Nii että onkelmana ois tällä kertaa tämmöne: Haluisin tietää onko minun muisti sitä DDR SDRAMmia vaiko tavallista SDRAMmia (vai mitä ne olikaa).Kaverilla se näkyy konetta käynnistäessä mutta minulla ei...Emona on Abit ATA 133 jos se mitää auttaa...biossina joku phoenix ja käyttis win xp home fin.
Kyllä tuo emolevy taitaa tukea DDR-rammia, eikä tavallista SDRAMia. Jos, et halua konetta avata ja katsoa, mitä muistikammassa lukee, niin kannattaa hankkia ohjelma Sisoftware Sandra. Sillä saat tietoa koneesi ominaisuuksista, laitteistosta jne. http://www.sisoftware.co.uk/index.html?dir=dload&location=sware_dl_x86&langx=en&a=
En kyllä löytänyt tuolla kyseisellä ohjelmalla tietoa siitä,onko muistikampani ddr vai ei,aida 32 ei kertonut sitä myöskään..
Sitten vaan se varmin tapa eli kone seis, luukku auki, muistikampa irti ja katsot mitä siihen on merkitty.
Mää en kyl löytäny biossista paskaakaan kun katoin Tuli justiinsa mieleen...Noi muistit on nyt ihan hemskatin kalliita! Tulee halvemmaksi ostaa 2x 512mt ddr 500mhz muistii ku 1x 1024mt ddr 266mhz muisti...aika outoa...ehkä toi hinta perustuu kuitenkin siihen että yleensä ostetaan se 1024mt muisti ettei lopu emosta paikat niille...
Eiköhän se ole aika selvä juttu. Missään suuremman valmistajan koneessa ei ol vakiona kuin korkeintaan 512 mt muistia. Joten noita isompia kampoja ei juuri myydä. Kysynnän ja tarjonnan laki. Vähän kysyntää -> korkea hinta. Jos et osannut tulkita biossia ja et löydä EMOLEVY KIRJAA, niin eiköhän se ole korkea aika avata se kotelo. Jos ei muistissa lue mikä se on malliltaan, niin sdram pc-100 ja 133:sissa on erilainen kiinnitys kuin ddr:issä. Lisäksi emolevyssä luultavasti lukee tarkempi malli numero ja Abitin sivulta voit sen sitten selvitellä. Sillä ei juuri ole meritystä onko se ddr 266,333,400... Silllä jos ostat lisää muistia niin 400 ddr 256 kampa on tasan yhden euron kalliimpaa kuin 266 tai 333. JA alas päinhän nuo on yhteen sopivia...)
Mitäs se emon kirja minua auttais? Tuskinpa Abitin emon kirja osaa kertoa,millasta MUISTIA mun koneessa on...
No huh huh, et sinä voi pistää SDRAMmia DDR SDRAM koneeseen sillain että se toimis ja vice versa. Ja jos sattuiskin olemaan emo mihin voi pistää kumpaakin niin yleensä nekin on sellaisia että vain toista voi olla kerrallaan.
Kyllä minä sen tiedän,mutta nyt ei ollutkaan kyse siitä ,vaan siitä että mistä saan tietää mitä muistia koneessani on juuri nyt!
jessus sentään että voit olla avuton...ota se kampa kauniiseen käteen ja katso itse mitä siinä sanotaan tai vie se lähimpään alan liikkeeseen ja kysy myyjältä.
Kuten aikaisemmin sanoin -> katso sieltä biossista. Jos et TAJUA SIITÄ MITÄÄN, niin avaa se kotelo. Tämän kirjoittelun vaivalla olisit jo tehnyt kotelon. Siinä emolevy kirjassakin sanotaan mitä, emosi tukee. Ja kun epäilit jopa muistin tyyppiä niin tietokoneesi FSB on maksimissaan 266. Joten jos koneessasi on ddr muistia -> Ei sillä juurikaan merkitystä onko se 266,333,400... väylällä. Koneesi ei kuitenkaan osaa hyödyntää sitä yli menevää kaistaa juurikaan. Joissain sovelluksissa siitä voi olla apua, mutta joisstain tilanteessa nopeampi muisti kuluttaa vain lisää suoritin tehoja kun se joutuu "ohjaamaan" ylimääräisen kaitan jonnekin.