Eli rouvan sisko oli hankkinut internetyhteyden paikalliselta tarjoajalta. Pyysi minut asentamaan (kun ainoana tiedän kuinka kone aukaistaan ja suljetaan)nettiä, kun tuo firman netin asennus olisi maksanut n. 50 erkkiä. No homma meni hyvin, asensin verkkokortin koneeseen ja kiinnitin modeemin kiinni torniin ja valot lähtivät jylisemään. Verkkokortti asennettiin onnistuneesti, modeemi puksutti, mutta DSL-valoa ei ilmestynyt koskaan. Tässä vaiheessa minulla loppui eväät. Puhelinpiuhasta ei ilmeisesti liikkunut mitään matskua modeemiin? Netin tuleva omistajakaan ei oikein tiennyt mistä oli erikseen sopinut sopimusta tehdessään. Oliko siis sovittu, että jossain vaiheessa joku tulee tekemään jotain puhelinpäätteeseen tai vastaavaa? Mitä sinne muuten fyysisesti edes tehdään?? Eli kun se perhanan DSL-valo ei palanut, niin modeemiin ei vissiin saapunut tavaraa? Pitääkö huomenna soittaa ja kysyä miehiä asentamaan jotain??
Eikö dsl-valo edes vilkkunut? Mutta tässä jotain vinkkejä: Voit kokeilla soittaa palveluntarjoajalle kysyäksesi että onko koko nettiä edes kytketty. Nykyään ei ilmeisesti tarvi tulla sisälle tekemään mitään, ei ainakaan tuttavalleni tehty näin joka asuu kerrostalossa. Varsinaisista vioista mitä voit tarkistaa tulee näin äkkiseltään mieleen on johtojen kunto (uudetkin johdot saattavat olla joskus toimimattomia). Toinen asia jonka myös voi tarkistaa on koneen bios-asetukset, mutta epäilen että vika tuskin on niissä.
Niin, tuohan on niitä perusasoita jonka voi tietää vain se joka on yhteyden tilannut. Lukeehan se tietääkseni sopimuspapereissakin milloin yhteys kytketään joten ennen sitä päivämäärää on turha lähteä asentamaan yhteyttä. Taloyhtiöstä riippuen asentaja käy telejakamossa kytkemässä yhteyden kyseisen asunnon puhelinpiuhoihin tai sitten se homma tehdään ehkä kokonaan etätyönä jos taloyhtiön kaikki kytkennät on muuten valmiina. Asuntoon asentajan tarvitsee tulla vain poikkeustapauksissa mikä puhelinverkon kartoitus on tekemättä tai virheellinen. Omakotitaloista en tosin tiedä miten homma tehdään. Joten rouvan siskolta vaan kyselemään milloin kytkentä on luvattu suorittaa. Yleensä toimitusajat ovat useita viikkoja tilauksesta... Ja viimeistään kytkennän jälkeen toimitetaan netin asennusohjeet. Ilman niitä voi asennus olla hieman arpapeliä vaikkakin monet operaattorit käyttävät täysin samaa protokollaa. Vaan ei kaikki... Ja jos tilattuun nettiin sisältyy esim sähköpostitilit niin niihin tarvittavat asetukset kuten lähtevän ja saapuvan palvelimen nimeä ei ainakaan pysty veikkaamaan vaan ne on tiedettävä.
Juu, Help-deskiinhän tässä on soitettava huomenna, koska tuo asentajien mahdollinen visiitti ja muukin informaatio on aikalailla hämärän peitossa.
Ei tarvitse asentajan käydä omakotitalossakaan, ainakaan isompien kaupunkien alueella, jossain jakamossa hoituu homma. ISP:t kai suosittelevat modeemin kytkemistä ja päällelaittoa jo ennen linjan aukeamista, jolloin voivat avausta tehdessään tarkistaa linjan kunnon "lennossa". Jos DSL-valo ei pala, niin soitto ja lisätietojen pyyntä lienee ainut tehtävissä oleva. Ekalla kerralla valon syttyminen voi muuten kestää useita minuutteja. Jos verkkokortin asetuksissa on DHCP päällä, niin yhteys alkaa pelittämään heti kun ISP saa hommansa kuntoon. Eli komentotulkissa "ipconfig /all" näyttää, milloin yhteys on ok. Ja ping-käskyllä toiminnan voi tarkistaa vikka Windowsin asetukset eivät kaikki olisikaan vielä kunnossa, siis esim. "ping www.elisa.fi". Toivottavasti koneessa on sitten heti joku palomuuri päällä!
Yksi asia, mikä tietysti kannattaa kanssa tarkistaa on se, että modeemi toimii automaattisesti valitun palveluntarjoajan verkossa, noissa kun ainakin aikaisemmin oli eroja eri palveluntarjoajien välillä. Jos se on saatu tassuun yhteydentajoajalta, niin sitten tuon pitäisi olla kunnossa. Lähinnä siis kannattaa tarkistaa VPI ja VCI-arvot sekä yhteystyyppi. Noita hallitaan joko konsoli- tai selainyhteydellä purkkiin tai sitten ihan vanhanaikaisesti dippikytkimillä.
jokin aika sitten kaveri soitteli, ja kyseli et netti pitäisi olla kytketty, mut ei pääse nettiin. Kävin kattelee asetuksia yms... totesin et kaikki on ok enkä ymmärrä miks ei pääse nettiin. Seuraavana päivänä puhelu palveluntarjoajalle, sieltä kerrottiin et kytketty on ette vaan osaa. Elisan äijä tuli 2 päivän päästä katsomaan. Sama tulos ei nettiin, soitteli pääkallopaikalle, ja sielt kerrottiin valo vihreällä, kytketty on. Noin tunnin verran Elisan ukko viritteli kaikkea mahdollista/mahdotonta kunnes soitti uudelleen pääkallopaikalle et vika jossain muualla kuin tässä taloudessa. Meni noin puoli tuntia asentajan puhelin soi ja vika selvisi, olivat käyneet kytkemässä jakamossa vahingossa netin naapuriin. Kaveri sai kyllä hyvitystä 2 kuukauden nettimaksujen muodossa.