Tarina on tämä. Ostin oman koneeni osista. Kasasin sen itse ja se toimi moittettomasti. Kaikki oli kunnossa. Paitsi, että mukana ei tullut Cooleria. Ostin halvan 10€ coolerin siihen väliaikaiseksi. Toimi edelleen hyvin. Seuraavaksi olin etsimässä Cooleria. Ostin Zalmanin coolerin ja asennettuani sen kone ei enää käynnisty. Coolerin asennuksessa otin Prossun irti (joka oli tyhmä teko jo jälkeemmin ajateltuna) ja puhdistin siitä vanhat lämpötahnat pois. Huomasin tuhranneeni liitoskohtaan vähän lämpötahnaa mutta puhdistin sen puhtaalla liinalla pois. Joten oletin, että kaikki on kunnossa. Kysymys kuuluu näin: Voiko koneeni käynnistys ongelma olla siinä, että Prosessori meni hajalle lämpötahnan takia, vai onko emolevy mennyt rikki asennuksessa takaisin? Ennenkuin lähden viemään konetta tarkastettavaksi tahtoisin tietää teidän mielipiteen. Olen amatööri vielä koneitten suhteen, mutta osaan jotain kuitenkin. Onko uusi Emolevy halvempi kuin uusi Prosessori?
Minua huolestuttaa aika paljon tuo "Kasasin sen itse ja se toimi moittettomasti. Kaikki oli kunnossa. Paitsi, että mukana ei tullut Cooleria.". Ethän vain tarkoita tuolla "toimi moitteettomasti" että käytit sitä hetkeäkään ilman jäähdytintä? :S Et varmaankaan. Noh. Olen itse räveltänyt prossujen kanssa jonkin verran, olen ottanut omani irti monta kertaa, puhdistanut ja hionutkin sen IHS:n (integrated heat spreader) ja hyvin toimii. Piitahna ei käsittääkseni ole niin paha kuin hopeatahna, mutta ainakin hopeatahna johtaa sähköä. Jos lämpötöhnää on siis päässyt prosessorin kontakteille, niin pelkkä liinalla pyyhkäisy ei ehkä riitä. Käy ostamassa jostain jotain http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=4502 tapaista, jollaista olen itse käyttänyt sekä prosessorin jäähdyttimen kanssa kontaktiin tulevan pinnan (eli se IHS) että prosessorin kontaktipinnan puhdistamiseen huomattuani että sinne oli mennyt hitusen jotain töhnää, ja hyvin lähti. Sama näytönohjaimen jäähdytintä asentaessa En tiedä auttaako tuo ongelmaasi, mutta tuota ainetta on ainakin enemmän koneiden kanssa säätäessä helkkarin hyvä olla olemassa, itsenikin pitäisi hankkia uusi pullo.
Kun katsoin prosessoriani, niin en nähnyt minkään näköistä jälkeä enää lämpötahnasta. Olen ostamassa nyt uutta emolevyä ja kokeilen jos se toimii sen jälkeen. Jos ei, niin mikä muu avuksi? En käyttänyt konettani ilman cooleria kertaakaan. Se oli jo entuudestaan selvää. xD
Oli Abit IP35P mutta vaihdoin sen Asusksen P5QL:ään. Nyt toimii. Ongelmana on nyt taas sen sijaan, että en pääse nettiin. Miten saan asennettua uuden emon ajurit vanhan emon ajureitten päälle? Pitääkö minun formatoida ja asentaa Windows uudestaan?
Uudelleenasennus voi tehdä ihan hyvää, mahdollisesti myös asennuslevyllä oleva repair-toiminto auttaa. Olen kuullut että Windowsin kanssa voi tulla ongelmia, jos vaihtaa emolevyyn jossa on eri piirisarja. En tiedä mitkä piirisarjat noissa on Vanhat ajurit voi poistaa, koska niiden "päälle" et varmaankaan voi kuitenkaan asentaa kun kyseessä on periaatteessa eri laitteen ajurit. Jostain DriverCleaner, DriverSweeper, DriverClearer tms ohjelmasta olen lukenut joka on kuulemma erinomainen vanhojen ajureiden poistamiseen. Ehkä fiksuin etenemistapa (jollet halua tehdä asennusta uusiksi) olisi vanhojen ajureiden poisto ja sitten tuo repair.
Meni jonkin aikaa, että tajusin katsoa DevManagerista, että mikä on netin tilanne siellä. Oli ajurit pois päältä. Laitoin päälle ja nyt taas tomii. Pitää asentaa windows jossain vaiheessa kyllä uudestaan, mutta en jaksa vielä.