1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

"Nettiriippuvuus nousussa"

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Hz4 10.05.2006.

  1. Hz4

    Hz4 Guest

    Tänään oli Satakunnan Kansassa etusivulla juttu nettiriippuvuuden leviämisesta "jo" ala-asteikäisten keskuuteen. On aika hassu ajatella, että netistä tulee riippuvuus. Ei siitä netistä mitää riippuvuutta tule vaan sen sisällöstä, kun nettiä käyttää eikä sielä ole mitään mieltä kiinnostavaa materiaalia ei sitä tule paljon käytettyäkään joten ei siitä riippuvuutta tule. Netistä löytyy kiinnostavaa materiaalia ei sekään ole nettiriippuvuutta, että sen käy joka aamu katsomassa (kuten minä). Se on rutiinia yhtäläillä, kun lukea aamunlehti. Kerran jää lehti aamulla lukematta on koko päivän V- mäinen olo sen vuoksi. Mielestäni riippuvuus ja mielihyvä kulkee käsikädessä eikä riippuvuus ja rutiini. Kukaan ihminen ei esimerkiksi liikkuisi ulkona/parantaisi kuntoa jossei aivot erittäisi mielihyvää aiheuttavia aineita. Monitori ja netti ei tee samoin (jossei juoksumatolla samaan aikaan juokse).

    Viimeaikoina on sepitetty, että netti tappaa "nuoret ajautuvat itsetuhoon ja viiltelyyn netin kautta". -SIIS WTF!
    Kyllä ne on kaikista muista tekijöistä kiinni.

    -Mitä ootte tästä aiheesta mieltä?
     
  2.  
  3. xmedia666

    xmedia666 Regular member

    Liittynyt:
    08.05.2005
    Viestejä:
    651
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No kyllä netti voi ajaa nuoret esim. viiltelyyn. Käykää katsomassa esim. www.apinat.fi sivujen keskustelu palstaa, siellä on jopa oma aihe viiltelylle, jossa toiset vielä neuvoo että se auttaa pahaan. Siis todella sairasta. Netti ei sinällänsä varmaan kovin pahaa aiheuta, mutta justiin nuo nuorten sivut ovat asia erikseen. Ja joillakin ihmisillä netti voi aiheuttaa pahaakin riippuvuutta, tunnen yhden henkilön, joka on keskimäärin 10 tuntia netissä päivässä ja koulu menee perseelleen. Sekin aika menee juuri keskustelupalstoille.

    Eikä kyllä mielestäni voi erotella nettiä ja sen sisältöä, sillä netin sisältö on sitä nettiä=D

    Tähän asiaan auttaisi vaan että tehdään pakollinen laki joka määrää tietyn ajan ihmiselle olla netissä, esim. nettiä työhön tarvitsevilla ei sen kummempia rajoja ole, mutta vaikka jollekkin nuorelle jonka elämä pyöriii netissä, rajat voisivat olla tarpeen.
     
  4. xXx

    xXx Regular member

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    989
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no onhan se riippuvuutta jos pitää mennä katsomaan "mielenkiinnosta" tai "pakosta" esim. sähköpostinsa. toisaalta ihminen on riippuvainen vähän kaikesta. ihminen on riippuvainen esim. herätyskellosta, hammasharjastaan (jos pesee) joka päiväisestä ruuastaan, juomistaan, jne. jne. ei nettiriippuvuus pitäisi olla paha asia. tosin jos pelaa esim. 12 tuntia netissä, niin silloin on jo ongelma. mutta kaikkihan pitäisi kieltää, jos nuori löytää etsimänsä tietokoneen välityksellä. tässä maailmassa on aikas paljon asioita joita yritetään kieltää, ja ne kieltäjät ovat kai sellaisia jotka haluavat muokata maailmaa heille sopivaksi ? kaikkiin asioihin puututaan vaikkei se olisikaan heille oma asia. itsenäinen elämä siihen pitää pyrkiä, ja se on vaikeaa jos antaa muiden vaikuttaa siihen. itse teen mitä haluan ja saan kuulla siitä minua vanhemmilta. he eivät ymmärrä tai he eivät halua ymmärtää.
     
  5. Hz4

    Hz4 Guest

    Sanan "Net" suomenkielinen vastine on "verkko". Verkkoa käytetään niin moneen tarkoitukseen, ettei netti-/verkkosivustojen varsinkin keskustelupalstojen sisältö ole siihen verrattuna mitään.
    Esimerkiksi tilaat puhelimella ajan teatterista. Mitä siinä tehdään? sielä toisessa päässä täti näppäilee koneelle komennon joka luultavasti kiertää verkonkautta pääserverille jossa on tiedot paikkojenmäärästä/ajasta/päivästä/esituksestä/jne. Se ei tapa. Kassatäti tuskin ottaa laukusta puukkoa sen jälkeen ja viiltää ranteensa auki "OMG PLZ TEENXPISSIS ELÄMÄ SUX MUA EI RAKASTA KUKAAN".

    Menee kaupungille kahvilan terassille juomaan kupin kahvia ja katselee ihmisten menoa. Varsinkin näitä kuraroiskehameeseen pukeutuneita TeenX pissiksiä jotka huutavat kurkkusuorana vaikka ei näe kuin kaverinsa/puolituntun/naapurin koiran jne. se tuskin on keskustelupalstoilta. Jos lehdessä kirjoitetaan "netistä" tarkoitetaan koko Damn maailmanlaajuista verkkojärejestelmää ei vain keskustelupalstoja.

    Olen osittain kanssasi samaa mieltä että jotain lakia saisi järkätä noihin keskustelupalstoihin (kuten harmi tähänkin sivuun vaikutti tuo 2006 vuoden tekijäoikeuslaki). Mutta nuorten netissä hilluminen ei yksinään johda viiltelyyn kyllä se tarvitsee jonkun ulkoisen tekijän. Täys järkinen, hyvinkasvatettu ja elämäänsä tyytyväinen ihminen ei viiltele itseään vaikka missä käskettäs.

    Itse olen 52k modeemi ajalta omistanut verkkoyhteyden enkä ole itseäni viiltänyt. Tässä istun päivät pitkät koneella ja totta suurimman osan ajastani päivystän Afterdawnia (niin loistava sivusto).
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 10.05.2006

Jaa tämä sivu