Minulla on video. Haluan siitä äänen. http://www.youtube.com/watch?v=V-ZvUDhiUtQ Minulla on alkuperäinen video, mutta suunnilleen tuosta samasta kohdasta. Ongelmana on se, että haluaisin poistaa ylimääräiset äänet pois, eli mitä see vaatii? Jos nyt edes saisi tuosta alusta pois nuo tuulet, lopun voisi vaikka leikata pois. Eli haluan siis tuon nauruäänen ilman mitään muuta sontaa.
Äänien erottaminen toisistaan on todella vaikeaa kotikonstein, mutta kyllä tosta osan naurusta voi leikata, mutta musa menee naurun lopun päälle. Voit esim nauhoittaa ääniraidan Audacityllä ja leikata miten haluat.
Joudut siis luultavasti de-muxaamaan eli erottamaan äänet ja kuvan alkuperäisestä videosta, editoimaan ääntä erikseen, ja sen jälkeen muxaamaan ne takaisin yhteen. Esim. ilmainen VirtualDub tai NanDub osaa muxata/de-muxata joitakin video- ja ääniformaatteja. Ja jo mainittu Audacity taikka esim. Goldwave sopivat hyvin äänenkäsittelyyn.
Toivottavasti pelkkä nauru riittää. Se kun on vain video pyörimään JuuTuupissa, nauhoitus, editointi ja tallennus. Jos taas on tarkoitus tehdä nauruvideo niin se on monimutkaisempaa. videon rippaus, leikkaus, demux, äänen editointi, muxaus, tallennus. Onneksi taisi mainita, että haluaa vain naurun.
En kerkeä nyt katsomaan pätkää, mutta jos kyseessä on stereonauhoitus voit saada vaihemuutoksilla keskiäänet erotettua laidoilta. Muuten ainoa keino on koittaa erottaa EQ:lla ja jollain noise reduction plugarilla(waves x-noise ja z-noise parhaita mutta maksullisia) ääniä toisistaan. Voin vilkaista pätkää illemmalla ja kertoa tarkemmin onko mahdollista ja mitä vaatii, ja josko vaikka kerkeisin auttamaan.
Tosiaan, jos "haluan siis tuon nauruäänen ilman mitään muuta sontaa" tarkoittaa, että haluaa poimia vain äänen talteen, pääsee vähän helpommalla. Itse ajattelin, että haluaa videon taustalle jäävän vain puhtaan naurun.