3-4v vanha Ati Radeon Club3d 9600Pro:n tuuletin on ruvennut ärsyttämään. Riittääkö tuo pelkkä siili vai tarvitaanko sitä tuuletinta? Nyppäsin sen tuulettimen piuhan irti...
Kyllä se tuuletin tarvitaan, ei tuo pelkkä siili riitä jäähdyttämään. Kaksi vaihtoehtoa, virittelet siihen näyttistä vasten vaikka jonkun 80-millisen kotelotuulettimen puhaltamaan, tai vaihdat koko näytönohjaimen jäähyn uuteen (esim Zalmaniin tai Arctic coolingiin)
Kuinkas järkevää tämä kotelotuulettimen laittaminen on? On käynyt mielessä koska (x1600) on senverta äänekäs.. Homma vaan tyssäs siihen kun se tuulettimen piuha on niin pahkenan piukassa etten saanut sitä pois edes vaikka väänsin ruuvimeisselillä! En uskaltanut väännellä enää enempää joten se jäi siihen
No onhan siinä eroa, jos näyttiksen orkkistuuletin on joku 40-millinen sirkkeli, niin siihen kun laittaa näyttistä vasten vaikka 80-millisen kotelotuulettimen pyörimään@5V, niin jäähtyy hitosti paremmin ja on hiljaisempi. Tosin itse kyllä suosittelisin ostamaan vaikka tuollaisen zalmanin jäähyn (vf700 tai vf900)
Riittää varmasti. Itsellä ole vastaava spahiren malli koneessa ilma tuuletinta vakio siilin kanssa heh no ei tullu paljon pelattua mutta toimi moitteetta. Taitaa tuo näyttiksen prossu käydä muutenkin aika viileänä.
No jos nyt otan sen vakio tuulettimen johdon irti, niinkuin jo aikaisemmin tein, niin pitäiskö pelittää pelkällä orggissiilellä? Mitä käy jos näyttis kuumenee liikaa? Eipä tuo Zalmanin passiivijäähy paljon maksaisi, mutta on se reilu parikymppiäkin säästöä, jos ei sitä tarvii. Jos tarvii, niin mielellään sen kuitenkin maksaa hiljaisemmasta koneesta.
Heh elä tee niinkuin minä tein Tai voit kait kokeilla mutta en lupaa että näyttis säilyy ehjänä. Eli osta jäähy, 20€ ei oo paha. Ei kait ne näytön ohjaimet nyt niin helposti kärähtele jos ei kellottele, mutta taitaa riippua näyttiksestä myös. Eikös ne ensin tahdo kaatuilla sun muuta ennen kun poksahtelevat? Itse en ole vielä yhtään saanut käräytettyä, tosin ei ole mitään hc kellottelujakaan tullut tehtyä.
Mulla on samanlainen paketti kakkoskoneessa (Club3d 9600pro ja zalman ZM80D-HP) kotelossa on yksi hitaasti pyörivä 12 cm tuuletin. Eli tuolla jäähyllä pärjää hyvin pelatessakin ilman että sillä olisi omaa tuuletinta. Asennus vain vaatii sorminäppäryyttä, paketissa tulee mukana kaikenlaista pikku nippeliä
No sitähän (sorminäppäryyttä) meikäläisellä riittää, joten marssin kauppaan ja haen ton passiivijäähyn. Ja kotelona on se Antecin "Sonata Piano" -jotain, saako tosta hiljasta millään?
Omassa kakkoskoneessa oli joku yö pysähtynyt tuuletin R9800LE:stä. Kuva oli kadonnut ja koko kortti polttavan kuuma, kun avasin kotelon. Kuva kyllä palasi, kun sai tuulettimen taas pyörimään, mutta sen jälkeen ei 3D-kiihdytys ole piirillä toiminut, joten lähinnä romua siitä taisi tulla. En siis voi suositella 9600:sen käyttöä omalla silillä ilman puhallusta. Jos Sonata:n ääni tulee virtalähteestä tai kotelotuulettimesta, niihin voi vaihtaa hiljaisemman puhaltimen. Tai helpommalla vaihtaa koko powerin. Myös joillain emoilla on vakiona melko kovaääninen puhallin.
Mielestäni emolevyssä ei ole tuuletinta. Näytönohjaimen ropeli huutaa eniten, sen kun vaihdan niin toivottavasti prossun tuuletin (nexus), kotelo- ja virtalähteen tuulettimet on tarpeeksi hiljasia.
Minulla näyttiksen tuuletin kanssa hajalla, mutta ei oikein meinaa löytyä sopivaa cooleria. Oliko sinulla "mikronhsm" tälläinen tuuletin/cooleri: http://img168.imageshack.us/my.php?image=r9600xttp5.jpg Jos oli niin millaisen coolerin hommasit tilalle? Onnistuiko asennus helposti vai joutuiko kikkailemaan? Muutkin kuin "mikronhsm" voivat tietysti vastata =)