Elikkä käytän kitararaidan nauhoitukseen Cool edit ohjelmaa. En tiedä mitä tein vai teinkö mitään, mutta tälläinen ongelma tuli: kun olen nauhoittanut ensimmäisen raidan, esim. lead kitaran ja alan nauhoittamaan toista raitaa, esim. komppikitaraa, niin 2 raidalle alkaa nauhoittumaan automaattisesti samaa raitaa, kuin 1 raidalle. Ensin luulin, että säädin Cool editistä jotain vahingossa väärin, mutta sitten kokeilin Audacity ohjelmalla samalla tavalla nauhoittaa 2 erilaista raitaa, niin sama ongelma oli senkin kanssa. Piuhat menee niin, että kitarasta vahvistimeen ja vahvistimen phones/direct cut reijästä tietokoneen mikki reikään. Ja tosiaan aikaisemmin on toiminut ihan normaalisti. Mikä on pielessä? Kiitos kovasti jo etukäteen.
Oletko tarkistanut nauhoituslähteen Windowsin äänimixeristä /ohjelmista? Ettei olisi vahingossa vaihtunut lähde "mikki" -> "stereo mix" jne. Tuo on yksi vaihtoehto. Itelläkin joskus Sonarin kanssa kummastellut, kun raidoille tallentuu edellisten tavaraa. Ja tietysti tarkistaa sekin, että mille raidalla ollaan nauhoittamassa. Mutta etupäässä ongelmana tuo nauhoituslähde. Ite sitä ei ole tullut vaihdettua, mutta alla kun pyörii Windows, niin kaikki on mahdollista.
Joo, kun äänittelin rumpuja Guitar pro:lla, nii jotain nuita juttuja vissii piti säädellä. Mistä ton Stereo mixin sai säädettyä pois/normaaliksi?
Elikkäs, sulla varmaan näkyy Windowsin tehtäväpalkin oikeassa alareunassa sellainen kaiuttimen kuvake. Klikkaa sitä ja avautuu äänimixeri. Valikosta asetukset -> ominaisuudet -> klikkaa "nauhoitus" kohtaa ja varmista, että ainakin mikrofonin kohdalla on ruksi ja klikkaa OK. Nyt avautuu mixeriin nauhoituslähteet ja katso, että mikrofoni on valittuna nauhoituslähteeksi. Sinähän olet kytkenyt kitaran mikrofoniliitäntään, niin se valitaan nauhoituslähteeksi. Tarkoitin tuolla mikki -> stereo mix asialla sitä, että Windows on saattanut itse vaihtaa mikrofonilähteen tuohon stereo mixiin taikka vastaavaan, jolloin järjestelmä nauhoittaa kaiken äänen, mitä kone tuottaa. Ja niin, vaihtoehtoisesti äänimixeri löytyy: Käynnistä -> asetukset -> ohjauspaneeli -> äänet ja äänilaitteet -> avautuvasta ikkunasta klikkaa "Lisäasetukset". Ja tietysti riippuen mikä äänikortti ja sen ohjelmistosofta sulla on, niin myös niistä asetuksista löytyy tuo nauhoituslähteen valinta. Vielä siis varmistuksena, että muista valita se mikrofoni nauhoituslähteeksi. Edit. Ja hyvä myös tarkistaa, ettei mikrofoniliitäntää ole mykistetty/hiljennetty tuolta mixeristä.
Nonii, nyt taas toimii! Kiitoksia DemoR! Tuli tässä samalla mieleen, että kannattaako tuo mic boosti olla päällä, kun nauhoittaa? Vaikuttaako ääneen?
Yleensä minä pidän sitä boostia poissa päältä -> lisää kohinaa ja turhia alataajuuksia (huminaa). Tämän olen huomannut jo siitä, että kytken mikin koneeseen -> boosti päällä -> kuuluu huminaa. Boosti pois päältä -> humina häviää. Saman todennut testaamalla nauhoitusta boosti päällä sekä pois päältä. Eikä käytössä ole integroitua äänipiiriä vaan erillinen äänikortti. Kunnon mikillä en tosin ole kokeillut, vaan Shuren halppiksella ja kitaran piuha suoraan kiinni. Näillä menetelmillä äänentaso/laatu on mielestäni aika heikkoa. Boosti pois päältä ja johan paranee. Parempi itse lisätä sitä volyymin tasoa sekä nauhoitettavasta kohteesta (kitara/vahvistin) ja tietysti sieltä äänimixeristä nauhoitustason äänenvoimakkuutta. Ja tarkkailee vaan audiotasoista, ettei desibelit pomppaa punaiselle. Se pitänee myös muistaa, ettei pitäisi jälkikäteen yrittää korottaa äänentasoa (voimakkuutta) vaan mahdollisimman korkealla tasolla tehdä jo itse nauhoitusvaihe ja mahdollisesti sitten softasta laskee kyseisen raidan ulostulotasoa. Jälkikäteen äänentason korotus "rikkoo" äänenlaatua. Ja toi boostihan on juurikin ohjelmallista äänentason lisäystä -> ei hyvä juttu.