Eli tuossa eilen yritin kirjautua messengeriin, ja en sinne normaalisti kovin usein kirjaudu. Eilen sitten näyttöön tuli teksti "Messengeristä on saatavilla uusi versio" Yritin ensin ohittaa koko vaiheen, että pääsisin normaalilla mesellä kirjautumaan, no ei onnistunu, niin laitoin "päivä messenger" tai joku vastaava painike. Sitten koneeni alkaa raksuttaa kummasti, mutta selvästi lataa netistä jotain. N. 15 min päästä, päivitykset meseen valmiina, ja kiire ois päätä hieroo bisnestä, niin asennan päivityksiä, mutta kumminkin luin, mitä asennan koneelleni. Ja ne lisätoiminnot mitkä pystyy asentaa, niin asensin ne kaikki oikeastaa hätäpäissää. Tästä seurasi, että google alotussivuni kaapattiin, ja en saa palautettua sitä mitenkään ja myös hakukone oikeassa yläreunassa vaihtui BING nimiseks ja en tuosta hakuohjelmasta pidä kun sillä ei tietoa löydy suomeks yhtä paljon ku googlella. Eli, miten saan nyt poistettua koko paska msn live messengerin koneeltani? Kun sekään ei normaali systeemillä tunnu onnistuvan. Otetaan ohjeita vastaan
Päivitystä: Tietoni ilmeisesti päässeet levitykseen tämän mesen takia, noin 30 min sitten mulle soitettiin mediapexista ja kyseltiin haluanko tilata lehtiä, yritin että en tilaa mitään olematta törkeä, noin. 15 min puhelussa, mutta lehtiä en tilannu.. Aika kumma että eilen saan ohjelman koneelleni jota en osaa poistaa ja seuraava päivänä soitetaan jo ja kysellään tilaanko lehtiä, ja koskaan en ei ole soiteltu koska olen ala-ikäinen.
Latauksen alussa kysytään Messengerin, haluatko asettaa Bingin oletushakukoneeksi, joten ei sitä kaapattu. Onko sulla joitain epäilyttäviä "mesekavereita" sun yhteystiedoissa tai onko virustorjuntaa edes?
Ei oo epäilyttäviä mese kavereita, vaan ongelma tuli heti ku päivitin mesen. Etusivu mozillasta hävis, ja en vaihdettua etusivua enkä poistettua mitään ohjelmaa minkä asensin sen mesen yhteydessä. Ja koneella on avast virustentorjuntaohjelma..
Kuten tuossa aiemmin sanottiinkin, tuosta bingistä ja muista ohjelmista (kuten valokuvien katsomis ohjelma ja jotain muuta krääsää) kysyttiin asennuksen yhteydessä. Mielestäni todella outoa M$:ltä pakottaa vanhan messengerin käyttäjät siirtymään raskaampaan uuteen versioon. Olisin alkanut käyttämään itse muutoin Mirandaa (vaihtoehto MSN messengerille ja muille pikaviesti ohjelmille) mutta en saanut sitä toimimaan. Sitten illan mittaan tyydyin nuolemaan näppejäni ja myönnyin häviöön. Asensin itsekkin päivitetyn messengerin. Kannattaa muistaa olla aina varovainen, mitä koneellensa asentaa. Itse olen huomannut, että etenkin microsoftin omien ohjelmien kanssa saa olla erityisen varovainen. Jostain syystä ne aina toimivat vaihtelevalla laadulla. Enkä usko että mesestä voi tulla mitään viiruksia tai vastaavaa, kunhan et itse availe satunnaisia linkkejä. Yleensä sellaiset linkit ovat vieläpä helppoja havaita, toisin kuin lähiajan uutiset ovat ilmoitelleet. Esim. "Oletko sinä tässä kuvassa + joku epämääräisen näköinenlinkki" Mielestäni koko kokonaisuus tuossa huutaa huijausta. Sitten jos yhteystiedoissa joltain henkilöltä alkaa tälläisiä viestejä tulemaan niin yksinkertaisesti vain estät sen henkilön, jolloin viestejä ei enää tule.
Olipas hauskaa luettavaa tuo lehtimyyjä juttu. Mutta asiaan, eli etköhän niistä hakukoneista ja muista messengerin kylkiäisistä pääse eroo kun poistat messengerin. Ja sitten asentelet uudelleen, pelkän mesen.
Jep, poistaisin mutta ku en pysty poistaa sitä, kun käyttää toimintoa "lisää tai poista sovellus" niin mitään ei tapahdu jos yritän poistaa jotain niistä kylkiäisistä. ps: tilasin muuten kolme lehtee, euron viikossa kpl
Kokeiles ladata Windows Installer CleanUp -ohjelma. Sillä voit poistaa MSN Messengerin "asennuksen" ja sitten manuaalisesti poistat asennus kansiosta sen messengerin tiedostot. Eli luultavasti se sijaitsee paikassa C:\Program Files\MSN messenger Jos ei niin eiköhän etsinnällä löydy sitten sekin. Suosittelen vielä putsaamaan rekisterin esim CCleanerilla tuon manuaalisen poiston jälkeen. Ja rekisteriä kannattaa kyllä muutenkin putsailla aina ohjelmien poistojen jälkeen, Windowsilla kun on ikävä tapa jättää rippeitä vanhoista ohjelmista kummittelemaan koneelle.
Ensinnäkin poistamalla messengerin ei vaihu se haukukone sielt ylhtäältä, sen voi itse vaihtaa painamalla sitä bing kuvaketta oikeel hiirel ja siitä laitat google sitte. Toinen tuosta alotussivusta että kuulostaa aika kummalta ettet muka voi vaihtaa sitä. työkalut/asetukset ja siitä vaa kirjotat siihe alotus sivuks sen minkä haluut. Voiko se Avast blockata sitä kotisivu vaihtoo?
Mulla on easycleaner koneella, ja puhdistan koneeni kerran kuukaudessa turhasta softasta. Mutta toi etusivu vaihtui ja bing tuli hakukoneeks mun mozillaan heti ku asensin meseen pävitykset. Ja poistamisonglemat alkoi, heti ku käynnistin koneen uudestaan. Mutta aion ladata koneelleni tuon ohjelman minkä mainitsitte, ja yritän poistaa sillä koko mesen mun koneelta. En oo mikään noob tai idiootti, tiedän tietokoneesta sen minkä tarvii että saan auton myyntiin nettiin, mutta en osaa poistaa meseä koneelta ku sen poistaminen on selvästi estetty jotain kautta. Mutta en usko että, avast on ongelma, koska se on ollu tässä koneessa siitä lähtien ku kone on tullu mulle, ja päivitän avastin aina, ku avast herjaa. (kerran vuodessa herjaa että osta pro versio, tai päivitä entinen ilmainen)
En muista mistä luin, mutta juurikin ko. Bing tekee itsestään sellaisen hakukoneen, jota ei voi vaihtaa. Voin myös muistaa väärin taikka sitten olen nähnyt unta, itse en käytä ollenkaan Mikkiksen messengeriä, joten paha sanoa. Mutta tosiaan, näin muistasin lukeneeni tai jotain, että "Tee Bingistä muuttumaton hakukone".
Joo, no tuo bing ei lähde ainakaan tietämättä pois tästä mozillasta mutta aattelin kokeilla jos poistas tän mozillan ja sit asentais sen uudestaan. Mutta huomasin tuossa käyttäneeni väärää termiä, siis en puhunu messengeristä vaan "windows live messengeristä", vaikuttaako asiaan mitenkään?
No, ei sun periaatteessa pitäis joutua poistamaan Firefoxia. Sillä, jos sen poistaa, jää muutama kansio, jotka muistaa asetukset jne.. Joutusit tekeen ihan pirusti hommia, että saisit kaikki Foxiin liittyvän pois. Kyllä siihen nyt prkl pitäs olla joku keino, millä sen saa pois.
Joo siis messengerejähän on periaatteessa kolme erilaista. 1. perus MSN messenger, joka on integroitu windowsiin 2. Päivitetyt MSN messengerit, eli ykkösen päivitettyjä versioita 3. Windows Live Messenger, joka on siis 8.0 versiosta eteenpäin sama vanha messenger. Ohjelman sisältämä roina vain on lisääntynyt. Yritin ettiä nopeasti googlella apua tuohon sun onkelmaas, mutta en löytänyt tämän lisäksi mitään. Eli sanos onko tuosta apua, jos ei ole niin kokeillaan uudestaan.
Juu, latasin tuon ohjelman hijack ohjelman, ja poistin sillä kaiken mitä se ohjelma listas poistettavaks, ja nyt hävis se bing hakukone, ja sain vaihdettua etusivun haluamakseni (etusivun ois kyllä saanu vaihdettua ennen sitäkin), eli kiitos vinkeistä!
Kaikki? EI NIITÄ KAIKKIA SAA POISTAA!! Siihen tulee vaan ne jotka se löytää ja joista voi sitten itse valita mitkä haluaa poistaa.
Niinpä. Jos olet oikeasti poistanut sieltä kaiken, mitä luultavammin ainakaan virustorjuntasi ei ole nyt toiminnassa (jos se on määritetty käynnistyksen yhteydessä käynnistyväksi). Jos käytät kolmannen osapuolen palomuuria, ei sekään ole käynnissä. Hijackthis nimittäin ei ole suora poisto/puhdistusohjelma. HJT on vain ohjelma joka listaa: - Käynnistysavaimet, eli kaikki 3rd-party ohjelmat jotka käynnistyvät sisäänkirjautumisen yhteydessä. - Listaa jotain järjestelmän lataamia oletusobjekteja. - Listaa tiedostot jotka on merkattu rekisterissä (kuten palvelut), mutta joiden kohdetta HJT itse ei löydä. - Logi lisäksi listaa käynnissä olevat ohjelmat. HJT lisäksi tarjoaa helpon tavan poistaa ko. rekisteriavaimia / tiedostoja, joten niitä ei tarvitse poistaa "manuaalisesti" itse. Poistamalla kaiken voit poistaa niin hyviä kuin huonoja kohteita.
Oi voi! Taitaa olla mun moka, kun en ehtinyt selata tuota antamaani linkkiä täysin läpi. Olen pahoillani, mutta kyllähän sinulla pitäisi olla vielä palautuspisteitä jäljellä ajalta ennen kuin ajoit tuon HJT:n. Suosittelen vahvasti käyttämään niitä.
Jep jep.. Itse olen vasta fixarikoulussa, mutta ei todellakaan kannata painaa "Fix checked"-nappulaa ELLEI tiedä, mitä on tekemässä. Mielestäni kaikkia ei edes pysty fixaamaan, tuossa voin kyllä olla väärässä. Tosin, Hijack This tekee mielestäni varmuuskopion, joka löytyy: käynnistä HjT Open the Misc Tool section Backups palauta se, joten eiköhän kaikki toimi. Mutta, voin taas olla väärässä, mutta ompahan ainakin jonkinlainen varmuuskopio.
Saakeli ku sekasta juttua täällä ja kaukaa ammattitaitoista, eli itse virustorjuntaa HJT:lla on vaikeata saada toimintakyvyttömäksi ellei ohjeista siihen! mahdollista se kylläkin on.