elikkä haluaisin vähän selkoa formaateista. onko mielestänne mp3:sissa 320Kbps ja wav merkittäviä eroja. autossa on tavallinen cd-soitin ja kotiin on tarkoitus rakentaa kohtalainen hifi-järjestelmä. en toki ole mikään "kultakorva" mutta olen kuullut että eron huomaa ainakin bassojen ja diskantin osalta. pitääköhän paikkaansa? kannattaakohan tehdä ollenkaan mp3:sia vaan polttaa suoraan waviksi..
mp3 on häviöllinen pakkaus että äänestä katoaa aina sitä jotain, mitä paremmat laitteet ja mitä korkeampi arvonimi hifistien pyhässä veljeskunnassa niin sitä helpommin eron huomaa. Kannattaa testata tapauskohtaisesti.
Aina kun joudutaan vähänkin pakkaamaan tai muutetaan formaatista toiseen, niin tapahtuu häviötä. Mun mielestä jo 320Kbps tehty mp3 on ihan kelvollista tavaraa.
Mp3 ääni on kyllä huonompi kuin wav ääni mutta jos autokäytössä puhutaan niin siinä käytössä ero kuluu olemattomiin koska auton moottorin melu ja ajettaessa liikenteen melu yms. "häiritsevät" musiikin kuulumista. Lisäksi autojen cd-soittimien laatu verrattuna kotisoittimiin on niin surkeaa että se kaventaa tuota eroa entisestään. Olettaen tietysti että mp3:set ovat hyvä laatuisia. Itse olen suosinut nykyään noissa mp3-pakkauksissa vbr 0 tasoa noiden kbps pakkausten sijaan. Ja koodaamiseen tietenkin lamen kodekkia. ja häviöttömiä pakkaussysteemejä on olemassa. Esimerkiksi monkeys audio (ape) joka tekee saman musiikille kuin winrar normaalille datalle.
sen takia kyselen noista formaateista kun auton lisäksi ko. levyjä on tarkoitus kuunnella kotona ja sinne meinaan koota koht. hyvän laitteiston 3-4000? omaan "leffateatteriin". haavena olis viel videotykki ja valkokangas saakohan parhaan laadun yksinkertaisesti kopioimalla alkuperäiset levyt ja unohtaa kaikki pakkaamiset. wav-formaatissa biisit vie niin paljon tilaa että niitä ei oikeen modeemilla viitsi hakea p2p-softalla. :/
Ei se ihan niin mene, on olemassa non-lossy pakkausmenetelmiä; http://www.ams.org/new-in-math/cover/compression4.html , toisaalta mp3 ei sellainen ole.
No itse en käytä kotona mitään muita levyjä kuin alkuperäisistä poltettuja tai sellaisia jotka on koodattu uudestaan wav:eiksi sellaisista formaateista jotka ovat häviöttömiä. Ja tietty alkuperäisiä. Ja kaikki pakkaamiset voi unohtaa koska musiikin toistoon käytetään cd-soitinta. Kokeilin itse huvikseni omaa dvd-soitinta wav-musiikin toistoon ja yllätyin oikein siitä miten huono ääni siinä oli vaikka soittimessa oikein mainostettiin hyvää audio äänenlaatua (harman/kardon dvd25). Joten oma pioneeri sai pitää paikkansa...