ns. tyylivirheet uutisissa

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi teppoI 05.03.2007.

1. teppoI

teppoI Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Olenpa tuossa huomannut, että eräät henkilöt saavat jonkinlaista mielihyvää kun pääsevät huomauttamaan erilaisista tyyli- tai kirjoitusvirheistä AfterDawn.com:n uutisissa.

Ilmiö itsessään ei ole mitenkään tuore, eikä pitäisi olla kenellekkään suurikaan uutinen, että "tällaisia" on olemassa. Olen kuitenkin kyllästynyt ainaiseen rutinaan siitä milloin Internet on kirjoitettu pienellä kirjaimella, milloin sinä-passiivia, milloin jotakin on tehty jonkin toimesta, jne.

Olen itse sitä mieltä, että aD ei ole uutisia tarjoava palvelu, joka toimii orjallisesti kielitoimiston ohjeita noudattaen. Olen sitä mieltä, että aD on mm. uutispalvelu joka tuottaa sisältöä luontaisella kielellä ja tekee uutisten lukemisen nautinnolliseksi. Oikein kirjoitettu kieli ei ole aina se paras vaihtoehto ja voi joskus olla kaikkein raskaslukuisin valinta. Uutiset on kuitenkin tarkoitettu luettaviksi, ei miksikään suoritukseksi, jossa pitää tehdä ankaraa aivotyöskentelyä, jotta saa saman informaation päänuppiin.

Tästä edes haluan ja vaadin jokaisen, joka purnaa uutisissa tyylivirheistä lähettämään minulle todistuksen siitä, että on kirjoittanut laudaturin YO-kokeissa. Mikäli et ole kirjoittanut L:ää, ei sinulla myöskään ole vaadittavaa asiantuntemusta (mielestäni) alkaa purnaamaan asiasta.

Toinen asia, josta en pidä on se, että joillakin henkilöillä on taipumus toistaa vastaus ketjuissa vaikka se sama vastaus on annettu. Vieläpä monta tuntia sitten, jolloin on varmasti tietoinen edellisistä vastauksista. Asia on eri silloin, kun kysyjä pyytää mielipidettä ja henkilöillä on sama mielipide asiasta. En halua musta maalata ketään, mutta esimerkki.

Eipä minulla muuta :)

2.  
  3. Regel

Regel Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Moni aloittelija varmastikin kaipaa muutaman todistamaan, ettei täällä neuvota warettamaan.

Uutisissa (myös aD:n) mielestäni semmoiset pienet asiat, kuten yhdyssanat ja subjektin ja predikaatin kongruenssi, pitäisi olla jotakuinkin kohdallaan. Se, että valittaa internetin (huom. virhe) oikeinkirjoituksesta, on kuitenkin turhaa, koska se ei haittaa ollenkaan lukemista. Mutta kyllä se kielioppia noudattava teksti on kaikkein mukavinta lukea. Eix vaa? Vai mit oo te mielt?

Viimeksi muokattu: 05.03.2007
  4. turska

turska Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mikä juuri sinusta tekee asiantuntijan/vaatijan,mahdollinen YO - L vai tulevana diktaattorina ?

Tekstissä oli paljon myös asiaakin joka oli ilo havaita.

Eipä minullakaan muuta.

5. teppoI

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Mikään ei tee minusta vaatijaa, mutta pointtina ei ollut se itse L:n saaminen vaan se, että pystyykö henkilö itse tuottamaan virheetöntä tekstiä? Jos ei pysty en näe miksi hän voisi vaatia sitä muiltakaan.

6. Regel

Regel Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tarkoitatko, että esimerkiksi henkilö, joka ei osaa koota konetta hajottamatta komponentteja, ei voi vaatia sitä muilta, jotka tekevät sen hänen puolestaan.

7. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Omana mielipiteenäni:
    Jos uutisia foorumin toimesta julkaistaan, olisi suotavaa, että niiden kieliasu olisi edes suunnilleen kohdallaan. Jokaiselle sattuu välillä kirjoitusvirheitä, eikä jokaisesta pienestä virheestä nillittäminen ei ole kenenkään etu. Olen myös teppoI:n kanssa samaa mieltä turhan raskaslukuisuuden välttämisestä.
    Kuitenkin, keskustelupalstan ja toimitetun tekstin välillä on mielestäni eroa, ja uutisten kirjoittajan odottaisi oikolukevan tekstinsä hieman tavallista kommentoijaa tarkemmin.

Itse nimittäin rinnastan tällaisen toimitetun tekstin sanomalehtiin ja muihin julkaisuihin. Kohtuullisen virheetön teksti on tärkeää jo ihan sen takia, että asian ymmärtää oikein, mutta erityisesti luotettavan kuvan säilyttämisen kannalta. On aika vaikea pitää uskottavana tekstiä, joka vilisee virheitä.

Ainakin itse olen joskus kommentoinut selvää kirjoitusvirhettä, jotta se korjattaisiin, en (uskoakseni) siksi, että pääsisin pätemään.
    En nyt aio ruveta skannaamaan yo-todistustani, mutta saatan silti jatkossakin kommentoida myös näkemiäni kirjoitusvirheitä, jos ne liikaa ärsyttävät.

Uutisissakin voisi muuten olla lisänappi "Kommentoi virheitä kirjoittajille", jolloin tavallisten lukijoiden ei tarvitsisi nähdä tällaisia vain kirjoittajalle tarkoitettuja kommentteja lainkaan.

8. teppoI

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Ei, ellei asian omaisella henkilöllä ole todistusta siitä, että osaa asiansa. (Vastaus Regelille)

edit. Kirjoitusvirheistä voi ilmoittaa tietysti niin, ettei se häiritse muita. Tällainen tapa on esimerkiksi lähettää yksityisviesti uutisen tekijälle, sikäli kun kokee asian mahdottomaksi pitää sisällään.

Viimeksi muokattu: 06.03.2007
  9. Regel

Regel Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo on mielestäni kaikkein paras keino. Muut eivät joudu kärsimään toisten suurista pilkkuvalituksista.

Viimeksi muokattu: 06.03.2007

Jaa tämä sivu