuin pysyä poissa sivustolta. jota olen muutenkin jo usein harkinnut. Ylläpito on onnistunut toimillaan tai toimimattomuudellaan jo karkottamaan lähes kaikki jäsenet sivuiltaan. Ainoastaan puolisen tusinaa aktiivia on enää jäljellä. Kaikki ylläpidon toimen osoittavat, ettei foorumin jäsenistä kannata yrittää pitää kiinni. Tästä kai oli kysymys "Oikeutettu etu" kyselyssä: Alaspäin mennessä on noita sinisiä liukuja 18 kpl, jotka käyttäjä yleensä haluaa kieltää. Tuo on kai eräs keino yrittää kävijöiden tiedoilla hankkia roposia, josta heikosti menevän sivuston pitää repiä kaikki mahdollinen irti. Tästä eteen päin on varmaa, että adblock tulee kieltämää kaikki mainokset minulle.
I don't care about cookies Facebook container Privacy Badger Firefoxissa Ja hyvin pääsee sisälle ilman tuollaisia kyselyitä, vaikka tän jälkeen varmaan alkaa kettuilemaan... T: Vesku
Minä taas en tyhmänä ymmärrä tuota, voisiko vääntää ymmärrettävästi rautalangasta. Itse käytän CCleanerin evästepalvelua.
Monet sivustot ovat siirtyneet käyttäjä ystävällisempään toimintatapaan. Suosittelisin Afterwawnille sitä myös. Klik suurentaa.
Toi 18 on vasta alkua. Siinä kun rullaa sinne loppuun ja klikkaa sitä linkkiä palveluntarjoaja-asetukset, niin alkaa se huvi. Minimissään pitäisi olla valinta jossa hyväksytään välttämättömät ja mieluummin vielä lisäksi, että halutessaan estää kaikki. Sitä kutsutaan palveluksi. Perus mainosten esto-ohjelma estää noi evästekyselyt, vaikka poistaisikin selaushistorian aina. uBlock Originin kohdalla pitää vain katsoa asetukset kohdilleen, sinne kun on lisätty jotain mikä estää muutakin kuin vain mainokset. Adblock Plus toimii hyvin, mutta se jossain välissä aiheutti sen, että sivustot antoi ilmoituksen siitä, että käytössä on mainostenesto.
Mun käsittääkseni tää evästekysely on suoraan googlen tarjoama, joten se toimii niinkuin google haluaa sen toimivan. Ja evästekysely taitaa aina ilmestyä uudestaa, jos niitä poistelee.
Olkoonkin palvelutarjoajan asetukset, mutta noin idioottimaisessa muodossa en ole niitä missään muualla nähnyt. Ovat kai muokanneet ne sitten käyttäjä ystävällisempään muotoon, jota täällä ole koskaan harrastettu. Sopii täydellisesti kuvaan tämän sivuston toimista. Sitten kaikki estot vaan päälle jos se on sivustolle parempi.
Niinhän se tulee jos poistaa. Ja voi olla, että on joku automaattisesti googlelta tuleva. Mutta onko sen pakko olla näin kuin täällä on. Koska ei missään muulla ole tullut vastaan noin suurta määrää kohtia. Puhumattakaan siitä, että tarjolla ei ole kohtaa jossa hyväksytään minimimäärä. Googlen kysely osoitteessa. https://www.google.com/ Lisäksi tuon lopussa oli vielä tekstiä, mutta valittavia kohtia ei ollut kuin tuo määrä.
Olisi kiva saada @dRD :ltä mielipide, onko oltava noin hankala? Olisiko pelkästään Hylkää tai Hyväksy, niin kuin monilla sivuilla on. Silloin käyttäjää ei pakotettaisi käymään läpi pitkää listaa kieltämään kaikki tietokeräilyt, joka kerta sivustolle tulleessaan (koske niitä, jotka putsaavat evästeet aina pois). Tällä luotaisiin sivustolle käyttäjäystävällinen leima.
Isoin syy on se, että meillä on jenkkisivusto ja sitä kautta on tullut painetta hoitaa evästekysely viimeisen päälle laillisesti ja oikein. Suomessa tuo laki evästekyselyiden tavasta on ihan uskomattoman rasittava - Traficomin ohje täällä (pdf) Tuossa nopeasti tsekkasin kotimaiset teknologiamediat: Mobiilifi evästekysely on laiton io-tech evästekysely on laiton SuomiMobiilin evästekysely on laiton Ainoastaan Muropaketti näyttäisi täyttävän lainsäädännön velvollisuudet ja hoitaa tuon keksien kyselyn myös samalla fiksummin kuin me. Me haluttiin tehdä tuo oikein, eli siten, että se täyttää kaikki lain pykälät. Mutta koska tuollaisen tekeminen omin nokkineen on ihan järjettömän iso homma, käytämme Googlen valmista suostumuslomaketta. Miksi se on järkyttävä homma: siinä pitää oikean oikeasti näkyä joka ikinen mainosverkko, analytiikka, jne joihin dataa voi mennä, jos asiaan suostuu. Lisäksi pitää olla mahdollisuus estää datan siirtyminen yksi kerrallaan. Ja se mikä tuosta tekee vaikean, on se, että jos päätät estää datan siirtymisen vaikka Googlelle, se pitää myös oikeasti toteuttaa - meidän sisi pitää rakentaa systeemi, joka estää että mainoksista ja analytiikasta ei siirry dataa Googlelle. Toi Googlen kikkare tekee tuon kaiken, automaattisesti - myös muille kuin Googlen omille datoille. Noissa "laiton" -maininnoissa muista suomisivuista, yksikään niistä ei tarjoa mahdollisuutta eritellä mitä dataa menee ja kenelle. Lisäksi yhdelläkään ei ole tarjolla oikeaa "kieltäydyn" -vaihtoehtoa, joka oikeasti estäisi keksien asettamisen ja datan siirrot. Yhteenvetona: Jos henkkoht mielipidettäni kysyttäisiin, koko hiton keksien kysely on täysin typerää. Jos keksejä ei salli, ei sivustolle voi kirjautua - ja mainonta on ei-kohdennettua. Jos mainontaa ei kohdenneta, mainonta on sitten oikeasti surkeaa, eli mainonta ei kiinnosta sinua pätkääkään - ja sivustokin saa vähemmän rahaa. Mutta nyt eletään siinä, että tuota pitää kysellä - ja me nyt halutaan tehdä se laillisesti ja pilkun päälle oikein. Joka on sitten ehkä ärsyttävämpi tapa kuin "vähän sinnepäin".
Laittaisitko sitten yhden lisä napin, jolla koko roska voidaan kieltää, ei liene ylitsepääsemätön asia?
Googlen kikkareessa ei ole sellaista, valitettavasti. Niiden suostumuskaavake (Google Funding Choices, jos jotakuta tarekmmin kiinnostaa) on käsittääkseni uudistumassa ihan näillä näppäimillä ja toivon - hartaasti - että siihen tuollainen nappi tulee.
Jep, juurikin noin. Käytännössä meidän päässä on vain copy/pastella Google Funding Choices JavaScript sivun alussa, meidän omalla ID:llä. Se skripti hakee sitten sälää Googlen palvelimelta siihen laatikkoon ja tekee sen jälkeen sen varsinaisen laatikon.
Joo, jotta on todellakin niin, 18 ruksia, jos aikoo lukea tätä palstaa. Ihan perseestä ! Kiitos vastanneille kirjoittajille, jotka totesivat näin tapahtuneen !
Voisiko kuitenkin olla niin, että kaikki muut eivät toimi lainvastaisesti, vaan täällä on käsitetty jotain väärin? Muualla näyttää olevan niin, että jos valitsee "Muuta asetuksia" ja hyväksyy silloin esille tulevat oletusasetukset "oikeutettuine etuineen", sivusto näyttää mainoksia. Noin näyttää toimivan myös em. Muropaketti. Afterdawn sen sijaan ei näytä mitään mainoksia, ellei tuossa kyselyssä hyväksy aivan kaikkea, siis myös tietojen jakamista kolmansille osapuolille. Itse en ole nähnyt mainoksia Afterdawnin sivuilla enää aikoihin, vaikka periaatteessa olisin valmis tukemaan sivustoa mainokset sallimalla.
KOOTTU AFTERDAWN EVÄSTEKYSELYSIVULTA ! JÄNNIÄ LAUSEITA. KAS KUN EI KOTIAVAIMIA PYYDETÄ, JA PANKKITUNNUKSIA. KAIKKI MUU VARMAAN JO LÖYTYY: kerätä käyttäjää koskevia tietoja, kuten tietoja käyttäjän toiminnasta, sivustojen tai sovellusten selaushistoriasta, kiinnostuksen kohteista, yhdistää näitä tietoja muihin aiemmin kerättyihin tietoihin, mukaan lukien yli sivustojen ja sovellusten kerättyihin tietoihin, sisältöprofiilin muodostamiseksi · valita personoitua sisältöä, joka perustuu sisältöprofiiliin tai muihin käyttäjää koskeviin historiatietoihin, kuten aiempaan toimintaan, kiinnostuksen kohteisiin, sivustojen tai sovellusten selailuhistoriaan, sijaintiin tai demografisiin tietoihin. laatia raportteja käyttämällä suoraan mitattavissa olevia tai tiedossa olevia tietoja käyttäjistä, jotka reagoivat sisältöön. yhdistää muita käyttäjää koskevia tietoja (offline-tiedot) verkkokäyttäytymistä koskeviin tietoihin (online-tiedot) markkinatutkimuksia varten käyttäjäymmärryksen luomiseksi, jos toimittajat ovat ilmoittaneet sovittavansa yhteen ja yhdistävänsä muita käyttäjiä koskevia tietoja verkkokäyttäytymistietoihin · toteuttaa tämän tarkoituksen perusteella muuta sellaista tietojenkäsittelyä, joka sallitaan jotain muuta tarkoitusta varten. käyttää yleisöpaneeleista tai muista vastaavista saatuja tietoja mainonnan mittaustietoina ilman erillistä laillista perustetta markkinatutkimusten käyttämiselle käyttäjäymmärryksen luomiseksi suoraan määrittää, että kaksi tai useampi laitetta kuuluu samalle käyttäjälle tai kotitaloudelle todennäköisyyden perusteella määrittää, että kaksi tai useampi laitetta kuuluu samalle käyttäjälle tai kotitaloudelle aktiivisesti skannata laitteen ominaisuuksia todennäköisyyteen perustuvaa tunnistamista varten, jos käyttäjät ovat antaneet toimittajille luvan aktiivisesti skannata laitteen ominaisuuksia tunnistamista varten (erityisominaisuus 2). · Miten oikeutettu etu toimii? · Jotkin palveluntarjoajat eivät pyydä suostumustasi, vaan käyttävät henkilökohtaisia tietojasi oikeutetun etunsa perusteella.