MSI Geforce RTX 2080 Ti gaming x Trio

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi Sashu 29.03.2020.

  1. Sashu

    Sashu Newbie

    Liittynyt:
    29.03.2020
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Osaisikohan auttaa minua ennenkuin teen mitään hätiköityjä ratkaisuja. Minulla on nyt reilun vuoden ollut kyseinen näytönohjain. Muutama viikko sitten huomasin, että yksi näytönohjaimen tuulettimista käyttäytyy todella erikoisesti.

    Näytönohjaimen lämpöjen noustessa 77-79 asteeseen, pienin tuuletin rupeaa nostamaan kierrosnopeutta maksimiin ja sitten parin sekunnin jälkeen pudottaa takas n. 50%. Tätä jatkuu jatkuvasti kun taas muut tuulettimet pyörivät kyseiselle lämmölle jatkuvaa 40-50% pyörimisnopeutta. Tämä siis tapahtuu, vaikka näytönohjain ei ole vielä edes kovin merkittävän kuorman alla. Googlettelin aiheesta ja muillakin ihmisillä on ilmenny jonkun ajan käytön jälkeen samaa ongelmaa. Osa on avannu näytönohjaimen ja vaihtanut lämpötahnat sinne, koska ne ovat kuivuneet ja ongelma heillä korjaantunut sillä. Minulla on takuu vielä voimassa ilmeisesti niin en kehtais lähteä toistaiseksi saman rumbaan. Jos kahtoo MSI Afterburnerista niin huomaa, että yksi tuuletin tekee sahausliikettä, mutta erikoisesti kuitenkaan tuulettimen käyttö % ei liiku mihinkään. En tiedä onko tällä minkäänlainen yhteys asiaan. Nyt minä mietin, että onko tämä syy laittaa GPU takuuhuoltoon vai tuleeko se sitten bumerangina takas, että siinä ei ole mitään vikaa. Jonkin verran häiritsevää, että esim COD main menussa yksi tuuletin rupeaa huutamaan kuin hyeena.

    Uusimmat ajurin asennettuna näytönohjaimeen. Uusin bios päivitys emolevyyn sekä näyttikseen. Kokeilin vanhallakin näyttiksen ajurilla, mutta mikään ei tunnu vaikuttavan.
    Kokeilin myös afterburnerissa tehdä custom fan curven, mutta siitä huolimatta 79°C tuntumassa pienin tuuletin lähtee sahaamaan kierrosten osalta.

    Tähän on vaikea omalta osalta ottaa kantaa, mutta GPU powerit nousevat heti pelin käynnistäessä 100% tai ylikin. Onko toi normaalia?




    Liitteenä kuva, jossa Call Of Duty on vain main menussa ja toisella näytöllä näkyy kuvat afterburnerista ja siinä tuulettimen käyttäyminen sekä HWMonitor kuva:

    Tässä on keskustelualusta, mistä luin aiheesta. Siinä kuvaillaan täysin sama oirehdinta kuin minulla:
    https://forum-en.msi.com/index.php?topic=322601.0
     

    Liitetyt tiedostot:

  2.  
  3. Sashu

    Sashu Newbie

    Liittynyt:
    29.03.2020
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
  4. Samde

    Samde Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2014
    Viestejä:
    476
    Kiitokset:
    77
    Pisteet:
    38
    Penteleen kumma design tuulettimien kannalta. Onhan se selvä että pienemmän on pyörittävä lujempaa jotta jäähdyttää saman verran.

    Kaverillani tuo sama kortti ja valitti myös lämmöistä, muttei tuulettimista kuitenkaan. Meni ja laittoi vesijäähyn niin pääsi tuosta ongelmasta, ei se kuitenkaan lie ainoa ratkaisu. En osaa tuohon kuitenkaan sanoa juuta enkä jaata, koittaisin lähettää takuuseen.
    Jos menee sietämättömäksi niin pyydä rahat takaisin ja ota vastineeksi tämä:
    https://www.gigantti.fi/product/tie...eforce-rtx-2080-ti-ventus-oc-naytonohjain-11g
     

Jaa tämä sivu