Ongelmani on seuraavanlainen: Olen netissä kuunnelut erästä audio raitaa ja haluaisin tallentaa sen koneelleni. Miten saisin nauhoitettua sen? Olen koittanu Audacityllä mutten onnistunut. Olisiko jotain ohjelmavinkkiä ja/tai käyttöohjetta? En mielellään äänittäisi mikillä kajareista sillä äänenlaadun pitäisi olla hyvä.
Mikäs siinä audacityssä on ettei saa äänitettyä? Mitään muuta ohjelmaa ei minulle tule mieleen joten jos kerrot tarkemmin mistä kiikastaa niin voin neuvoa niin paljon kuin osaan. Mitään kaiuttimesta mikillä -äänitystä ei missään nimessä kannata harrastaa, siitä ei kovin usein tule kuin vihaiseksi.
Audacityllä pitäisi kyllä toimia, kun vaihdat sen tulokohdan joksikin muuksi (testaa kaikki), eli kun siellä on AUX, CD-in etc...
No tarkennetaan vielä kuvan kanssa. Tämä minun olisi pitänyt laittaa jo ekaan postiin, mutta ajattelin vielä silloin pysyä kyselevällä kannalla, kosa en tiedä minkä takia et onnistunut nauhoittamaan ääntä audacityllä. Kuvassa olevasta valikosta, kun ottaa mono tai stereo mix niin ohjelma nauhoittaa sitä ääntä mitä tietokone toistaa kaiuttimien kautta ulos. Ainakin minulla
Jospa joku viitseisi oikein rautalangasta vääntää miten tuolla audacitylla pystyy äänittämään. Siis aivan alusta loppuun
No laitetaan sitten pakettiin rautalangan kanssa. Oletan että osaat käynnistää ohjelman. Valitse kuvan valikosta stereo tai mono mix: Sitten painat äänitä eli kuvassa näkyy kohta 1. : Sen jälkeen pitäisi kohdassa 2. näkyä elämää, ja kun kaiuttimista alkaa tulla ääntä, niin silloin pitäisi tuon sinisen viivan alkaa muodostamaan aaltoja. Lopeta äänitys painamalla Stop äänitä-napin läheisyydestä (keltainen neliö). Sitten valitse työkaluriviltä Tiedosto (näkyy kuvassa aivan vasemmassa ylänurkassa) ja sieltä Vie wav tai mp3 tiedostoon. Näillä toiminnoilla pystyt tallentamaan äänittämäsi pätkän levylle wav tai mp3 tiedostona. Mp3:ksi tallentamiseen tarvitaan LAME-kirjasto (lataa libmp3lame.zip). Mp3:ksi tallennettaessa tiedostoon voi tallentaa nimen (eri kuin tiedostonimi), esittäjän, albumin, raidan numeron, vuoden, lajin ja kommentteja. Näihin kohtiin ei ole pakko laittaa mitään, mutta nämä tiedot näkyvät sitten kun tiedostoa toistetaan mp3 soittimella. (näin olettaisin ) EDIT: Näemmä sana "LAME" tuotaa täällä AD:ssä linkin joka ohjaa lataussivulle, mutta tuo riittää Audacityn käyttämiseksi minkä minkä minä olen linkannut tähän. Eli LAME -linkistä tulee paketti jossa on mukana kaikkea muuta sälää mitkä eivät ole välttämättömiä.
Kiitti pirusti. Ei se nyt niin vaikeeta olle, en vaa oo oikeen terävimmälläni ku täs on ollu kaiken näköst Mut kiitti sulle
Osaisko joku sanoa miksi mulla ei pysty valitseen tuolta kyseisestä valikosta mitään, eikä se edes aukea vaan näkyy harmaalla... Nauhottaa mikin kautta vaan.
Nyt en pysty sanomaan mitään varmaa, mut sanon ainakin jotain, jos ette ite keksi mitään. Minulle tuli vain mieleen semmonen että saattaa jotain koodekkeja tai muuta sälää puuttua eikä audacity pysty käyttämään kun mikrofoonia nauhoittamiseen. Esimerkiksi voi kokeilla ladata LADSPA-plugin paketin tästä ja sen kokonaisen LAME -laitoksen jonka sanoin aikasemmin sisältävän ylimääräistäkin tavaraa (lataa lame siis tosta "LAME" linkistä). Laitoin nyt jotain, ku mua ainakin ärsyttää se jos kukaan ei kirjota yhtään mitään ku on joku ongelma ^^
Kannattaa myös vilkaista ääniasetukset ohjauspaneelista - ainakin vistassa sieltä voi laittaa "Stereo mix" kohdan päälle/pois "Nauhoitus" - välilehden alta. En tiedä miten asian laita on XP:n kanssa mutta voisin kuvitella sen hoituvan jotakuinkin samalla tavalla. Eli kannattaa vilkaista ne "äänilaitteet" sieltä.