Must.valk.kuva kun siirtää kannettavasta

Viestiketju TV-out -ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Sophie83 18.11.2004.

1. Sophie83

Sophie83 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tästä on varmastikin keskusteltu paljon, mutta kun en minä raukka ymmärrä mistään mitään.. että kaipaan hyvin maanläheisiä ja yksinkertaisia neuvoja :)

Ongelma on siis tämä: minulla on FujitsuSiemens Amilo kannettava kone. Minulla on piuha, joka on kannettavan ja tv:n välissä. Tv:n päässä se on kiinni scart-adapterissa. En todellakaan tiedä johdon nimeä. Toinen pää tulee siis kiinni tietokoneeseen ja toinen pää tulee scart-adapterin S-video-kohtaan. Ei muita piuhoja.

Ja nyt kuva näkyy tv:ssä vain mustavalkoisena.. olen yrittänyt vaihtaa niitä pal-asetuksiakin, mutta mitkään eivät toimi. :(

Tässä koneessa on semmonen kun Intel(R) Extreme Graphics, josta kuva laitetaan näkymään televisioruudussa.

Että jos suinkin voitte autta minua, niin olisin kiitollinen!

2.  
  3. fkock

fkock Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  4. LAR

LAR Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tervehdys tietäjät!
    ...täsmälleen sama ongelma minulla, kannetavan kuva näkyy mustavalkoisena telkkarissa.
    Mutta, tv tukee s-videota. Läppärin s-video outista menee s-video piuha suoraan telkkarin s-video in:iin. Olen näitä foorumeita yrittänyt lukea, mutta en pysty käsittämään mitä tässä voisi oikein tehdä...

Käytössä HPn kannettava, XP Pro, ATI Radeon IGP 320M ja panasonic tx-28dk (jos noilla jtn väliä on)...

Erittäin kiitollinen olisin kaikista ohjeista!

5. Fidelaar

Fidelaar Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    vääränmallinen adapteri...
    sama ongelma esiintyy playstationilla ntsc peleissä, jos vääränlainen kaapeli...

6. LAR

LAR Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Siis mikä adapteri? Telkkarin? Onkos noita s-video kaapeleita erilaisia, vai..?
    En ainakaan itse ole minkäänmoista adapteria tähän systeemiin laittanut...

-En Vain Osaa-

7. jarimaat

jarimaat Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Niin, mulla sama ongelma. Että oletteko saaneet ratkaisua tähän ongelmaan, Sophie ja LAR?

8. fkock

fkock Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Eli Ati näytönohjaimella on 4 pinnin S-video ulostulo. Jos laitati siihen 7 pinnisen svideo piuhan niin kuva muuttuu musta valkoiseksi. eli joko kannattaa ostaa 4 pinnisen svideo piuhan tai laitta piuhan väliin rca kappaleen.... :)

Kannattaa lukee ne ohjeet huolellisesti... Kaikki löytyy sieltä....

9. jarimaat

jarimaat Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    jepulis. eiköhän se siitä ;) Lähdempä tästä johtokauppaan...

10. LAR

LAR Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitokset ohjeista...
    ...mutta tuon olen jo kokeillut.
    Tietsikan ja telkkarin välissä on 4-pinninen s-video, kokeilin kaverin high-end kaapeliakin oman biltema-mallini tilalle, mutta ei sekään mitään auttanut...
    Voisikos se RCA vielä muttaa asiaa, ainakaan teoriassa en ymmärrä miten.

Ohjeet olen läpi tavaillut, ja kaiken pitäisi olla kunnossa, periaatteessa ainakin.
    Onko tässä mitään toivoa jäljellä? Oluen tarjoan, jos joku kykenee asiaa valaisemaan!:)

11. paavov

paavov Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla oli samanlainen ongelma, mutta vika oli siinä, että en ollut tv:n asetuksista vaihtanut scart-kanavan asetuksia s-videoksi. Eli telkkarista piti erikseen käydä scart-kanavan asetuksista vaihtamasta asetus s-videoksi.

En tiedä onko selkeästi sanottu ja oletteko jo tota kokeillut, mutta tuohon tökkäsi ainakin mulla silloin joskus...

12. jarimaat

jarimaat Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nojoo, mulla autto ku muutti s-videokuvan rgb-muotoon. Elikkäs mulla on lyhyt johdonpätkä jonka toisessa päässä on s-video-liitin ja toisessa keltanen rgb-liitin. Ja sitten jatkojohto televisioon. En ymmärrä miksei supervideolla voinut siirtää televisioon asti kun se entisellä koneella vielä toimi. Henkimaailman asioita.

Tässä vielä fujitsu-siemensin teknisen tuen ohjeita:

Television ohjekirja tai valmistaja osaa antaa tarkempia tietoja.
    Yleiset ohjeet tv-ulostuloon liittyen:

Television Scart-liitäntä on määritetty television valmistajan toimesta vastaanottamaan tiettyä kuvasignaalimuotoa. Useimmiten oletusasetuksena on komposiittikuvasignaali. Kun tällaiseen Scart-liitäntään yritetään syöttää S-videokuvaa, näkyy kuva televisiossa mustavalkoisena. Tarkista televisiosi ohjekirjasta, miten voit muuttaa liitännän asetuksen toiseksi. Osassa televisioita on useampia Scart-liitäntöjä, jolloin kaapelin vaihtaminen toiseen liitäntään saattaa korjata ongelman. Lisätietoja saat televisiosi valmistajalta.

Jos kuva on liian suuri televisioon, niin tiputetaan näytön resoluutio mahdollisimman lähellä television normaalia resoluutiota. 800x600 lienee suositeltavin. Mahdollisesti kaikki televisiot eivät edes tunnista suurempia resoluutiota -> ei kuvaa.

Mustavalkoiseen kuvaan auttaa todennäköisesti kuvan keskittäminen keskelle näyttöä. Ajureista löytyy nuolet jolla kuvan sijaintia pystyy korjaamaan. Mikäli jokin reuna menee ylitse reunasta, muuttuu kuva mustavalkoiseksi. Palautuu takaisin värilliseksi, kun siirtää kuvan takaisin keskelle. (Käynnistä > Ohjauspaneeli > Näyttö > Asetukset ja > Lisäasetukset)Mikäli ei auta, todennäköisesti televisio ei tue toimintoa kunnolla.

Mikäli televisio on uudehko, siinä on useimmiten mahdollisuus määrittää scart-liitäntöjen sisään menevien signaalien tyypit (vaihtoehtoina komposiitti/s-video/RGB). Vaihtamalla television kuvaruutuvalikoista tai television takana olevasta kytkimestä scart-liitännän asetus s-videoksi, kuvasta tulee värillinen. Tilan ollessa RGB kuva näkyisi korostuneen vihreänä. Useissa televisioissa on asetuksen oletuksena komposiitti, jolloin s-videokuva näkyy mustavalkoisena.

Osassa televisioita scart-liitännät on valmiiksi määritelty siten, että yksi vastaanottaa komposiitti-, toinen s-videosignaalia.

Jos koneenne on kannettava ja yritätte sillä katsoa DVD-elokuvaa, täytyy kuva mahdollisesti siirtää kokonaan televisiolle että DVD näkyisi. Tämä onnistuu FN + Fx näppäin joka vaihtelee malleittain.

Lisätietoja tästä saa television ohjekirjasta tai television valmistajalta. Osa uusistakaan televisioista ei ymmärrä kuin komposiittisignaalia. Tällöin on mahdollista kierrättää kuva videonauhurin kautta, mikäli sen scart-sisäänmeno ymmärtää s-videosignaalia. Ratkaisun huono puoli on kuvan laadun heikkeneminen. Lisäksi DVD-elokuvien macrovision-suojaus aiheuttaa elokuvaa katsoessa kuvaan säännöllisesti toistuvan häiriön, eli elokuvia ei voi tällöin käytännössä katsoa ollenkaan.

Voit myös kokeilla
    Käynnistä > Ohjauspaneeli > Näyttö > Asetukset > Lisäasetukset > Näytöt
    - Varmista että käytössä PAL B (True color 640x480 PAL B) Tai NTSC jos televisio sitä tukee.
    - Käytössä on s-video/komposiitti.
    - Kuva on keskitetty television ruudulle siten että sen laidat tai reunat eivät ylitä TV:n reunoja. Tarvittaessa pienennä resoluutiota.
    - S-videon ollessa käytössä, joissakin vastaanottimissa tuon video sisään-liitännän saattaa joutua erikseen kytkemään S-video tilaan. S-video signaalissa väridata kulkee kuvan laadun parantamiseksi eri johtimissa kuin komposiittivideossa, ja mikäli televisio ei tuota ymmärrä, näkyy kuva mustavalkoisena.

Emme suosittele adaptereiden käyttöä vaan aina jos mahdollista, s-videon käyttöä televisiossa.

Jaa tämä sivu