Osaako joku kertoa ihan selkeällä suomenkielellä että mitkä kaikki asiat tekevät hyvän näytönohjaimen? Joka paikassa mainostetaan näytönohjaimen muistia mutta tokkopa tuo nyt ainoa asia on joka saa esim. pelit rullamaan lättynäytöllä kiitettävästi, itselläni hercules 9000 jossa "hurjat" 128Mt muistia mutta jotkut pelit puutuvat silti armottomasti. Prossusta ei pitäisi olla kiinni (AMD Athlon XP 3000+) joten olisiko kyse DDR:stä (mulla 512Mt)? Pitäisi kyllä riittää pelien pyörittämiseen käsittääkseni. Kaikki viestit tervetulleita.
Ratkaisevia tekijöitä on monta, tässä nyt jotain mitä tuli mieleen: - Pixel-pipejen ja Vertex-shadereiden määrä - Muistiväylä (memory interface) 256-bit tällä hetkellä suurin näissä normaali näyttiksissä. - Muistin määrä vaikuttaa joissakin peleissä, 128mb on kuitenkin ehdoton minimi jos nykyään ostat näyttiksen pelikäyttöön. - Muistien ja piirin itsensä kellotaajuus. - Piirin suunnittelu, piiri voi käsitellä monella tapaa sille annettavaa dataa, esim. GeForce FX-näytönohjaimet pyörittivät hyvin DirectX 8-pelejä, mutta DirectX 9 koodi kulki huomattavasti hitaammin. - Laitteistotason DX-tuki, esim. useat DX9 pelit kyllä pyörivät vaikkei koodi ole laitteistotasolla tuettu, mutta tällainen ylimääräinen käännös on hitaampaa kuin suora tuki. EDIT: Tuo Radeon 9000 ei ole kovin nopea piiri enään, se ei taida muistaakseni tukea DX9:ä laitteistotasollakaan. Tuon prossun kaveriksi sopisi huomattavasti tehokkaampikin näyttis. Keskusmuistia olisi suotavaa olla vielä toiset 512mb lisää pelejä varten.
eihän toi 9000 jaksa pyörittää enää uusia pelejä joissa on kunnon 3d räiskintää.. ja toi xp3000+ on ihan ok mutta alkaa olee jo nykypäivän prossuja jäljessä aika tavalla..ja keskusmuistia vois olla 1gb