Musiikin tekeminen - tietokoneen tehot

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi antti20 06.05.2005.

1. antti20

antti20 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moikka!
    Teen tietokoneella musiikkia. Vaikka tietokoneeni ei olekkaan kovin kummoinen nykypäivänä, niin pystyn sillä tekemään suhteellisen hyvin musiikkia. Haluaisin kuitenkin, että pystyisin pyörittämään musasoftassani (FL Studio 5) edes pari VST-pluginia enemmän yhtäaikaisesti. Kysymykseni siis on, että mitä minun kannattaisi koneessani päivittää? En haluaisi hurjasti rahaa tuhlata, koska ostan sitten jossain vaiheessa kerralla uuden koneen. Mikä siis olisi mielestänne paras vaihtoehto minulle? Auttaisiko muistin lisääminen tai musiikkin tekoon tarkoitetun äänikortin hankkiminen, joka ei söisi niin pahasti prosessorin tehoja vai pitäisikö sitten hankkia kokonaan uusi prosessori (siinä tapauksessa kannattaa melkein ostaa kokonaan uusi kone)?

Tietokoneeni: prossu 1700+, muistia 256 MB (ainoastaan) ja äänikorttina Sound Blaster 5.1.

Kiitos kaikille vastanneille! Hyvää kesän alkua!

2.  
  3. antti20

antti20 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Piti vielä mainita, että käyttöjärjestelmänä on Windows 2000 Professional. Olisiko joku toinen käyttöjärjestelmä vähemmän tehoja syövä tähän tarkoitukseen? Entä onko teillä mitään vinkkejä, millä kyseisessä käyttöjärjestelmässä (softapohjaisesti)konetta voisi nimenomaan musiikin tekoon nopeuttaa?

4. puppe_b

puppe_b Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minimum System Requirements:

Windows Windows 95/98/Me/2000/XP

Latest version of DirectX and DirectX-supported video & soundcard recommended

Pentium Class 200 MHz, Pentium III processor or higher recommended

32MB RAM, 64MB or higher recommended

800x600 video display

30MB free disk space

Windows sound card

CD-ROM Drive

ASIO drivers required for synchronised audio recording in Producer Edition

Noita katsoessa sun kokoonpano vaikuttaa ihan hyvältä, eli ei se 256 tai 512 mt lisäys muistiin välttämättä ratkaisisi ongelmaa. Sinuna ostaisin ainakin 256mt lisää muistia, jotta kone toimisi yleisesti sulavammin: 20€ (256mt) tai >40€ (512mt) sijoitus ei varmaankaan tunnu pahalta. En vaihtaisi käyttöjärjestelmää.

5. antti20

antti20 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos vastauksesta!

Kyllä koneessani pyörii FL Studio moitteetta siihen asti, kunnes olen laittanut tarpeeksi erilaisia instrumentteja päällekkäin. Jos tosiaan voisi saada edes muutaman instrumentin (VST-pluginin) vielä laitettua, ennen kuin prosessori kuormittuisi liikaa, niin se olisi jo loistava juttu.

Olen ajatellut, että ostaisin muistia hiukan lisää, mutta en käytännössä sitä tarvitsisi lisää muuhun kuin juuri tuohon musiikin tekemiseen. Varmastihan vaikkapa 512 MB muistia nopeuttaisi konetta, mutta minkäköhän verran se vaikuttaisi tuohon musiikkisoftan pyörimiseen?

6. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Luulen, että kyse ei ole prosessorin kuormittumisesta, vaan nimenomaan muistin liian vähäisestä määrästä. Koska noi musiikkisoftat yleensäkään ei vaadi prosessorilta juuri mitään. Mutta muistia nuo ohjelmat kyllä syö.
    Elikkäs 256mb kampa lisää, niin kyllä pitäisi pyöriä koko kone ihan eri tavalla ja kun muistia on riittävästi, niin pitäisi vaikuttaa ohjelmien pyörimiseenkin.

7. Rikkivety

Rikkivety Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mun mielestä muistia kannattaa lisätä. 512 megaa lisää on mielestäni kohtuullista, eikä hinnankaan puolesta ole mitenkään paha. Pluginien ja efektien käyttö kyllä vaatii myös prosessoritehoa mutta luulen, että nykyinen suoritin riittää kevyeen säätämiseen. Itsekin olen koittanut monia musiikkisoftia ja vaikka koneessani pyörii Athlon 2100+ 1,5 gigan muistilla, niin silti eräät ohjelmat kyykyttävät koneen, kun alkaa leikkimään efektien ja vst-pluginien kanssa.

Jaa tämä sivu