Mitenkäs toi näyttiksen vaihto ubuntu koneelle. Esimerkiksi pitääkö minun poistaa ensin atin kortin ajurit ennen kuin asennan koneeseen Nvidian kortin? Ja mitenkäs nuo näyttiksen rajoitetut ajurit vaihdetaan ubuntussa vapaisiin ajureihin?
Kannattaa ehkä laittaa ajuriksi vesa (jos tuolla nyt on merkitystä). Sillä joudut jokatapauksessa konfiguroimaan X:n uudelleen. Konfiguroidaan X uudelleen (Ati-korteilla esim. ajuri ati/radeon tms.). Nvidian korteille X.org:in ajuri on nv. Mutta oikeaoppisesti ajetaan komento Koodi: sudo reconfigure xserver-xorg ja valitaan sopiva ajuri. Tuo X:n konffaus on tietenkin tehtävissä siis silloinkin, kun X ei edes käynnisty.
Voisitko vääntää rautalangasta. Olen vasta eilen asentanut ubuntun joten en tiedä tuosta koffauksesta mitään.
Ota nuo komennot ylös paperille, jos x:ää ei näy kortin vaihdon jälkeen. Luultavasti käy seuraavaa: Ubuntu valittaa ja käynnistää x:n graafisessa vikasitotilassa (tuo vesa) automaattisesti. Yläpalkissa vilkkuu ilmoitus että suljettuja laiteajureita on saatavilla. Klikkaat että asenna. Buuttaat koneen asennuksen jälkeen ja jos 3d- kiihdytys ym ei toimi, mene seuravalle sivulle: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Gutsy_Installation_Guide
Onko jäänyt yksi vipu välistä? Koodi: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg Samaa komentoa voi käyttää automatisoituna, eli jolloin kone yrittää tunnistaa itse Koodi: sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Olet oikeassa - kiitos oikaisusta. Tosin dpkg ja dpkg-reconfigure ovat kaksi eri ohjelmaa/komentoa. Vipusia taas ovat vaikkapa tuo tarjoamasi -phigh.