Eli kysymykseni liittyy nettisivuihin. Vaikka paljon olen sivuja aikani kuluksi väsäillyt, niin seuraavasta aihiosta minulla ei ole mitään hajua. Miten .fi-pääte rekisteröidään? Eli olen alustavasti luvannut nikkaroida ystäväni yritykselle omat nettisivut, mutta käytännössä minulla ei ole lainkaan käsitystä kuinka ystäväni saa omat www.munfirma.fi -osoitteiset sivut? Kuinka paljon jostain tulee sitten sivutilaa, millä sivut siirretään palvelimelle jne. Itse olen käyttänyt aina ws_ftp:tä, mutta tapoja on varmasti muitakin. (Ei ole nyt aikaa lähteä kuuklettamaan Entäpä sitten kun mahdollisesti tulevaisuudessa tahtoisin tehdä jollekin tuntemattomalle yritykselle sivut ja minulle jopa maksettaisiin siitä. Ei taida käydä ihan noin vain. Että ottaisin rahat tililleni ja verottaja ei pääsisi väliin. Kuinka tämmöisissä asioissa pitää menetellä? Tehdään jonkunlainen sopimus tietysti, mutta mitä se vaatii minulta? Pitääkö minulla olla käytössä jokin yritysnimi tai toiminimi jonka pohjalta noita tilauksia otan vastaan? (Oliko typerä kysymys..) Viimeinen asia on tekijänoikeuksellinen. Monesti tulee surffattua netissä ja bongattua joku kiva sivurunko jota sitten lähtee kehittelemään. Kaikki olen aina vaihtanut tietenkin, eli kuvia tai edes värejä en käytä alkuperäisiltä, eikä mikään koodissa loppujen lopuksi tutkimallakaan viittaa alkuperäsiin sivuihin. Elementtien nimetkin olen vaihtanut aina huolellisesti. Kai tämä on aivan sallittua? Siis ei kai perus css-koodia voi omistaa? Apuja? Tuskin maailmassa on niin montaa mahdollisuutta tehdä sivuja ettei aina jokin kohta olisi plagiointia..?
Täältä löytyy kaikki tarvittava info: http://domain.ficora.fi Tämähän riippuu täysin hosting palvelusta, jota käytät (tai omasta serveristä). Eli jos tarkoitus on tehdä sivut, jotka haluat olevan netissä (lähes) aina saatavilla, niin silloin yleensä kannattaa käyttää jonkun tunnetun firman palvelimia tai omaa palvelinta, jos sen saat pyörimään luotettavasti. Sivujen siirtämisessä käytettävällä ohjelmalla ei ole mitään merkitystä. Periaatteessa voit olla aina sillä yrityksellä töissä, jolle sivut teet, mutta käytännössä tarvitset oman yrityksen. Tuskinpa mikään yritys maksaa sulle pimeänä webbisivujaan ja harva haluaa myöskään sen takia ottaa uutta työntekijää. Juu kyllä se noin on, että vaikea sitä on kenenkään loppujenlopuksi html:ää tai css:ää omakseen todistaa. EDIT: linkki+typo
Vielä muutama kysymys! Eli tosiaan ystävälläni ei ole olemassa mitään sivutilaa, mutta varmasti sitä jostain löytyy ilmaiseksikin. Eli jos nyt sitten päätämme rekisteröidä .fi-päätteisesti nuo firman sivut, niin onko tarkoituksena, että hakemastamme osoitteesta www.ilmaistasivutilaa30mb.web tulee se alusta sivuillemme? Eli osoite jotenkin rekisteröidään tuohon olemassa olevaan kurjaan sivutilaamme? Ideana kun olisi päästä noissa pakollisissa maksuissa mahdollisimman halvalla. Toisaalta sivujen toimivuudesta ei ole tarkoitus pihistää, eli laatuakin huvittaisi saada.. Tämä nyt ei sitten kuulu varmaan ihan tänne, mutta kokeilen nyt kuitenkin.. Eli jos minun pitää sivuja tehdäkseni perustaa firma, niin miten saan tietoa tuosta, minkälaisia vaiheita ja maksuja minun pitää käydä läpi..jne.? Kiitos kovasti Jupelle edellisestä!
Yleisesti voidaan näissä webhosting jutuissa lähteä siitä, että hyvää ei saa halvalla. Eli yleensä nämä ilmaiset palvelut vaativat mainostamaan sitä palvelua sivuilla tai ne vaativat käyttämään juuri jotain tällaista www.ilmaistasivutilaa30mb.web/yritys osoitetta, joka mainostaa samalla sitä palvelua. Toisaalta ne ei myöskään vastaa siitä, että kuinka hyvin sivut toimii, eli sivut saattavat toimia esim. vain yhtenä päivänä viikossa ja yleensä loppujenlopuksi näillä ilmaisilla/halppis firmoilla on tapana yllättäen kadota kokonaan ilman mitään varoituksia ja samalla menee myös tietysti kaikki tiedot, joita siellä palvelimilla on ollut, joten kannattaa todellakin harkita jotain kunnon palveluntarjoajaa. Tietoa löytyy paljon netistä, tässä pari esimerkkiä: http://www.yrittajat.fi/sy/home.nsf/pages/C2256DB30028DDCFC2256A3900332582?opendocument http://www.oulu.ouka.fi/ouluseutu/yrityspalvelut/perustamisopas/index.htm http://www.imol.fi/tietopankki/perustaminen/index.html
Suosittelisin ihan ensimmäisenä puhelinsoittoa paikalliselle palveluntarjoajalle. Jos tulee nettikaista jo valmiiksi sieltä, niin voi olla, että siellä on jo varattuna tietty määrä ilmaista kotisivutilaa liittymän mukana tulevaksi. .fi domainin kun rekisteröit, niin se osoite ohjataan haluamaasi paikkaan. Eli oletetaan että otat palveluntarjoajalta kotisivutilan, saat osoitteen: www.palveluntarjoaja.fi/omafirma .fi domainin rekisteröit, niin saat laittaa nimeksi www.omafirma.fi joka sitten ohjataan tuohon www.palveluntarjoaja.fi/omafirma
Joo tuossahan tulikin paljon tietoa! Kiitosta vaan! Tosiaan tuo netin tarjoaja täytyy kyllä tutkia ensimmäisenä. Vielä voisin kysäistä sitten, että onko nykypäivänä eroa hinnoissa hirveästi ottaako sitten esim. .com-päätteen tai vastaavan? Ennen se oli kai halvempaa, mutta onko edelleen? Loppupeleissä sillä ei ole kai niin suurta merkitystä. Toisaalta.fi-päätehän ainaa kielii suomalaisuudesta, mutta silti. Miten tuo.com-pääte mahtaa toimia. Onko rekisteröijä jokin ulkomainen organisaatio vai..?
Kuvia et luonnollisesti saa käyttää aivan vapaasti muiden netti sivuilta. Mutta HTML/XHTML ja CSS on luotu kaikkien käytettäväksi ja sitä saa ihan vapaasti "copy pastettaa" lähdekoodista. Eli, jos löydät joltakin sivuilta esim. mukavan taulukkorakenteen, saat vapaasti soveltaa sen koodin rimpsuja omilla sivuillasi. Sama muuten koskee PHPtä ja Java-scriptiä. Tästä syystä on olemassa älytön määrä esimerkki sivuja, joilta voi käydä kopioimassa koodin pätkiä.