NTSC - PAL konvertointi mahdollista?

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Zomak 10.12.2004.

1. Zomak

Zomak Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Omistan tuossa NTSC formaatissa olevan leffan ja eihän minun televisioni sitä osaa näyttää vaikka soitin (playstation2)) sitä tukeekin (PS2han ei osaa konvertoida NTSC-> PAL itse).

Eli onko mahdollista tietokoneella tehdä ko. konvertointia ja polttaa leffa sit uudestaan DVD lätylle. Mikään yksinkertainen ei tarvitse keinon olla, vaan lähinnä että onko se mahdollista, jos on niin miten?

2.  
  3. MissBlue

MissBlue Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  4. Jerry80

Jerry80 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Juu, uusien dvd-soittimien pitäisi pystyä toistamaan niin pal kuin myös ntsc muotoja. Rajoittava tekijä useimmiten onkin televisio joka saisi olla korkeintaan 8-10 vuotta vanha jotta ntsc muotoiset levyt toistuisivat hyvin.

Etsiskelin parista paikasta ohjelmaa joka tuollaiseen käännökseen pystyisi, eikä heti tulut vastaan. Vaikkaan että homma ei aivan yksinkertainen ole..

5. n_r

n_r Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin TV:n pitää osata toimia PAL60 tilassa, että se näyttäisi "oikein" nuo NTSC leffat.

Jos tuo elokuva on todella FILM muodossa tallennettu, niin se video on tallennettu ~24FPS nopeudella ja streamiin on laitettu 3:2 pulldown lippu päälle. Eli DVD soitin pukkaa tuon sitten ~30FPS nopeudella pihalle.

Tuon saa muutettua PAL muotoon kohtuullisella vaivalla. En tosin ole vuosiin muutosta tehnyt, joskus kolmisen vuotta sitten kokeilin ja tulos oli OK. Hommahan tapahtuu siten, että videota syötetään tuolla 24FPS nopeudella MPEG2 kodekille joka "muuntaa" sen sitten 25FPS nopeudelle. Eli ainakin TMPGEncissä on tuo "Do not change FPS" tjtn asetus. Tuossahan sitten leffa nopeutuu sen 4% joten ääni pitää myös nopeuttaa.

Tuo siis toimii JOS NTSC levyllä oleva elokuva on FILM muodossa tallennettu.

Olen joskus parit leffat muuntanut tuolla menetelmällä OK tuloksin ihan vain nähdäkseni, että tuo toimii.

Jaa tämä sivu