Olen seurannut useita keskusteluja aiheesta ja kokeillut useita ohjelmia vaihtelevilla tuloksilla. Ylen Areenasta saa GetASFStream -ohjelmalla videon talteen, mutta Ylen Elävästä Arkistosta ei sitten millään. On ehdotettu esim. VLC:tä, RealPlayeriä (nauhoittaa mulla vain äänen) ym. toimimattomia. Löytyykö ilmaisohjelmaa, jolla onnistuisi ilman insinöörikoulutusta?
Kokeilin VLC:tä ja ainakin minulla meni talteen ilman insinöörin papereita. Käytössä vanhempi 0.8.6i versio, mutta varmaan uudella 0.9.9 versiollakin toimii.
Kiitos vastauksesta. Olen vasta parikymmentä vuotta puuhastellut näiden koneiden kanssa. Olisin kiitollinen kuulemaan miten onnistut tuossa?
Kiitän tästäkin vastauksesta. VM Capture on toiminut - ja siis todellakin toiminut - simppelisti kuten nimensäkin sanoo. Tosin kysyin ilmaisohjelmia.
En saanut toimimaan uudemmalla versiolla, mutta 0.8.6i tuntuisi toimivan. Ensin pitää avata video normaalisti nettiselaimeen. Hiiren oikealla klikkaamalla videon päältä properties-kohdasta videon osoite talteen. VLC:stä File>Open Network Stream, rasti HTTP-kohtaan ja videon osoite URL-riville. Stream Save kohtaan rasti ja Settings nappulasta pakkausasetukset kohdalleen. Rasti kohtaan Play locally, niin videota voi seurata samalla kun tallentaa. File-kohtaan rasti ja tiedostolle nimi Filename-laatikkoon. Laitoin rastin kohtiin MPEG PS, Video Codec>MP2V ja Audio codec>mp2a. Bitrateja en testatessa säätänyt, mutta jos haluaa tilaa säästää, niin kannattaa testailla. Lopuksi paina OK avoimiin ikkunoihin, niin video lähtee pyörimään ja menee samalla talteen. En mene takuuseen, että varmasti toimisi, mutta pari eri pätkää testiksi tallensin onnistuneesti.
Kiitän osanotosta. Tein kokeiluja tuolla vanhemmalla versiolla ja jotain kyllä tuli talteenkin, ääni kylläkin käyttäytyi täysin omituisesti ja niin koko "tallennuskin". Varsinaisena seurauksena oli ettei Firefox näyttänyt enää mitään nettivideoita eli näytön asetukset ilmeisesti menivät ihan sekaisin, joten poistin koko VLC:n konetta sotkemasta.
En sitten tiedä, mikä meni vikaan. Itsellä toimi kahdessa eri koneessa. VLC:n hyviä puolia on juuri se, ettei se asenna mitään kodekkeja konetta sekottamaan. Nuo Ylen videot on kyllä helpompi saada toimimaan IE:llä. Itselläkin Firefox jopa kaatui kun yritin videoita auki Ylen sivulta.
Löysin tällaisen: Debut Video Capture Software. Tuntuisi toimivan ihan säällisesti ja yksinkertaisesti niin, että meikäläinenkin jymmärtää. Mutta vielä kerran: kiitos kannatuksesta ja kiinnostuksesta!