Mulla olisi siis digikameralla kuvattuja pätkiä, esim puulaakifutiksesta, jotka haluaisin polttaa dvd:lle. Leikkeet on avi- ja mpg- muodossa(siis samat pätkät). Miten siis poltan ne? Ne pitää ilmeisesti muuttaa ifoiksi tai vastaaviksi, mutta miten se tapahtuu. Tiedostot ovat mielestäni ihan standardimuodossa. Auttakaa!
Imin ton dvdlabin, ja homma eteni kivasti, mutta miten saan liitettyä äänen, eli audio-moden noihin leikkeisiin. Poltin kokeeksi yhden pätkän, homma onnistui hyvin, mutta puuttu tosiaan tuo ääni ja sitten se kuva oli yhtä pätkimistä, siis kuva pysähtyi vähän väliä, aivan kuin sitä olisi puskuroitu koko ajan. Mistä se voisi johtua?
Ilmeisesti pätkät on kuvattu siis digiSTILLkameralla ei digiVIDEOkameralla? Tuolla DIGIVIDEO ry:n foorumilla näitä asioita on pohdiskeltu jonkin verran. FPS pitäisi muuttaa ja onko videon koko sallittu jne jne... Ääniformaattikin pitäisi olla tietty...
Missä muodossa ne mpegit on? -fps -resoluutio -äänen näytteenottotaajuus (44,1kHz vai 48kHz) Toimiiko ne mpegit nykimättä ennen authorointia? Jos se dvdlab de-muxasi äänen ja kuvan erilleen (eli jos se kuva on päätteellä .m2v eikä .mpeg), niin se audio pitää lisätä sinne Movie-ikkunaan erikseen.
Mulla on ne MPEG-2 muodossa ilmeisesti.720x576-25fps (4:3) PAL ja ääni on 48Khz. Vaihdoin TMPGEnc DVD Authoriin ja sain sillä liitettyä sen äänen. Poltin pätkän, ja sain äänen mukaan. Kuva ei ollut ihan niin hidasteleva kuin ekassa versiossa, mutta hidas edelleen. Kuvaan tulee nyt myös mukaan rakeisia jaksoja, juuri sellaisia, kun lautasantennin signaalin ollessa heikko. Aargh. Voiko dvd:n laatu vaikuttaa? Ei kyllä luulisi. Niin ja kovalevyltä rullatessa kuva on aivan loistava. Power DVD pyörittää pätkää mukisematta ja tuntuu, että kuva ja ääni ovat teräviä ja kirkkaita. Ei kai vika voi suuri olla?
Kyllä se levyn nykiminen viittaa "huonoon" aihioon tai liian suureen polttonopeuteen/aihion laatu. Jotkut levymerkit sopivat joillekin asemille loistavasti mutta toiselle asemalle taas ei millään. Myös rw-levyt aiheuttavat joskus häiriöitä kuvaan. Se palikoituminen on ihan normaalia. Johtuu pakkauksesta - tai pikemminkin kyseisen materiaalin vaikeasta pakattavuudesta; kamera heiluu ja tärisee, nopeaa liikettä jne.. Mitä pakkeria käytit? Omissa pakkauksissa olen todennut Canopuksen ProCoderin parhaaksi (high quality, VBR). CCE on lähes yhtä hyvä ja huomattavasti nopeampi, mutta se vääristi värisävyjä hieman. Kannattaa kokeilla (jos et jo ole kokeillut) pakata uudestaan ja käyttää VBR-pakkausta ja mahdollisimman "hyviä" asetuksia. Aikaa siihen menee, mutta se näkyy sitten lopputuloksessa..
Kun kerran aiheesta puhutaan, niin milläköhän ohjelmalla sais näppärästi käännettyä qt videon mpegiks? En oo oikeen näppärää ohjelmaa tuohon löytäny, mulla kun tekee toi diki pokkari qt:tä. Tosin, en oo kovin intensiivisesti edes miettiny ongelmaan ratkaisua vielä, mutta jos joku lonkalta osaa vatata niin.. kiitän kyllä!
Joo, noi mun DVD:t on kyllä ilmeisesti aika huonolaatuisia, oon saanut ne kaverin mukana jostain Saksan lidl-henkisestä kauppaketjusta..Ehkä pitäisi vielä koittaa parempilaatuisella kiekolla. Toi polttonopeus ei vaikuta ainakaan mulla, koska olen varmuudeksi polttanut ne 1x:lla. Pakkeria, siis meinaat varmaan(kin) millä olen muuttanut ne avi->mpeg? Olen käyttänyt TMPGEnc:tä ja TMPGEnc:n DVD Source creatoria. Ja tuosta sitten muutin vobeiksi ja bupeiksi juuri tuolla DVD Authorilla. Meinaatko, että tuo ProCoder kannattaisi imeä, vai onko TMGPEnc:n ohjelmilla mitään toivoa? Taitaa olla liian kunnianhimoinen ajatus siirtää tää matsku laserille, ehkä pitäisi tyytyä vanhaan kunnon VHS:sään. Voi olla tyhmä kysymys, mutta miksi toi koneen Power DVD pyörittää tota dvd:tä aivan normaalisti ja heti kun siirrän kiekon dvd-soittimeen, niin kuva menee semmoseks ku täs nyt on mainittu? Ja .W.:lle, koita kattoa tuolta <guote>http://www.nefernetti.com/oppaat.htm</guote> , siellä on paljo vinkkejä joka lähtöön.
Ei se tmpgenc ole ollenkaan huono, etenkin hintaansa nähden.. Tietysti jos jostain löydät toimivan demo-version canopuksesta (en tiedä onko olemassakaan, ja piratismiinhan täällä ei neuvota), niin kannattaa sitä ainakin kokeilla. Kuten sanoin, niin CCE on toinen hyvä, suurta eroa tuohon canopukseen ei ollut.. Siittä tautaa ollakin kukkarolle sopiva versiokin saatavilla. Nykiminen DVD-soittimessa johtunee juuri niiden aihioiden laadusta/merkistä. Jotkut soittimet ovat hieman krantumpia kuin toiset, ja taas tietokoneen asemat usein lukevat miltei mitä vaan. Tuossa muutama linkki aihioiden ja asemien yhteensopivuudesta: http://www.nefernetti.com/dvd_media_testit.htm http://www.dvd-netti.com/index.php?act=portal&site=3 http://www.mpegit.net/dvdr_laatu.php .W. Tmpgenc:iin on olemassa qt-plugin, joten sillä saattais onnistua. Tosin noiden still-kameroiden videot ovat usein hankalia; "oudot" fps:t jne.. Joten DVD-soittimella katseltavaan muotoon saaminen voi olla hankalaa. Kokeilemallahan sekin selviää.
No nyt löytyy Canopuksen ProCoder koneelta. Kertokaa vähän, millä asetuksilla ja vaiheilla saisin kaikista toimivimman kokonaisuuden justiin tota dvd:n polttoa ajatellen.
Kannattaa ensin editoida pätkä jollain editointisoftalla; Pinnacle dv-studio(helppo), Adobe Premier(kallis ja vaativampi), Ulead Videostudio, Roxio Videopack, jne.. Kun pätkä on haluamassasi kuosissa exporttaat sen DV-avina kovalevylle. *jos käytät pelkkää "raakaa" kaapattua dv-avia, joudut muuntamaan sen vaikkapa canopuksen dv file convertterilla(ilmainen)http://www.canopus.com/US/products/DV_file_converter/pm_dv_file_converter.asp (kannattaa käyttää siinä ulostulossa sitä missä EI ole rajoitusta tiedostokoolla, en ole omalla koneella että voisin tarkistaa..)* Seuraavaksi avaat ProCoderin. Lisäät sourceksi sen tallettamasi dv-avin. Siirry target-lehdelle. Lisää (Add) ja valitset haluamasi templaten (mpeg2 - dvd - pal). Nyt valitset kansion johon .m2v ja .wav tallenetaan. Interlacing-kohtaan voit laittaa non-interlaced(tuo ei ole välttämätön jos katsot leffaa vain TV:n kautta, mutta PC:n näytöllä lomitus näyttää aika ikävältä). Speed/Quality-kohtaan Highest quality ja CBR/VBR type laita 2PASS_VBR. Seuraavaksi pitää laskea bittivirta: mene http://www.videohelp.com/calc ja laita avin pituus taulukkoon ja käyttämäsi levykoko (4,37 DVD5) ja katsot Calculated bitraten jonka siirrät ProCoderin asetuksiin (voit vielä hieman pudottaa sitä, niin mahtuu varmasti levylle) Seuraavaksi valitset Convert ja odottelet piiitkään.. Homma kestää konetehosta riippuen useita tunteja. Lopulta sinulla on valmiina puulaaki.m2v ja puulaaki.wav. Äänitiedosto, eli .wav kannattaa nyt pakata vaikkapa .mp2-muotoon. Se onnistuu helpoiten TMPGEnc:lla. Suljet alussa sen wizardin ja valitset Audio only ja Load-napin takaa haet valmiin templaten DVD (PAL).mcf. Audio sourceen haet sen tekemäsi .wav, tarkistat että alhalla harmaalla pohjalla lukee "DVD PAL (Layer-2 48000Hz 192kbps)" ja painat start. Kun äänikin on pakattu sinulla on valmiit tiedostot DVD:lle authoroitavaksi. Voit käyttää hommaan IfoEditiä(ilmainen), DVDLab:ia(30pv demo löytyy)tai TMPGEnc DVD Authoria. DVD:n authorointiin löytyy paljon valmiita oppaita, joten niistä soveltamalla pitäis onnistua.. Ja loppujen lopuksi: Tuon em. homman voi tehdä miljoonalla eri tavalla ja ohjelmalla, joten vaikkapa kokeilemalla 20sekunnin pätkällä eri asetuksia ja ohjelmia voi hakea sitä itselle parasta vaihtoehtoa! _X_X_X_X_X_[small]-ajs- Oppaita suomeksi: http://www.nefernetti.com/oppaat.htm[/small]
Sain homman dvd:lle tosi hyvin, kun kaappasin kotivideopätkät Uleadilla, muunsin Mpegi-muotoon TMPGEnc:n source creatorilla ja authoroin ne TMPGEnc authorilla. Sitten ymmärsin vaihtaa Nero Expressiin ja vaikka poltin matskun lidl-henkisille levyille, niin loistojälkeä tuli! Kauan se otti, mutta fiilis on loistava. Pystyinpä nauhoittamaan ne editoidut leffamuotoon hiotut pätkäni vielä VHS:llekin, kiitos hyvälaatuisen DVD:n!