1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Nero???

Viestiketju Keskustelua musiikkiohjelmista -osiossa. Ketjun avasi sirkk 18.05.2005.

  1. sirkk

    sirkk Member

    Liittynyt:
    04.02.2005
    Viestejä:
    39
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moi,
    mistä mahtaa johtua tämä: Poltan cd:n (MP3) Nerolla, kun laitan cd:n kannettavaan soittimeen se ei kuulu ollenkaan.
    Kun taas laitan tietokoneeseen näkyy ihan selvästi, että siellä on ne tiedostot (musiikit) jotka poltinkin sinne ja toimii tietokoneessa.
    Missä olen tehnyt väärin?? Vai olenko jättänyt jonkun tärkeän tiedoston pois?? Soittimeni pitäisi toistaa MP3 musiikkia.
     
  2.  
  3. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Poltit levyn mahdollisimman hitaalla nopeudella?
     
  4. sirkk

    sirkk Member

    Liittynyt:
    04.02.2005
    Viestejä:
    39
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ja en muuten polttanut,taisi olla nopein valittavissa joku 40 tai 48.
    Onko asialla suurempikin vaikutus?? Jos tiedät niin selvitä vähän mulle noiden nopeuksien valinnasta, miksi valita mikäkin nopeus.
     
  5. PJKuona

    PJKuona Regular member

    Liittynyt:
    05.09.2001
    Viestejä:
    658
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Taas jälleen kerran otsikko joka ei kerro mistään mitään. Sirkk voisi ensi kerralla kehittää hieman ongelmaa paremmin kuvaavan otsikon.

    Jotku tietyt cd-aihiot saattavat myös aiheuttaa ongelmia. Kaikki levyt eivät välttämättä toimi kaikissa soittimissa, joten kannattaa testa myös eri merkkisiä levyjä - tuon polttonopeuden pudottamisen lisäksi.

    Itse olen soveltanut tuohon sellaista nyrkkisääntöä, että hitaampi on aina parempi. Yleensä poltan cd-levyt 4x tai 8x -nopeudella. Jos joskus syystä tai toisesta on oikein kiire saada levy poltettua, olen käyttänyt 16x -nopeutta jolla saa levyn jo muutamassa minuutissa "uunista" ulos. Ikinä ei niin kiire ole ollut että olisi ajansäästön takia pitänyt käyttää jotain 40x-52-nopeuksia, vähemmälläkin on ehtinyt.

     
  6. Dvd-mies

    Dvd-mies Member

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No enpä kyllä koskaan ole huomannu vaikutusta tuolla polttonopeudella. Eikä ole kukaan tuttukaan, eli ei se muutu paremmaksi vaikka polttaa hitaalla. Teoriassa näin pitäisi olla, mutta käytännössä ei taida näin olla. Dvd-puolella on jo havaittu että nopeanpi on monesti parempi, voi johtua että nykyiset asemat optimoidaan nopeampaan polttoon. Jolloin jälki hitaalla heikkenee....ehkä näin.

    Aini poltatko multisession päällä...(ei ehkä ihan noin kirjoiteta..typoja) Jotkut soittimet ei diggii siitä....
     
  7. penawarez

    penawarez Guest

    niin tai sit sun soitin ei vaan osaa mp3 toistoa
     
  8. wildass

    wildass Regular member

    Liittynyt:
    22.08.2004
    Viestejä:
    169
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Aivan. Kokeile myös muita soittimia.
     
  9. PJKuona

    PJKuona Regular member

    Liittynyt:
    05.09.2001
    Viestejä:
    658
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo kommentti vain osoittaa sen ettet tunne asiaa riittävän hyvin. Minulla on aivan omakohtaisia kokemuksia polttonopeuden vaikutuksista polton laatuun.

    Niin sanotussa "autossani" (Datsun, sitä ei oikein voi autoksi sanoa) on medionin mp3-soitin. Olen polttanut musiikkia cd-rw -levylle jota olen sitten soittanut autossa. Rw-levylle sen vuoksi, että kun kappaleet alkavat kyllästyttää, voi levyn tyhjentää ja polttaa uusiksi.

    Kun olen joskus kiiressä kokeillut polttaa rw-levyä 10xnopeudella ei levy ole toiminut soittimessa kunnolla, vaan jossain kohti levyä on kappale jumiutunut ja jäänyt toistamaan samaa kohtaa. Soitin ei myöskään aina ole löytänyt kaikkia kappaleita levyltä. Nämä ongelmat ovat aina korjaantuneet sillä, että olen polttanut levyn uudestaan 4x polttonopeudella. Joten minä kyllä väittäisin, että tuolla polttonopeudella on vaikutusta polttojälkeen.
     
  10. Dvd-mies

    Dvd-mies Member

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Puhut asiaa, mutta pysyn silti kannassani. Rw-levyt ovat eri asia polton kannalta kuin r-levyn minkä varmaan olet huomannut. Rw levyn pilaaminen onnistuu mainitsemallasi tavalla, eli polttaa nopeasti. Mun moka etten tarkentanut että tarkoitin r-levyjä. Siis itselleni ei ole käynyt niin että r-levyjen kanssa olisi tullut ongelmia polttonopeuden kanssa. Ja olen polttanut kyllä niitä rekkakuorman verran. Dvd-puolella tuo pitää paikkansa että asemia optimoidaan nopeaan polttoon. Tosin tähän auttaa aseman päivittäminen, jolloin hitaat polttonopeudet paranevat....

    pikkasen ehkä ohi aiheen, mut kuitenkin..

    Pahoittelen typoja..
     
  11. PJKuona

    PJKuona Regular member

    Liittynyt:
    05.09.2001
    Viestejä:
    658
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tästä aiheesta on keskustultu joskus aiemminkin - muistaakseni. Joka tapauksessa nopeassa poltossa tilanne on se, että laserilla on vähemmän polttoaikaa bittiä kohden kuin hitaassa poltossa. Tätä voidaan kompensoida esimerkiksi nostamalla laserin tehoa nopeamassa poltossa, mutta se ei silti poista sitä tosiasiaa, että laserilla on vähemmän aikaa polttaa yhtä bittiä. Jos joku on enemmän perehtynyt tuohon cd-levyn polttotekniikkaan, niin voisi nyt avautua täällä ja valaista asiaa tarkemmin.
     
  12. Dvd-mies

    Dvd-mies Member

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Siis tuo polttonopeus on ongelmallinen sillä, audio ja data-levyt eivät ole samalla viivalla. Näin siis teorian tasolla. Data-levyn kohdalla ei polttonopeudella pitäisi olla vaikutusta, sillä tällöin dataa ei muunneta niin monesti kuin audio-levyn kohdalla. Audion tekee herkemmäksi virheille sen erilainen tekniikka, koska cd-soittimet eivät kykene niin tarkkaan virhekorjaukseen, johtuen juuri tuosta muuntamista digitaalinen--->analoginen--->digitaalinen---> jne..

    Polttonopeus ei kasvata virheiden määrää datalevyllä, mutta audio levyllä ongelmaksi tulevat "kuopat" joita levyyn poltetaan (eivät oikeasti kuoppia) näiden erottaminen muuttuu erittäin vaikeaksi nopealla poltolla. Ja juuri sen takia että cd-soittimissa on alhainen virheensietokyky.

    Datan kohjalla polttonopeus ei vaikuta, teoriassa. Mutta ongelma on että että polttolaatu olisi hyvä, vaaditaan asemalta erittäin tarkkaa ohjausjärjestelmää, ei niinkää laseriin tehoja. Ja levyn tulee olla optimoitu nopeaan polttoon. Myös levyn kemiallinen koostumus vaikuttaa lopputulokseen. Eli tässäkin kaiken a ja o hyvä asema ja hyvät levyt.

    Aini, levy mitä voi polttaa nopeudella esim 52x, ei ole tarkotettu hitaaseen polttamiseen, niin hullulta ku se voi kuulostaa. Hitaaseen polttoon on olemassa omat levyt. Audio-r..

    Mut totta, joku polttotekniikasta väitelly diplomi-inssi pitäs saada keskusteluun mukaan...


    Edit: pientä säätöö..



     
    Viimeksi muokattu: 19.05.2005
  13. mika

    mika Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    26.03.2003
    Viestejä:
    5,157
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Menee kaverit nyt vähän offtopic..alottakaa väittelystä uus ketju :)

    Poltitko sen data-cd:nä, mp3-toiminnolla (nero express kautta), vai kuinka? Entä tiedätkö, että voiko kappaleet polttaa noin suoraan vai tarviiko niiden olla omassa kansiossa? ...arvailua, mutta katotaan, jos jotain saadaan irti.
     
  14. PJKuona

    PJKuona Regular member

    Liittynyt:
    05.09.2001
    Viestejä:
    658
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ensinnäkin tuohon sen verran tarkennusta, että tässä oli kysymys nyt mp3-levyistä, ei audiolevyistä tai mistää analogi-digitaali -muunnoksista. Mp3-levy ei ole audiolevy, eikä sen poltossa tehdä mitään muutoksia, vaan se poltetaan tavallisen datalevyn tapaan.
    En nyt tarkkaan muista, mutta viisaammat ja tietävämmät korjatkoon jos kovin paljon nyt juttelen tässä höpöjä. Muistelen jostakin lukeneeni, että suurilla kirjoitusnopeuksilla laserin tehoa nostetaan juuri siitä syystä, että nuo "kuopat" saataisiin palamaan paremmin siihen cd-levyn pintaan. Tämä liittyy juuri tuohon aiemmin mainitsemaani laserin polttoaika/bitti asiaan.
    Hidaspoltto ja audio-r-levyt eivät välttämättä liity millään tavalla toisiinsa. Samalla tavalla niitä on olemassa hitaasti poltettavia data-levyjäkin. Monesti levyissä on ilmoitettu tuo polttonopeus esimerkikisi 4x-52x, joka tarkoittaa sitä että levyn voi polttaa millä tahansa nopeudella tuolla välillä.
    Voisitko hieman selveltää tuota, Dvd-mies? Minä en nyt aivan käsittänyt miten cd-soittimien virheenkorjaus liittyy analoginen->digitaalinen muunnokseen? Ja eikös se asia ole vieläpä niin, etteivät nuo audio-levyt ole niin tarkkoja virheille kuin datalevyt. Tarkoitan siis sitä, että audiolevyissa saa olla virheitä ja ne silti soivat cd-soittimissa. Tähän virheenkorjaukseenhan perustuvat levy-yhtiöiden kopiosuojaukset, audiolevyille laitetaan mukaan keinotekoisia virheitä. Näistä virheistä huolimatta levyt toimivat normaaleissa cd-soittimissa, johtuen niiden (siis soittimien) huonosta virheenkorjauskyvystä.

    Toivottavasti ei tullut kovin paljon ajatusvirheitä, alkaa väsy jo painaa silmiä.
     
    Viimeksi muokattu: 19.05.2005
  15. PJKuona

    PJKuona Regular member

    Liittynyt:
    05.09.2001
    Viestejä:
    658
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jeps taisi hieman livahtaa ohi aiheen, muttei täysin. Ja mikäs siinä kun on mielenkiintoinen aihe ja asialinjalla ollaan.
     
  16. sirkk

    sirkk Member

    Liittynyt:
    04.02.2005
    Viestejä:
    39
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moi,
    en polttanut data levyä, vaan mp3. ja tiedostot olivat jo mp3-muodossa ennen polttamistakin. Tuo polttonopeuden pudotus ei vaikuttanut asiaan. Levy toimii kotistereoissa ja muissa soittimissa mitä minulla on. Mutta kun katsoin ton mun soittimen tiedot niissä sanotaan, että toistaa mp3 tiedostot, mutta ei vaan toista. Täytyy koittaa vielä toisella levyllä, jos ei vieläkään toimi, niin sittenhän tuo on valetta, että pitäisi toistaa mp3:set.
     
  17. PJKuona

    PJKuona Regular member

    Liittynyt:
    05.09.2001
    Viestejä:
    658
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minua rupesi nyt kiinnostamaan. Jos kerran poltit mp3 -levyn joka ei ollut datalevy, niin mikä se sitten oli?
     
  18. nrautava

    nrautava Guest

    Siis poltikko mp3 filet vain datana CD:lle?
     
  19. Dvd-mies

    Dvd-mies Member

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Aluksi, mp3 on datalevy.

    Elikkas, olen itse ymmärtänyt niin että audio levyt ovat alttimpia kirjoitusvirheille, koska cd-soittimissa käytetään epätarkempaa lukupäätä. Eli jos levyllä on heikko polttojälki niin cd-soitin ei saa selvää onko kysymyksessä 1 vai 0. Jolloin levy jumii. Toi muuntaminen digitaalinen---> analoginen on oman käsitylseni mukaan äänen laatuun vaikuttava tekijä. Eli se ei oikeestaan liity tähän aiheeseen. Sori, olin huolimaton.

    Mutta se on totta että kopiointisuojaus tehdään noilla virhe biteillä, joita soittimet sietävät. Tai ei kyllä kaikki. Ja kopiosuojattu cd-levy ei kai oo enää etes cd-levy?? Olenko tässä oikeilla jäljillä?
    Käsittääkseni se ei täytä enää alkuperäistä standardia..

    Mutta artikkeleista olen lukenut, valmistajien artikkeleistä siis että nopeuden kasvattaminen vaatii juuri noilta ohjausjärjestelmiltä koko ajan enemmän. Toki laseriin tehojakin tarvitaan, mutta kuvittelisin itsekin että laserin ohjaus on tärkein yksittäinen ongelma.

    Mutta aihe on kiinnostava myönnettäköön.

    Odotan palautetta, nyt on vaan pakko mennä..


     
  20. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    [bold]sirkk[/bold] on varmaankin polttanut levyn nerolla: [bold]Music -> MP3 disc[/bold]. Eli ihan sama polttaako näin vai tekeekö [bold]Data -> Data disc[/bold], kuitenkin lopputulos on sama.
     
  21. sirkk

    sirkk Member

    Liittynyt:
    04.02.2005
    Viestejä:
    39
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moi taas,
    pkaksp on oikeassa, juuri noin tein. Nyt kysymys kuuluu, eikö ollutkaan paras vaihtoehto??
    t.sirkk
     

Jaa tämä sivu