Olen muutaman viikon taistellut Linuxin eri versioiden asennuksien kanssa, mutta ilmeisesti mikään ei tykkää kiintolevystäni. Olen kokeillut mm. Fedora 4, SUSE 10.0 ja Ubuntu 5.1, ja kaikkien asennus tökkää kohtaan analysoidaan kiintolevyä. Novelin sivuilta löytyi seuraavaa: Elikkäs legacy mode pitäis laittaa päälle, mutta mistähän se onnistuis,kun en ole omasta BIOS:sta tuntien etsiskelyn jälkeen sellaista löytänyt? Arvelen että Nvidian SATA controller, saattaa myös aiheuttaa ongelmia, mutta vaikka olen kytkenyt sen pois, ei ole auttanut. Laitekokoonpanoni on seuraava: AMD 64 Athlon 3200+ Matrox 250Gb (SATA) Asus A8N-SLI Deluxe (Sillicon Image SATA chipsets) Toivottavasti saisin asennettu jonkun linuxin koneelle, kun on tuo microsoft ruvennut ärsyttämään aikalailla...
Missä sata porteissa kovo on kiinni? piirisarjan omissa vai emoon integroidussa? Silicon imagen ajureita ei taida defaulttina olla mukana mutt nvidian ajurit pitäisi olla kyllä löytyä.
Enpä jaksa uskoa, että ongelma olisi todellakin tuo SATA. Mutta esim. Slackware 10.2 tukee SATA:a: test26.s This is a 2.6.13 kernel with support for nearly all IDE (ATA), SATA, and SCSI controllers,... Lisäksi tuki löytyy myös 2.4.31-kernelille? sata.i This is a version of bare.i with support for SATA controllers made by Promise, Silicon Image, SiS, ServerWorks / Apple K2, VIA, and Vitesse.
Pahan heitit. En oikein keksi muuta kuin bios päivitys, kernelille joku optio noapci - tai jotain vastaavaa. SuSE:ssa taisi olla joku manual vaihtoehto. Siinä kai pääsi valitsemaan kernelin modulit itse. Lue asennusohjeet. Levyn ja laudan pienen googlettamisen mukaan pitäisi toimia Kunhan kerneli on tarpeeksi uusi. Oletko kokeillut jollain Live CD linukalla? Knoppix ym.. Ja vielä - 32 vai 64 bittististä systeemiä koetit asentaa? Joskus henkimaailman asioita. Keverin koneessa SuomiKnopix toimi moitteetta, mutta Mandriva 2006 (32 & 64) ei käynnistynyt.
Kokeile saatko kiintolevyt tunnistettua jotain live-cd:tä käyttämällä. Mikäli onnistuu, voit asentaa linuxin koneellesi sen live-cd:n avulla.
Kiitoksia vastauksista! Pahoittelen etten ehtinyt vastaamaan aikaisemmin... Vika olikin kovalevyn virheissä, eli yksi osio oli pahasti vaurioitunut. Formatoin kyseisen osion ja asennus onnistui hienosti. Tilanne taisi siis olla niin, että kiintolevy kyllä tunnistui normaalisti, mutta virheellinen osointi ei kelvannut (hyvä niin) asennusohjelmalle... Nyt SUSE 10 on asennettu, ja ankara linuxin opettelu on käynnissä =)