Joo, eli täällä on kolme konetta ja adsl-reititin. Mutta nyt yhdessä koneessa(mun!) ei toimi, toiset kaksi toimii. Verkkokortti on RealTek 3196D tjsp, jossa uusimmat ajurit, kone siirrettiin alakerrasta yläkertaan ja se toimi pari päivää kunnes yhtäkkiä kun avaan koneen ja se ei menekkään nettiin :/ Kun muut taas menevät, toinen pöytäkone jossa sama verkkokortti kun mun koneessa, toinen kannettava jossa 3COM:n kortti. Ostin jo uuden kortinkin. Poistin ensin laitehallinnasta ja kaikista muistakin paikoista pois sen RealTek:in kortin. Sitten otin sen pois koneesta ja laitoin uuden, mikä ei ole RealTek:in kortti! Mutta kone löytää uuden laitteen ja sanoo, että se on se RealTek 3196D Fast Ethernet jne..
Vaikka itse kortti ei ole Realtekin valmistama niin se piiri siinä varmaan on. Kato asennuksen jälkeen ettei Device Managerissa(laitehallinnassa) ole huuto tai kysymysmerkkejä ja että verkkokaapeli on kunnossa. Samoin että verkkoasetukset ovat kunnossa sillä jotkut ohjelmat kopeloi niitä.
Kunhan verkkokortti on kunnossa ja asennettu oikein, eikä netti siitä huolimatta pelaa, voit kokeilla uudistaa ja vapauttaa verkkokortin osoitteen kirjoittamalla suorita-riville winipcfg (vanhemmat windowsit) tai vaihtoehtoisesti windows xp:n komentokehotteessa kirjoittamalla "ipconfig /release" (vapauttaa) ja "ipconfig /renew" (uudistaa) ilman lainausmerkkejä. Verkkokortit harvemmin rikkoutuvat, joten epäilen, että jokin tällainen dhcp-vika koneessa olisi.
Niin siis tuo winipcfg.. järjestys on nimenomaan ensin vapautus ja sitten uudistus. Ja jos ei suostu uudistamaan, vaan antaa DHCP-virheilmoituksen, ei verkkoyhteys ole tuolloin kunnossa, tai palveluntarjoaja ei anna enää IP-osoitetta käyttöön. (Soneralla max 5 per vrk)
Joo no mulla on Elisa, kyllä se nuo vapauttaa ja uusii mutta IP:ei muutu, sen ei kyllä Elisalla pitäisikään... Eli se saa yhteyden? Mutta netti ei toimi, ei voi olla totta. Ja se on muuten vielä hassua, että Palomuuri blockkailee vähän väliä jotai "pingareita" Siis niinku eri IP:eistä tulevia requesteja. Jaa niin ja katoin sitä uutta verkkokorttia niin olihan siinä se RealTek:in 8139 piiri.
Jos uudistus onnistuu, se tarkoittaa että koneesi on saanut yhteyden elisan dhcp-palvelimelle ja uudistanut ip:n. Toisaalta, jos adsl-boksissasi on palomuuri joka jakaa sisäverkolle ip:t automaattisesti (dhcp), olet saanut uudistetun ip:n palomuurilta. Silloin epäilisin palomuurin konffauksessa olevan jotain vikaa. Jos adsl-boksissa ei ole palomuuria, kannattaa ottaa yhteys elisan asiakaspalveluun. Kuitenkin, jos yhteys koneelta pelaa adsl-boksillekin asti (kuten uudistumisen onnistuminen viittaisi), ei itse tietokoneessa käsittääkseni tämän perusteella ole vikaa. EDIT: Ja niin, jos siinä toimimattomassa koneessasi on jokin ohjelmallinen palomuuri, kannattaa kokeilla kytkeä se hetkeksi pois päältä, ja yrittää josko yhteys nyt aukeaisi.
Jos sulla on elisan omaavana se roadrunnerin adsl motu käytössä niin kokeileppa vaihataa niitten rj-45 paikkaa siellä takana jostain kumman syystä se toimi mulla.
ensin varmaan kannattaisi paikallistaa missä vika on. katso ADSL boxista onko kone sen mukaan kytketty boxiin eli palaako valo SEN koneen kohdalla. jos ei pala niin kaapelin kiinnitys/toivivuus? verkkokortin toimivuus? sitten jos nämä asiat on kunnossa kannattaa katsoa mikä on tämän hetken IP osoitteesi. jos se on 192... eli olet joko Natin takana (jos on tarkoitus) tai sitten ADSL heittää sinulle väärä IP osoitetta. vaihda porttia ADSL reitittimessä ja sammuta/resetoi se. sammuta myös koneet ja pistä ADSL päälle ja sitten koneet.
Ei pitäs boxissa olla palomuuria. Ja miksi kaksi muuta konetta toimisivat? Eikä ole NAT:attu IP. Olen jo vaihdellut portteja. Mutten ole saanut konetta vieläkään toimimaan
No eikö asiaa kannattaisi kysellä elisan asiakaspalvelusta? Jos välissä ei ole palomuuria, olet uudistanut IP:n elisan dhcp-palvelimelta, joten yhteys silloin pelaa sinne asti. Pystyvät helposti tarkastamaan onko siellä portti jumissa, vai onko yhteys heidän puoleltaan ok.
En oikeen vieläkään tiedä MISSÄ se vika on? boxissa palaa valo kaikkien 3 koneen kohdalla? jos pingaat adsl boxia niin se vastaa? eli yhteytesi on siihen asti kunnossa? minkä IP:n ADSL antaa koneelle? jos pistät asetuksista että näytä yhteyden tila niin liikkuuko data molempiin suuntiin vai yrittääkö kone ainoastaan lähettää? vai onko koko yhteys mykkä? kannattaisi hieman sulkea noita mahdollisia vaihtoehtoja pois.