En kauheasti ymmärrä näistä asioista. Ja osaan huonosti englantia. Tänä aamuna kun aukaisin koneen, siihen tuli joku ihme ilmoitus ja se alkoi skannaamaan konetta ihan itsestään. Nyt en pääse nettiin ollenkaan, kun tulee tällanen ilmotus: vista-spyware has blocked a program from accessing the internet. firefox is infected with trojan-BNK.Win32.keylogger.gen private data can bestolen by third parties, including credit card details and passwords Sitte on vaihto ehto että klikkaan kohtaa yes, active vista anti-spyware tai sitte no, continue unprodected (dangerous) sit se mikä skannasi koneen (vista anti-spyware) on ilmottanu että 25 infections foud. ja remove kohtaa kun painaa, se menee jonnekkin maksulliselle spyware ohjelma sivulle.. Mitä siis teen? En edes tienny että mulla koneessa on mitään vistan spyware ohjelmaa. Olen ollu siinä käsityksessä että mulla on vistan palomuuri vaan.
Ettei olis tälläinen kyseessä,toivottavasti ei. Älä klikkaile mitään maksuohjelmia. http://www.iltalehti.fi/digi/2011042913622032_du.shtml
Just, tuon luin jokin aika sitten ja säikähdin. Mitä jos se on just se?! Mitähän sitä nyt tekis. En uskalla aukasta koko läppäriä. Sammutin sen kun en tiedä mitä tehdä. nyt kirjotan tästä pöytäkoneelta. muoks* Pitäskö vaan painaa tuosta kohdasta missä lukee: No, continue unprodected (dangerous) Ja pistää äkkiä joku avasti ja poistaa kaikki virukset tai hjt loki jollekki expertille tarkistettavaksi... ?
Tämmöstä vois kokeilla: Menet vikasietotilaan: Eli käynnistät koneen -> ensimmäisten "elonmerkkien" näkyessä painelet F8 -> aukeaa valikko -> valitset vikasietotilan engl. safemode Sitten kokeilet poistaa tuon koneelta.
Käyttiksen uudelleen asennus auttaa varmaan asiaan jos mikään muu ei auta... Tosin omat tiedostot häviävät ellet ole tehnyt varmuuskopiota aikaisemmin ennen haittaohjelman tuloa.
http://www.microsoft.com/security/scanner/fi-fi/default.aspx Skannaa tuolla tuntus ihan pätevältä softalta.
Eli uskallanko nyt aukasta koneen ja käydä sen tuolla läpi? Mitä jos se ei löydä mitään? Pelottaa vaan aukasta kone kun se on ihan suojaton. ja kaikenmaailman dangerous tekstit pompii silmille. Nyt tiedän miten se haittaohjelma iski koneelle. Laitoin kuvagoogleen yhden näyttelijän nimen ja kun aukasin yhden kuvan niin soli siinä.
ei kannata tehä mitään ellet tiiä mitä teet. Pyydä apua vaikka joltain läheiseltä joka osaa noita juttuja, kerrot sille mitä tapahtu ja sitten se yrittää hoitaa homman, mutta älä missään tapauksessa maksa lunnaita! Veikkaan että siinä koneella on aika paljon kaikkea tärkeetä? Jos sulla on varmasti varmuuskopiot kaikesta, niin voit huoletta asentaa käyttiksen uudestaan.
Kiitos kaikille vastaajille. Ihana kun yrititte auttaa. Olin ihan viittä vaille asentamassa läppäriin jo uutta käyttistä, kunnes koneessa oleva virustorjuntaohjelma alko piipittään ja ilmottaan että on virus. Sitä se ei siis aiemmin tehnyt. Ja mihinkään nettiin ei päässy ku se yks sivu pomppas kokoajan silmille. No poistin viruksen ja senjälkeen ajoin koneen läpi kolmella eri ohjelmalla. Yks virus löyty ja kaks haittaohjelmaa. Nyt toimii taas kone hienosti. Huokasin ainaki sen sata kertaa kun ei ollu tuo mitä jo kerkesin luulla..